Lachmising keerde 5 juli 2016, na twaalf jaar, terug als directeur met een contract van een jaar
Het contract van Robbi Lachmising, directeur van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij NV (SLM), is met zes maanden verlengd tot juli 2018. Zijn vorige contract van zes maanden was 4 januari verlopen. Lachmising was niet bereikbaar voor commentaar over de verlenging van zijn werkrelatie met de SLM, aldus Starnieuws vandaag, zondag 7 januari 2018.
Minister Jerry Miranda van Openbare Werken, Transport en Communicatie verwijst naar de Raad van Commissarissen van het bedrijf.
Lachmising keerde op 5 juli 2016, na twaalf jaar, terug in die functie met een contract van een jaar. De aandeelhouder, de Staat, deed toen een beroep op hem om het bedrijf te leiden.
Zes maanden later in december 2016 is het hem gelukt een samenwerking aan te gaan met TUIfly, dat sinds juli 2017, een B787 Dreamliner op de route heeft ingezet. In het partnerschap tussen SLM en TUIfly worden drie keer per week vluchten aangeboden tussen Paramaribo en Amsterdam.
Een maand later, in januari 2017, lukte het Lachmising de achterstanden in de jaarrekeningen in te lopen. De jaarrekeningen 2013/2014 en 2014/2015 werden in januari en februari vorig jaar klaargestoomd, terwijl de jaarrekening over 2015/2016 in mei is afgeleverd. Het boekjaar 2016/2017 zag er volgens de SLM-directeur positief uit door de lage brandstofkosten. 'We zitten in de rode cijfers, maar dat komt door de hele situatie in het land', zei hij. 'Vooral de dure dollars. Nu moeten we zien hoe we daar uitkomen. Maar, ik denk dat we op de goede weg zijn met de SLM.'
Hij vertelde dat de relatie met TUIfly heel voordelig uitvalt.
Zijn grootste zorg is nu de uitbreiding van de SLM-vloot. In juli 2017 werd het contract van Lachmising met zes maanden verlengd. Het lukte hem om de SLM zover te krijgen dat het bedrijf het klein onderhoud van de Boeing weer in eigen beheer doet. Op 2 oktober vorig jaar werd de Boeiing 737-300 ‘Marowijne’, die de SLM voor acht jaar had gehuurd, ingeleverd bij de verhuurder.
Voor dit jaar is het streven erop gericht om met modernere 737-700 toestellen te vliegen.
Het is de wens van de SLM-directeur om ook een eigen vrachtvliegtuig voor het bedrijf binnen te halen.
In maart dit jaar vervalt het laatste huurcontract van de SLM. Lachmising heeft ervoor gekozen haar vloot te moderniseren in plaats van contracten te verlengen.
Hij heeft al eerder met het bijltje gehakt toen hij directeur was van 2000 tot 2004.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten