Spoorlijn moet Ilo-haven in Peru en Sao Paulo, Brazilië, 3.800 kilometer, met elkaar verbinden
De regeringen van Bolivia, Brazilië, Paraguay en Peru hebben elkaar vrijdag 15 juni 2018 ontmoet in Lima, waar ze het regelgevend kader overeenkwamen voor de Bi-oceanische
Operatieve Groep om de aanleg van de Bi-oceanische Spoorweg te bevorderen.
Het project zal uitgebreide spoorweginfrastructuur creëren om de
Pacifische- en Atlantische Oceaan te verbinden, van de Ilo-haven in Peru
tot Sao Paulo, Brazilië. Het 3.800 kilometer lange spoorwegnet zal naar
verwachting 10 miljard dollar kosten.
Tijdens de bijeenkomst presenteerden de Peruaanse vertegenwoordigers de
haalbaarheidsstudie die aantoont, dat er voldoende vracht tussen de
landen verscheept wordt voor de duurzame uitvoering van het project.
'Als staat zijn we serieus toegewijd aan de Bi-oceanic Railway Corridor. We zijn vastbesloten om samen te werken om dit zeer
belangrijke project, dat ons zal integreren en leiden tot de
ontwikkeling van onze landen, te realiseren', zei minister van Vervoer en Communicatie van Peru Edmer Trujillo.
Bolivia's minister van Openbare Werken, Milton Claros, vertelde de
Boliviaanse media, dat ze hadden ingestemd om een 'integrale
haalbaarheidsstudie' uit te voeren die rekening moet houden met de
omstandigheden in de vier landen die deel uitmaken van het regionale
project.
De nieuwe studie moet een inschatting maken van de hoeveelheid vracht
die met de trein wordt vervoerd. Volgens Claros schatte een Boliviaans
rapport 10 miljoen ton per jaar, maar een andere studie schatte dat
Brazilië alleen al 50 miljoen ton vracht per jaar genereert.
De ambassadeurs van Zwitserland en Duitsland, afgevaardigden van de
Europese Unie en vertegenwoordigers van de Inter-Amerikaanse
Ontwikkelingsbank en de Latijns-Amerikaanse Ontwikkelingsbank waren ook
aanwezig en herhaalden hun steun voor het project.
Vyacheslav Pavlovskiy, vertegenwoordiger van de Russian Railways, liet vrijdag weten geïnteresseerd te zijn om deel te nemen aan de
aanleg van de bi-oceanische spoorweg. 'We zijn erg geïnteresseerd in projecten in Latijns-Amerika. We zijn al
verschillende projecten gestart en de bi-oceanische trein is een hele
grote, waarin we erg geïnteresseerd zijn om deel te nemen', vertelde
Pavlovskiy aan Boliviaanse media.
(Suriname Mirror/TeleSUR)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten