donderdag 17 mei 2018

Ontheven Douane-diensthoofd spant Kort Geding aan tegen de Staat

'Ik word sociaal-maatschappelijk kapot gemaakt, omdat minister sprak over integriteit van leiding'

 
Het ontheven diensthoofd van de Douane, Iwan Wekker, heeft een Kort Geding aangespannen tegen de Staat ofwel de minister van Financiën, Gillmore Hoefdraad. Wekker kan niet bevatten, dat hij sinds 30 april om ‘ongegronde reden’ aan de kant is gezet. 

'Ik blijf niet bij de pakken neerzitten en zoek mijn recht', zegt hij vandaag, donderdag 17 mei 2018, in de Ware Tijd. Volgens hem heeft de minister het onder andere tot een gewoonte gemaakt om functionarissen te ontlasten van hun functie. 'Ik pik dit niet, want ik word sociaal-maatschappelijk kapot gemaakt, omdat de minister sprak over integriteit van de leiding. Mensen kunnen wellicht denken aan malversaties.' 

De algemene ledenvergadering van de Douanebond sprak zich op 4 mei negatief uit over het besluit van de bewindsman om het managementteam thuis te zetten. Dat zou zijn gebeurd 'wegens gewijzigde beleidsinzichten'. De bondsleden hebben eerherstel gevraagd voor Wekker, zijn tweede man Jerry Tammenga, adjunct-inspecteur Patricia Herfst en vier ambtenaren van de douanerecherche. De bondsleden hadden eerherstel gevraagd.

Het bondsbestuur kreeg op 3 mei in een gesprek met Hoefdraad de toezegging, dat het drietal binnen twee weken weer aan het werk zou zijn, maar in welke functie was niet duidelijk. Wekker: 'Ik heb niet gewacht op de twee weken. Ik wil spoedig in ere hersteld worden en wil geen andere functie. Ik was de hoogste man en welke andere functie kan ik bekleden binnen de dienst?'

Bondsvoorzitster Joyce de Vlugt zegt, dat de ledenvergadering die vandaag gehouden zou worden, is verschoven naar maandag. 'We hebben nog niets om de leden voor te houden. De minister is pas uit het buitenland terug.' Ze verwacht dat het bondsbestuur spoedig wordt uitgenodigd door Hoefdraad. 'Mocht de bond tot uiterlijk zondag niet met hem gesproken hebben, dan gaat de vergadering van maandag gewoon door', aldus de bondsvoorzitster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten