Tankervloot van staatsoliemaatschappij PdVSA raakt massaal personeel kwijt
Raffinaderijen van Petroleos de Venezuela SA draaien op minder dan
een kwart van hun capaciteit
De tekorten aan brandstof in Venezuela nemen toe, omdat de
massale ontslagen bij de tankervloot van de staatsoliemaatschappij de
verscheping van benzine hebben vertraagd.
De raffinaderijen van Petroleos de Venezuela SA (PdVSA) draaien op minder dan
een kwart van hun capaciteit, waardoor het land afhankelijk is van
geïmporteerde benzine.
Zodra de lading wordt gelost bij importdokken,
verdelen kleinere schepen brandstof naar terminals langs de kust, waar
het in tankwagens wordt geladen om tankstations in het binnenland van
brandstof te voorzien. Maar, naarmate Venezolaanse tankers ingenieurs en
bootsmannen verliezen, worden steeds vaker vertragingen in de levering
verwacht, volgens mensen met kennis van de situatie.
Het verkrijgen van benzine is een van de uitdagingen van het dagelijks leven in
Venezuela, samen met de schaarste aan basisgoederen, regelmatige
stroomuitval en een gebrek aan openbaar vervoer.
Ontslag en verzoeken om verlof door personeel bij PDV Marina, het
scheepvaartfiliaal van het oliebedrijf, verminderen het aantal bemanningsleden van
de tankers tot een minimum, volgens een document, ingezien door
Bloomberg. Ten minste 11 tankers worden getroffen en minimale
personeelsbezetting belemmert het vermogen van PdVSA om op tijd te
leveren, laat het document zien.
Het Venezolaanse ministerie van Olie en
PdVSA-leidinggevenden weigerden commentaar te leveren. 'Tankers zijn nu de hele tijd vertraagd', zei PdVSA vakbondsleider
Gregorio Rodriguez vanuit Puerto La Cruz. 'De situatie is erger in
steden, ver van distributiecentra, waar de serviceverlening door tankauto's ook
wankel is, zoals in oostelijk Venezuela.'
De afnemende olieproductie van Venezuela verergert een al dramatisch
begrotingstekort, aangezien het land achterloopt met bijna $ 7 miljard
verschuldigd aan schuldinvesteerders en vaten ruwe olie worden verstrekt om
uitstaande leningen af te lossen.
Een document geschreven van PdVSA-afdeling beschrijft slechte werkomstandigheden en gebrek aan
beveiligingsapparatuur, voedsel en veilig onderdak op de tankers.
De tankschepen Caura en Guanoco hebben geen officieren aan boord; drie
andere tankers missen een eerste ingenieur; twee andere schepen zijn nu
voor onbepaalde tijd verankerd in Portugal en Bonaire.
Lonen getroffen door hyperinflatie leiden ertoe, dat personeel het land verlaat, zei Luis Diaz, een sleepbootarbeider bij PDV
Marina in Puerto La Cruz. 'Meer dan 100 werknemers, waaronder kapiteins, officieren,
machinebouwers en dekassistenten, hebben PdVSA twee weken geleden
bedreigd met massaal ontslag als ze onze loonschalen niet hebben
vastgesteld', aldus Diaz.
(Suriname Mirror/Gulf Times/Bloomberg)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten