vrijdag 2 februari 2018

'Licht staat op oranje, niet meer op rood, wat betreft financiering van consortium aan Insel Air'

'Er is weinig tijd, we moeten uiterlijk begin volgende week goedkeuring hebben'

'Insel gaat terug naar waar het bewezen heeft goed in te zijn: met hoge frequentie van Curaçao naar Aruba, Bonaire en Sint Maarten met drie F50’s'


Het licht staat ‘op oranje’ - dat wil in dit geval zeggen niet meer op rood, maar ook nog niet op groen - voor wat betreft de financiering van het consortium aan Insel Air van 3,6 miljoen dollar, waarvoor de overheid een garantie is gevraagd. Dat zegt cfo André Delger van Insel Air International vandaag, vrijdag 2 februari 2018, in het Antilliaans Dagblad

Hij is optimistisch gestemd dat het geld van MCB, Vidanova Pensionfonds en Algemeen Pensioenfonds Curaçao (APC) er ook daadwerkelijk gaat komen. 'Er is weinig tijd. We moeten uiterlijk begin volgende week goedkeuring hebben.'

De afgelopen dagen is koortsachtig overleg gevoerd over een nieuwe fase van het vliegbedrijf dat eind 2016 mede door het uitblijven van betalingen door Venezuela ernstig in de problemen kwam. Dat wil zeggen, dat Insel teruggaat naar waar het bewezen heeft goed in te zijn: met hoge frequentie - dus veel retourtjes - van Curaçao naar Aruba, Bonaire en Sint Maarten met drie F50’s.

De MD-operatie gaat eruit: dat blijkt de grote ‘bleeder’ te zijn. Te hoge kosten voor onderhoud en te hoge kosten voor gebruik. Dat betekent ook afvloeiing van de goedbetaald MD-piloten, die een jaar lang vrijwel zonder omzet op de payroll stonden, en ander aan de MD-vliegtuigen verbonden personeel. Insel gaat dan verder met circa 175 werknemers die drie F50’s bedienen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten