(Bron foto: Instagram) |
Een blinde vrouw zegt, dat een Uber-chauffeur haar vorige week abrupt achterliet op een straat in Rio de Janeiro nadat hij luidkeels had gereageerd op haar verzoek om de airconditioning van de auto af te zetten, het nieuwste veiligheidsincident met betrekking tot het bedrijf.
Nathalia Santos, 26, een inwoonster van Rio die een populair YouTube-kanaal beheert over haar leven als blinde vrouw, zei dat ze haar locatie niet kon achterhalen nadat ze uit de auto was gezet of op haar bestemming was beland.
'Hij stopte de auto, begon tegen me te schreeuwen en zei dat blindheid mijn straf was', schreef ze op Instagram over het incident van donderdag 30 augustus, waarin bezorgdheid wordt geuit over de training en controle van chauffeurs van Uber, met name met betrekking tot het gedrag naar passagiers met een handicap .
Uber zei dat de bestuurder permanent is verbannen om ervoor te werken
'Uber beschouwt dit gedrag als onacceptabel', zei het bedrijf in een verklaring. 'We hebben spijt van het hele incident en hebben al contact gehad met de vrouw.'
De identiteit van de bestuurder is niet openbaar gemaakt.
Het incident komt op een moment, dat Uber middelen besteedt aan beveiliging, en 60 miljoen dollar heeft toegezegd om een veiligheidscentrum in Sao Paulo te openen na een reeks incidenten waarbij zowel passagiers als incidenteel bestuurders werden geschaad of bedreigd.
Brazilië is winstgevend voor Uber, in tegenstelling tot het bedrijf als geheel, en is de op één na grootste markt na de Verenigde Staten. Santos zei, dat Uber had gebeld om zich te verontschuldigen, maar geen geldelijke vergoeding had aangeboden.
In Latijns-Amerika, gebruikers in verschillende Mexicaanse steden en in Montevideo, Uruguay, kunnen mensen bestuurders vragen die een speciale training hebben ontvangen voor mensen met een handicap, maar die services zijn niet beschikbaar in de rest van de regio
'Het is nog nooit zo eenvoudig geweest voor ouderen of voor mensen met een handicap om Uber te gebruiken', zegt de Braziliaanse website van Uber. Maar ,het biedt geen specifieke hulpmiddelen.
Santos zei maandag 3 september 2018, dat ze niet dacht dat wat er met haar was gebeurd, een op zichzelf staand incident was. 'Ik heb veel berichten ontvangen van mensen zoals ik die zeggen dat ze soortgelijke ervaringen hebben gehad', vertelde ze aan Reuters, zoals bestuurders die niet hartelijk of sympathiek zijn, terwijl het juist te wijten is aan de vijandelijkheden van het openbaar vervoer dat mensen de app gebruiken.' Ze zei dat ze Uber niet langer gebruikt en vertrouwt op haar familie voor transport.
(Suriname Mirror/Reuters/El Universal/La Sexta/Instagram/YouTube)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten