(Bron foto: KTK) |
Vanaf het moment, dat het Amerikaanse bedrijf ConocoPhillips de beslaglegging op PdVSA (Petróleos de Venezuela S.A.) heeft aangekondigd, is het aantal schepen in de haven van Curaçao drastisch afgenomen. Dat zegt directeur van sleepbedrijf Kompania di Tou Kòrsou (KTK) Suldric Rojer vandaag, woensdag 13 juni 2018, in het Antilliaans Dagblad.
Hoewel de rechter heeft bepaald dat de beslagen op Refineria Isla worden opgeheven voor zover dat nodig is met het oog op de elektriciteits- en brandstofvoorziening op Curaçao, heeft het scheepsverkeer naar de raffinaderij in Bullenbaai een behoorlijke klap gekregen. KTK heeft daardoor al wekenlang ‘aanzienlijk’ minder werk, zo stelt Rojer.
Moest het bedrijf vorig jaar in mei nog 358 keer in actie komen, diezelfde maand dit jaar was dat nog maar 267 keer.
KTK, dochteronderneming van Curaçao Ports Authority (CPA), is onder meer verantwoordelijk voor alle havensleepvaarten op Curaçao. De sleepboten zorgen ervoor dat de schepen die de haven in en uit gaan dat veilig kunnen doen. Dat KTK voor een groot gedeelte afhankelijk is van de raffinaderij en Bullenbaai, komt omdat daar de meeste en grootste schepen heen gaan.
'Het is een situatie waar we scherp op moeten zijn. We moeten zo veel mogelijk informatie over de ontwikkelingen rond de raffinaderij proberen te krijgen, zodat wij daar rekening mee kunnen houden en dat kunnen verwerken in ons businessplan', zegt de KTK-directeur. De directie gaat daarom ook om tafel met de overheid en het projectteam dat zich bezighoudt met de toekomst van de Isla-raffinaderij.
Ondertussen worden er nog wel werkzaamheden verricht voor bedrijven als Van Noord, Curaçao Port Services en Damen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten