dinsdag 3 april 2018

'Zelfs de politie kan illegale bussen niet aanpakken'

'We krijgen al meer dan tien jaar te maken met dit probleem, maar tot vandaag is het niet opgelost'

'Men koopt een bus en komt op de PL-route rijden alsof men een vergunning heeft'


De illegale bussen op de particuliere trajecten zijn een bron van ergernis voor elke vergunninghouder. Niet alleen de particuliere bushouders zijn de situatie zat, maar ook de woordvoerders van de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO). Alhoewel velen ervan uitgaan, dat de knelpunten binnen deze sector niemand van de belangen behartigende organisatie deert, weerspreekt Rawien Bajnath deze zienswijze. Hij is de woordvoerder van de PL-bushouders. De woordvoerders zijn overigens aanspreekpunten van de PLO bij wie de bushouders hun ongenoegen kunnen uiten. 

Bajnath zegt vandaag, dinsdag 3 april 2018, in het Dagblad Suriname, dat hij vrijwel alle wegen heeft bewandeld om de kwestie van de illegale bussen tot het verleden te laten behoren. 'We krijgen al meer dan tien jaren te maken met dit probleem, maar tot de dag van vandaag is het niet opgelost.'

Bajnath beklemtoont, dat hij slechts de issues aan het licht kan brengen. De oplossing hiertoe ligt echter compleet in handen van de autoriteiten. Zo hebben de bushouders van de route PL (Paramaribo-Lelydorp) enorme last van de PO (Paramaribo-Onverwacht) pendelbussen, die vooral na zess uur 's avonds uur op de PL-eindhalte te Lelydorp parkeren.

Ook zijn er tal van andere illegale bussen die zich voordoen als een PL-bus. 'Men koopt een bus en komt op de PL-route rijden alsof men een vergunning heeft.' Hierdoor kunnen de PL-bussen niet optimaal rijden. 'Onze sector kampt al jarenlang met tal van problemen en met de komst van de illegale bussen worden onze problemen alleen maar groter. Ik ben bovendien niet degene die de illegale bussen kan tegenhouden, dat is de taak van de politie.'

Bajnath geeft te kennen, dat dit issue reeds bij de PLO-voorzitter is aangekaart, die in de komende week de directeur van Transport van het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) naar een oplossing zal vragen. Hij beweert tevens, dat de periodieke controle van de autoriteiten over de naleving van de vergunningsvoorwaarden een middel is om de vergunninghouders te controleren. 'De controleurs van de overheid kunnen niet optreden tegen de illegale bussen. Daarom verkeren we nu in een grote chaos.'

Volgens Bajnath is hij persoonlijk naar de onderdirecteur van het directoraat Transport op het ministerie geweest om verlichting te zoeken voor de illegale bussenproblematiek. Echter mocht dit niet baten. Ook de interventie van de politie en districtscommissaris van Paramaribo Zuid-Oost Wanica heeft nog geen zoden aan de dijk gelegd.

Bajnath accentueert dat wanneer een buschauffeur een bekeuring krijgt, dezelfde chauffeur binnen enkele minuten paraat is om de werkzaamheden te hervatten, zonder dat de politie ingrijpt. 'Ook al geef je de politie het kentekennummer van de illegale bussen door, toch treden ze niet op. Als je de politie vraagt wat er aan de hand is, zeggen ze dat de buschauffeur aangeeft dat hij bezig is met een bustocht. Hoe kan je bezig zijn met een bustocht terwijl je bijna bij elke bushalte stopt om passagiers in en uit te laten stappen?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten