Uitsluitend wordt uitbetaald aan hen die over een geldige busvergunning beschikken
Gebleken is, aldus het Dagblad Suriname van zaterdag 23 juni 2018, dat een groot deel van de particuliere bushouders geen brandstofcompensatie heeft ontvangen, dat op 13 juni 2018 is overgemaakt door de autoriteiten. Deze overmaking heeft betrekking op een kwartaal, terwijl de achterstand thans zes maanden is. Dit meldt een bushouder.
De Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO) heeft van het directoraat Transport van et ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) de opdracht gekregen om uitsluitend uit te betalen aan hen die over een geldige busvergunning beschikken. Alhoewel deze regel indertijd ook van toepassing was, wordt hierop momenteel stringent gelet door het ministerie van OWT&C vanwege de Srd 1.4 miljoen die niet verantwoord kan worden door de PLO. Dit bedrag was onderdeel van een overmaking van de brandstofcompensatie, welke eerder in het huidig jaar plaatsvond.
Aangezien slechts één kwartaal onderzocht is, vermoedt het ministerie, dat de PLO bij de overige overmakingen ook niet secuur te werk is gegaan.
De bushouder, die al negen maanden uitkijkt naar zijn brandstofcompensatie, begrijpt dat er iets niet pluis is binnen de PLO. Maar, hij vindt het onterecht, dat het gros van de particuliere bushouders gedupeerd wordt.
Dat een busvergunning niet in orde is, kan namelijk ook te wijten zijn aan het ministerie, licht de bushouder toe. 'Het ministerie houdt geen rekening met het tempo waarmee de medewerkers van het directoraat Transport werken. Een afgifte van een busvergunning kan soms een jaar in beslag nemen. Hoe moeten we een geldige beschikking aantonen als het ministerie zo werkt? Dit is heel vervelend voor ons. Wij rijden onder alle omstandigheden, dus we willen ons geld.'
John Biffe, ondervoorzitter van de PLO, is de beschuldigingen aan het adres van de PLO zat en ziet erop toe dat bushouders geen cheque voor brandstofcompensatie ontvangen, indien de vereiste stukken niet in orde zijn.
'Als je geen geldige beschikking hebt, kunnen we niet uitbetalen. De bushouders moeten hun verplichtingen nakomen; trajectgeld en kosten voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken (KKF) betalen en de vergunning op tijd verlengen. De bushouders zijn nu druk bezig hun zaken in orde te maken', benadrukt Biffe.
Hij deelt mee dat vooralsnog de trajecten PJU (Paramaribo-Jarikaba-Uitkijk), PS (Paramaribio-Sunny Point) en PG (Paramaribo-Geyersvlijt) zijn uitbetaald evenals de trajecten die in het ressort Kwatta voorkomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten