'Begroting 2019 leidt tot verdieping armoedig bestaan
van de Surinaamse bevolking'
STREI! heeft een ander model uitgewerkt om de
overheidsfinanciën op een overzichtelijke en concretere wijze in beeld
te brengen. Dit zal een beter zicht geven van de inkomsten en uitgaven
en worden de schuldenlasten en financieringsbehoeften duidelijker
weergegeven.
Kortom, voor een goed beheer van de overheidsfinanciën moet de informatie op een heldere wijze worden gepresenteerd. Het geeft daardoor inzicht op welk niveau maatregelen
moeten worden genomen; weten of er noodzaak is voor inkomstenverhogende
maatregelen of dat er drastische bezuinigingsmaatregelen moeten komen,
stelt Maisha Neus, voorzitster van Strei!, vandaag, woensdag 3 oktober 2018.
* Schenkingen en leningen moeten niet onder de categorie inkomsten worden gegroepeerd.
* Aflossingen op leningen en de rentelasten van leningen dienen niet als operationele uitgaven te worden gegroepeerd.
* Goed bestuur en dus een goed beheer van de overheidsfinanciën vereisen
een zuiver inzicht in de operationele inkomsten en uitgaven, om
zodoende te weten of de regering bevoegd is om hogere uitgaven te doen,
terwijl de lopende inkomsten tekort schieten. Vooral wanneer de uitgaven
leiden tot hogere toekomstige uitgaven en in geval er sprake is van
schulden af lossen met nieuwe schulden.
Regeren is vooruitzien, planmatig te werk gaan en je economische positie goed kennen en meten.
De verbeterde opstelling van de begrotingsdata geeft het volgende weer:
1. De operationele inkomsten dekken slechts 50 % van de operationele
uitgaven (exclusief de schuldenlasten; rente en aflossingen van
leningen). M.a.w.: de helft van de uitgaven moet worden geleend.
2. We stellen vast dat de helft van de normale c.q. vaste uitgaven moet
worden geleend maar dat ook voor de schuldenlasten (rente en
aflossingen) nieuwe leningen moeten worden aangegaan. De oppositie moet
in DNA dit voorgenomen beleid afwijzen.
3. Vastgesteld wordt dat er een bruto financieringstekort is van meer
dan Srd 8.8 miljard. De presentatie van de regering leidt tot een
onjuiste weergave van de data en maakt het mogelijk te verhullen dat er
sprake is van excessieve begrotingstekorten door slechts te stellen dat
er een overheidstekort is van ruim Srd 1.6 miljard. De regering is van
plan bijna Srd 7 miljard te lenen en probeert te maskeren dat ze gegeven
de begrotingsdata feitelijk meer dan Srd 8.8 miljard zal lenen.
4. De opstelling van de data zoals de regering voorstaat, geeft ook aan
dat er waarschijnlijk sprake zal zijn van monetaire financiering,
immers, na verwachte nieuwe leningen blijft ongedekt ruim Srd 1.6
miljard open staan. Dus: hopen op nieuwe leningen of simpelweg de
gelddrukpersmachine aanzetten. Het laatste moet als onacceptabel worden
bestempeld, immers het zal leiden tot devaluatie en inflatie in Suriname
en het armoedig bestaan verhevigen. We lopen Venezuela achterna.
Strei! stelt dat op basis van een primair overheidstekort van Srd 6.4
miljard de regering inkomstenverhogende maatregelen zou moeten nemen,
immers, de helft van de reguliere uitgaven wordt niet door de inkomsten
gedekt. Ook zou de regering drastische bezuinigingsmaatregelen moeten
nemen indien het vaststelt dat inkomstenverhogende maatregelen niet
toereikend zullen zijn omdat de economie het niet kan dragen.
Voorgaande stellingname is gebaseerd op -dit is een onjuiste
overtuiging- de veronderstelling dat de begrotingsdata realistisch zijn.
De regering neemt aan dat de verwachte inkomsten en uitgaven
waarschijnlijk reëel blijken te zijn. Dat nu is bewijsbaar onjuist.
Strei! heeft voldoende analyses beschikbaar om te stellen dat de
begrotingsdata onjuist en zeer waarschijnlijk als valselijk moeten
worden beschouwd.
Brandstofbelasting
Het BBP is volgens het Planbureau Srd 28.773 miljoen in 2018 en 32.717 miljoen komend jaar. De groeifactor is 13,7%.
Redelijk te verwachten brandstofbelasting
(Data van Staatsolie en Importdata Brandstoffen, ABS/CBvS) Srd 737 miljoen dit jaar en komend jaar Srd 838 miljoen.
Prognose in begrotingen Srd 300 miljoen dit jaar en Srd 147 miljoen in 2019.
Te weinig geprognosticeerd in 2018 Srd 437 miljoen en in 2019 Srd 691 miljoen.
Als het Planbureau beweert dat het Bruto Binnenlands Product (BBP) met
13,7 % zal toenemen, dan veronderstellen wij gemakshalve dat dit
eveneens gepaard gaat met een toename van het wegverkeer, het aantal
afgelegde kilometers nemen navenant toe, en dus mogen we dan ook een
even grote stijging verwachten van de opbrengsten van de
brandstofbelasting. Maar nee, de regering stelt dat de economie zal
groeien, maar tegelijkertijd zal leiden tot een daling van de
opbrengsten van brandstofbelasting. Een zeer kromme redenering.
Nu we van het voorgaande kunnen uitgaan en daarbij in ogenschouw nemen
dat de regering een motorrijtuigenbelasting invoert met een verwachte
opbrengst van Srd 83 miljoen, dan kunnen we redelijkerwijs stellen, dat
de waarschijnlijk verzwegen brandstofbelasting van meer dan Srd 600
miljoen in 2019 aangeeft, dat er geen noodzaak is voor de invoering van
een motorrijtuigenbelasting.
Strei! wijst de begroting 2019 af. Deze is onjuist, onrealistisch,
indiceert fraude en leidt tot een verdieping van het armoedig bestaan
van de Surinaamse bevolking.
Namens STREI!
Maisha E. Neus
Geen opmerkingen:
Een reactie posten