Het ministerie van OWT&C zal handel in vergunningen niet langer toestaan
'Vergunningen worden verkocht tegen hoge bedragen die oplopen tot ruim Srd 100.000, terwijl ze die gratis hebben gekregen'
Lijnbushouders mogen hun vergunningen niet meer verkopen. Het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C ) zal dit niet langer toestaan. 'Er wordt handel hiermee gedreven. De vergunningen worden verkocht tegen hoge bedragen die oplopen tot ruim Srd 100.000, terwijl ze die gratis hebben gekregen', zegt Joyce Blokland, directrice Transport van het ministerie, vandaag, dinsdag 28 augustus 2018, in de Ware Tijd.
Als lijnbushouders de vergunning toch verkopen of eigendunkelijk overdragen, zal het ministerie de toestemming onmiddellijk intrekken, staat in een bekendmaking (zie hierna). Eerder werd deze zaak gedoogd.
'Ik ben dat komen aantreffen en dat zal ik niet meer toestaan. Soms krijgt iemand vandaag een vergunning en hij verkoopt die over enkele dagen', zegt Blokland.
Zij ergert zich eraan dat ambtenaren worden opgeroepen door de rechter, omdat personen verwikkeld zijn in een zaak over een verkochte busvergunning.
Ze wijst erop, dat in de vergunning staat dat die nimmer aan derden overgedragen mag worden, zonder dat een busondernemer vooraf toestemming heeft gekregen van de minister van OWT&C. De vergunning vervalt automatisch als de houder overlijdt. Nieuwe vergunningsaanvragen van erfgenamen in de eerste lijn zullen met voorrang worden behandeld.
John Biffe, ondervoorzitter van de Particuliere Lijnbushouders Organisatie (PLO), maar praat op persoonlijke titel, geeft toe dat vergunningen worden verkocht. 'Er wordt handel mee gedreven', zegt Biffe, die niet in detail wil treden. Ook spelen er veel meer zaken waarop hij niet wil ingaan. 'Ik kan dat echter niet hard maken', zegt hij. 'Maar, er zijn ook mensen die op de juiste manier omgaan met hun vergunning', voegt hij eraan toe.
Bushouder Rawien Bajnath onderkent, dat het verboden is om een vergunning te verkopen, maar vindt toch dat deze voorwaarde aangepast moet worden. 'Want niemand wil een bus kopen zonder dat die een vergunning heeft. Die persoon wil direct geld verdienen.Wat het ministerie moet stoppen, is het verstrekken van busvergunningen, omdat vele bustrajecten al verzadigd zijn.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten