zaterdag 28 juli 2018

Minister Ferrier bij vergadering Onderwijsministers Latijns-Amerikaanse en Caribische landen in Bolivia

Suriname moet verder werken aan herstructurering en verbetering van het onderwijssysteem


Minister Lilian Ferrier van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur heeft samen met onderdirecteur Ontwikkelingsdienst, Yuro Dipotaroeno, deelgenomen aan de tweede regionale bijeenkomst van ministers van Onderwijs van Latijns-Amerikaanse en Caribische landen in Cochabamba, Bolivia,   meldt het ministerie vrijdag 27 juli 2018 via het Nationaal Informatie Instituut (NII).

Het accent lag op hoe de regio gezamenlijk verder zal optrekken in de realisatie van de SDG4-E2030 (Sustainable Development Goal) agenda. Bij dit duurzame ontwikkelingsdoel gaat het om onderwijs en gelijke kansen voor kinderen. De ministersvergadering in Bolivia is een vervolg van de eerste vergadering die plaats heeft gevonden in januari 2017 in Argentinië, waarbij de afspraken over SDG4-E2030 vastgelegd zijn in een declaratie.


Vooraf aan de ministersbijeenkomst heeft Dipotaroeno deelgenomen aan de technische werkgroepen.

Het doel van de ministers bijeenkomst was op de eerste plaats bedoeld om verder voort te borduren op de Buenos Aires Declaration 2017 en op de tweede plaats een overeenkomst te bereiken tussen de landen in de regio waarbij een commitment wordt gemaakt om een gedeelde strategische visie voor de regio te presenteren en gezamenlijk te werken aan de Education 2030 agenda.


Alle strategische beleidsvoorstellen van de verschillende landen worden meegenomen zodat op nationaal niveau als regionaal niveau de afspraken kunnen worden uitgevoerd om invulling te kunnen geven aan SDG 4.

Suriname heeft als lid van de Verenigde Naties de SDG-doelen geratificeerd en het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur maakt zich sterk om invulling te kunnen geven aan SDG 4. Met haar deelname zal Suriname invulling moeten geven aan de regionale en internationale afspraken die worden gemaakt over de uitvoering van SDG 4.

Suriname zal verder moeten werken aan de herstructurering en verbetering van het onderwijssysteem om te komen tot een kwalitatief aanvaardbaar onderwijs voor eenieder vanaf het pre-primair tot en met het tertiair onderwijs dat zowel regionaal als internationaal aansluit op andere onderwijssystemen.


Ter informatie:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten