Peru neemt juridische actie tegen Japans adviesbureau en een Chinese aannemer
Een rioolwaterzuiveringsinstallatie in Peru, waarvoor de Japanse
overheid ¥ 6.66 miljard (ongeveer $ 58 miljoen) aan leningen ter
beschikking stelde als onderdeel van officiële ontwikkelingshulp, heeft
meer dan twee jaar niet gefunctioneerd vanwege de terugvoer van rioolwater,
lekkage en andere problemen.
De Peruaanse overheid onderneemt juridische stappen tegen een in Tokio
gevestigd adviesbureau en een Chinese aannemer die betrokken waren bij
de bouw van de installatie.
Volgens de Raad van Commissarissen en andere betrokken entiteiten
bevindt de installatie zich in Iquitos, de hoofdstad van de regio Loreto in
het noordoosten van Peru.
De stad, waarvan het dekkingspercentage van de riolering in 2007 slechts
ongeveer 60 procent bedroeg, had een slechte hygiëne en ervoer
rioleringsoverstromingen tijdens regenperioden. Om de omstandigheden te
verbeteren, heeft de Japanse overheid yen-leningen verstrekt, die
opkomende landen van fondsen voorzien in de vorm van langlopende,
laagrentende leningen.
De twee landen hebben het project in 2008 ondertekend, waarbij Peru het
in Tokio gevestigde adviesbureau heeft geselecteerd om het ontwerp te
verzorgen en het bouwproces te begeleiden, en de Chinese aannemer om het
werk uit te voeren.
Onder de overeenkomst werden een
rioolwaterzuiveringsinstallatie, een netwerk van rioolbuizen, een
pompstation en andere faciliteiten gebouwd, met proefoperaties die in
2013 van start gingen.
Ongeveer een jaar na de proefoperaties moest de installatie worden
overgenomen door een lokale riolering- en openbare watermaatschappij om
te beginnen met volledige operaties.
Er ontstond echter een verscheidenheid aan problemen, waaronder
bodemdaling in de rioolwaterzuiveringsinstallatie en scheuren in de
wanden. Bovendien zorgden slechte verbindingen in het rioolpijpleiding
voor terugstroom en sijpeling van afvalwater uit mangaten.
Omdat het overheidsbedrijf de overname van de installatie verwierp, is het
sinds augustus 2016 niet gebruikt.
Die maand schorste de Japan International Cooperation Agency (JICA), die de officiële ontwikkelingshulp van Japan beheerde, de
status van het adviesbureau als aannemer gedurende vijf maanden, en
beweerde dat het zijn rol in het toezicht op het bouwproces niet had
vervuld en een verkeerd rapport had gemeld aan JICA dat het project
goed was afgerond.
Tegelijkertijd hield JICA echter zelf niet in de gaten hoe het
adviesbureau toezicht hield op het project, en was zij niet op de hoogte
van het probleem totdat het een rapport van de Peruaanse overheid
ontving.
De Peruaanse overheid onderneemt juridische stappen tegen het
adviesbureau en de Chinese aannemer, terwijl ze tegelijkertijd een
particulier bedrijf gaat werven dat zal investeren in de
rioolwaterzuiveringsinstallatie. Toch is het onbekend wanneer het zal
beginnen te werken.
'We erkennen nederig dat we het kwaliteitsbeheer niet hebben doorstaan
en zullen er alles aan doen om herhaling te voorkomen', aldus een
vertegenwoordiger van het adviesbureau. 'De Peruaanse overheid eist dat
we de verantwoordelijkheid nemen voor het ontwerp en het toezicht op het
project, maar deze problemen werden veroorzaakt door een daad van God
en fouten aan de kant van de aannemer.'
Een JICA-functionaris zei: 'We erkennen nederig de bevindingen en zullen
onze werkwijzen verbeteren.'
(Suriname Mirror/The Yomiuri Shimbun/The Japan News/Scribd Suriname Mirror)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten