Verpleegopleiding IFE werkt met de nieuwste methodes en modern lesmateriaal
Verpleegopleiding IFE werkt met de nieuwste methodes en modern lesmateriaal uit
onder andere Nederland, maar de studenten worden beoordeeld op basis van stokoude eindtermen
waar de nieuwe lesstof niet in terugkomt.
Natali Garmes, directrice van stichting Instituto paFormashon den Enfermeria (IFE), vindt het frustrerend dat
de nieuwste ideeën en vaardigheden in de verpleging niet
kunnen worden getoetst met een cijfer dat meetelt voor het
slagen van studenten, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, zaterdag 8 december 2018.
Het Expertisecentrum voor Toetsen & Eindexamens (ETE), dat onder het
ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS) valt, beoordeelt de kwaliteit van de
opleiding op basis van een eindtermendocument dat is goedgekeurd in 2003.
'We zijn nu in 2018 en
het document is nooit gereviseerd', zegt Garmes. Dat terwijl er de afgelopen vijftien jaar veel
ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in de medische zorg waardoor ook de taken en vaardigheden
van verpleegkundigen en ziekenverzorgers zijn veranderd.
'Voorheen werd iemand voor een
chirurgische ingreep meestal opengesneden, nu gebeurt dat in 60 procent van de gevallen met een
kijkoperatie. Dat vraagt een andere voorbereiding van de patiënt, andere voorlichting en andere
aandachtspunten', noemt Garmes als voorbeeld.
IFE biedt zijn leerlingen wel de kennis over de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied, maar kan
de stof alleen ‘formatief', dus niet voor een cijfer toetsen.
Garmes: 'We proberen studenten te
motiveren die theorie serieus te nemen, maar ja dat is lastig als het niet meetelt voor de beoordeling.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten