zaterdag 10 november 2018

Leiding van Canawaima Ferry Service zet Rachied Doekhie in het donker

‘Rancune, omdat ik mijn mond heb opengemaakt over wantoestanden bij Canawaima en de handelingen van Hanisha Jairam

'Laat zij het volk vertellen hoe het komt dat zij drie salarissen verdient, hoe zij in staat is een splinternieuwe Ford Ranger te rijden'


'Het is gewoonweg rancune. Simpelweg, omdat ik mijn mond heb opengemaakt over de wantoestanden bij Canawaima en de handelingen van Hanisha Jairam. Omdat zij niets als tegenreactie kunnen vinden, willen ze mij nu in privé raken door mij in het donker te zetten.' Zo reageert een zeer gebelgde NDP-parlementariër Rachied Doekhie vrijdag 9 november 2018 in het Dagblad Suriname op het abrupte besluit van de leiding van Canawaima Ferry Service, het bedrijf verantwoordelijk voor de veerverbinding tussen Suriname en Guyana, om de stroomtoevoer naar Moms Place te Southdrain stop te zetten. 


Doekhie stelt, dat de leiding van Canawaima met opzet de facturen over de afgelopen twee tot drie maanden niet heeft opgestuurd, waardoor deze tegoeden niet gestort konden worden op de bank. De politicus heeft ondertussen een advocaat in de arm genomen om deze zaak juridisch aan te vechten.

'Ondanks dat ik twee keren zelf ernaar heb gevraagd, maar a sang ne kong. Ze gaan alle schade moeten betalen', aldus Doekhie. Hij beweert al 20 jaar stroom op te kopen van Canawaima.

'Voor de stroomtoevoer zijn zij de hele dag verplicht een grote generator te draaien, maar om dan de kosten te drukken hebben zij de buren 20 jaren terug gevraagd om dan stroom van Canawaima af te nemen. Toen Carl Ristie in de opvolgende Nieuw Front-regering aantrad als terminal manager, heb ik dan een contract met hem moeten tekenen voor de stroomlevering. Er is toen een meter geplaatst en betaalde ik tarieven die zelfs hoger waren dan dat van de NV EBS. Ook al gebruikte ik geen stroom, moest ik toch maandelijks dan een vast tarief vergoeden. De afspraak was dat zij elke maand een factuur voor mij sturen en ik dat geld dan op de bank moest storten. Dat is ook vlekkeloos 20 jaren lang gebeurd. Sinds Hanisha Jairam daar als president-commissaris is gekomen, is er ineens een probleem', zegt Doekhie.

In de brief die de NDP’er heeft ontvangen, staat dat de stroomtoevoer om bedrijfseconomische redenen is stopgezet. Doekhie typeert dit als ‘de grootste rotzooi’, omdat er ook andere bedrijven in de omgeving zijn die stroom afnemen van Canawaima. 'Dan had je de stroomtoevoer naar de andere bedrijven moeten stopzetten, want ik heb al 20 jaren een contract. Of je stopt allemaal. Je had mij juist moeten vragen om door te blijven nemen, want de generator draait door en de kosten blijven voor Canawaima. Over welke bedrijfseconomische redenen hebben zij het dan? Gaan zij die motor niet meer draaien?'

Doekhie voert aan, dat hij sinds het aantreden van Hanisha Jairam als president-commissaris van Canawaima Ferry Service verschillende misstanden naar buiten heeft gebracht. Dit heeft hij in hoedanigheid van parlementariër van Nickerie gedaan, omdat mensen uit de gemeenschap hem hebben benaderd. Via Dagblad Suriname onthulde de NDP’er in september, dat Jairam aan verspilling doet door het onderhoud van voertuigen door vrienden buiten het bedrijf te laten doen, terwijl de eigen technische dienst van het bedrijf thuis is gezet. Daarnaast zou 1.000 Amerikaanse dollar zijn betaald aan een neef van Jairam om een zogenaamde survey te doen over de stand van de veerboot, zou de bus van het bedrijf na werktijd door een nieuwe chauffeur worden meegenomen naar huis, geparkeerd staan voor een winkel en mogelijk ook ingezet worden voor privédoeleinden.

Doekhie beweerde ook. dat de stortingen van Canawaima 20% minder zijn geworden. 'Hierop hebben zij tot nu toe geen zakelijk antwoord kunnen geven. Zij kunnen niet liegen dat die bus niet meer bij OW gaat en dat mensen nu thuis worden gehaald. Deng no mang ley!', stelt de parlementariër.

Doekhie is des duivels over de volgens hem verwerpelijke handelingen van Jairam de afgelopen periode in Nickerie. 'Laat zij het volk vertellen hoe het komt dat zij drie salarissen verdient, hoe dat groot huis van haar is gebouwd en hoe zij in staat is een splinternieuwe Ford Ranger te rijden. Waar gaat die 500 liter brandstof van Regionale Ontwikkeling (RO) naar toe? Wij willen weten over de fraude bij het logeergebouw. Hoe heeft de aannemer al zijn geld voor de start van de bouw ontvangen en hoe is alles uiteindelijk tweemaal de oorspronkelijke offerte gaan kosten? Hoe komt het dat dezelfde aannemer steeds werken krijgt? Hoe kan een ambtenaar die bij RO werkt verlof nemen en dan in dienst treden bij Canawaima? Kent zij een zekere mevrouw Kanhai?'

Al deze zaken hebben volgens de parlementariër dringend onderzoek nodig. Doekhie vindt dat Jairam ook de gemeenschap moet komen vertellen hoe zij districtsadministrateur is geworden, terwijl zij volgens hem de slechtste kandidaat uit de 7 was.

Doekhie stelt dat hij deze behandeling vanuit het bedrijf niet had verwacht, omdat hij als ‘districtsjongen’ Canawaima altijd te hulp is geschoten, wanneer die problemen heeft. 'Wanneer een vrachtwagen niet uit de veerboot kan, dan zet ik mijn graafmachines pro Deo in om daar te gaan helpen. Wanneer zij zand nodig hebben, heb ik dat gratis in het verleden aan hun gegeven. Jammer dat Hanisha niet weet hoe je met mensen moet leven', aldus Doekhie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten