(Bron foto: OZY) |
Wanneer Vivian da Silva Garelli Machado uit Niterói, een stad in het zuidoosten van Brazilië, haar vriendinnen ontmoet om elke week te fietsen, is het meer dan alleen een fietstocht met gelijkgestemden. Het is een manier om veilige routes in kaart te brengen in een stad die niet geschikt is voor fietsers.
Het is ook een manier om ervaringen met seksuele intimidatie te delen. Het is een 'vorm van kracht geven aan ons lichaam, onze bestemming en ons leven', zegt ze. Machado maakt deel uit van een volledig vrouwelijke fietsgroep, Pedal Maravilha, die vrouwen bij elkaar brengt, en tegelijkertijd een dialoog over veiligheid en discriminatie intensiveert die fietsers - zowel vrouwen als mannen - dagelijks tegenkomen in Brazilië.
Het is verre van de enige groep in zijn soort. Over het hele land, van Santa Catarina en Rio Grande do Sul in het zuiden tot zo ver noordelijk als Tocantins en Amazonas, zijn er minstens een dozijn vrouwen fietsgroepen ontstaan, terwijl er nul waren in 2010. En ze trekken meer en meer vrouwen.
Pedaleirax, een groep uit het zuiden van Brazilië, begon in 2016 en heeft nu meer dan 1.600 leden. Pedal das Gurias, ook uit Zuid-Brazilië, startte medio 2016 met 52 deelnemers en heeft nu meer dan 3.000 leden.
Vrouwen organiseren landelijke fietsevenementen - voor andere vrouwen. Een jaarlijks wielerevenement, genaamd '100gurias 100medo' begon in 2016 vanuit een samenwerking tussen Pedaleirax en Pedal das Gurias en wordt nu elk jaar in verschillende steden gehouden.
Dan is er Feminismo Sobre Duas Rodas (Feminisme op Twee Wielen), die zich richt op São Paulo, een stad waar slechts 6 procent van de fietsers vrouw is, volgens de Vereniging van Stedelijke Fietsers van São Paulo. Deze groep begon in januari 2018 en heeft al bijna 600 leden. Net als '100gurias 100medo', leert het vrouwen elementair fietsonderhoud, helpt het ze met het vormen van fietsgroepen en leert ze hun wettelijke rechten zowel als vrouwen als fietsters.
De slechte fietsinfrastructuur in Brazilië dwingt fietsers om zwaar belaste wegen te delen met snelle voertuigen, vaak met tragische gevolgen. In 2014 - de meest recente officiële cijfers van het Braziliaanse ministerie van Volksgezondheid - werden 1.357 fietsers gedood, tegen 1.348 in 2013.
Voor het perspectief, er waren 729 fietsdoden in de VS in 2014 en 749 in 2013. En dat is slechts een van de redenen dat vrouwelijke fietsers zijn aan het organiseren zijn. De andere reden? Deze groepen dienen ook als ondersteunende netwerken in verband met berovingen, seksualisering en objectivering - dagelijkse ervaringen voor vrouwelijke fietsers in Brazilië.
'Een broodnodige omgeving, om ons te versterken, wetende dat we niet alleen zijn', zegt Machado, die beschrijft hoe zij deze groepen ziet.
Klik hier om het gehele artikel te lezen.
(Suriname Mirror/OZY.com)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten