donderdag 14 december 2017

'Paramaribo loopt nu al honderd jaar onder water'

'Het wordt tijd dat het probleem eindelijk wordt opgelost en het kan'

Nauwelijks tot niets gedaan met twee masterplannen (1971, 2001) voor modernisering ontwatering en riolering van de hoofdstad


Suriname heeft nog een lange weg te gaan om zijn waterhuishouding op een duurzame en effectieve manier te beheren. Dit zei Manodj Hindori, voorzitter van het Waterforum Suriname, dinsdagavond tijdens de viering van het vijfjarig bestaan van het overleg platform, aldus de Ware Tijd en Starnieuws vandaag, donderdag 14 december 2017.

Naast de noodzaak om wetgeving te moderniseren, zal het land rekening moeten houden met gezondheidsrisico’s die niet los gezien kunnen worden van de veelvuldige wateroverlast in de binnenstad.

'Het kan veel beter om onze grootste natuurlijke hulpbron te behouden voor ons nageslacht', zei ingenieur weg- en waterbouwkunde Marcel Meyer. Hij mocht de eerste 'Water Career Award' in ontvangst nemen voor zijn ruim vijftig jaar lange carrière in en buiten Suriname.

Als hoofdverantwoordelijke van Sunecon heeft hij een groot aantal watergerelateerde projecten uitgevoerd. Enkele grote projecten waar hij leiding aan gaf zijn de stedelijke ontwatering van Groot Paramaribo, riolering van Paramaribo Zuid, inpoldering van gebieden langs de kust, aanleggen van irrigatie- en drainagekanalen in Nickerie, constructie van pompgemalen, aanleggen van dijken en ontwerpen van drinkwatervoorzieningen in rurale gebieden. Veel van deze werken heeft hij samen met zijn studievriend George Soerjoesing uitgevoerd.

Daarnaast was Meyer betrokken bij omvangrijke studies in consortiumverband met lokale en buitenlandse ingenieursbureaus. Hierbij kunnen genoemd worden het Stondansieproject, het masterplan drinkwatervoorziening, ontwatering van de weg Moengo-Albina en de regeneratie van de kustgebieden ten noorden van de weg Burnside-Wageningen. Bescherming van het milieu was altijd belangrijk voor Meyer.

Mede door zijn waterbouwkundige werken zijn grote delen van het Surinaamse kustgebied behouden gebleven. Meyer is jarenlang vaste docent geweest op de Anton de Kom Universiteit van Suriname, waar hij de technische vakken in de infrastructuur verzorgde. In 2015 heeft hij met Hillebrand Ehrenburg het boek Bouwen aan de Wilde Kust uitgegeven, dat gaat over de geschiedenis van de civiele infrastructuur van Suriname tot 1945.

Hij pleit op de eerste plaats voor versterking van de met water belaste organisaties als de Meteorologische Dienst, het Bureau voor Openbare Gezondheidszorg, de Surinaamsche Waterleiding Maatschappij en de Maritieme Autoriteit Suriname. 'Zij zullen op een hoger niveau moeten functioneren en moeten samenwerken.'

Dataverzameling en uitwisseling tussen dergelijke instituten of instellingen zijn volgens hem van belang voor de verdere ontwikkeling van het land. 'Paramaribo loopt nu al honderd jaar onder water en het wordt tijd dat het probleem eindelijk wordt opgelost en het kan', aldus Meyer. Hij verwees naar twee masterplannen voor de modernisering van de ontwatering en riolering van de hoofdstad. Het eerste uit 1971 is slechts gedeeltelijk uitgevoerd wegens gebrek aan geld en het tweede, geschreven in 2001, is onaangeroerd gebleven.

* Lees met betrekking tot het masterplan uit 2001 onderstaande artikelen uit 2006 en 2016:

https://suriname-tribune.blogspot.com/2006/05/compleet-ontwateringsplan-groot.html
- Compleet ontwateringsplan Groot-Paramaribo ligt sinds 2002 in de kast van ministerie van OW Geen geld voor ontwateringsplan Paramaribo

https://suriname-tribune.blogspot.com/2016/07/regering-suriname-laat-uit-2002.html
- Regering Suriname laat uit 2002 daterend 'master' ontwateringsplan Groot Paramaribo in la liggen    
Sinds 2001 duikt ontwateringsplan nu en dan op, maar uitvoering blijft achterwege
Betrokken Nederlandse bedrijven en een Surinaams bureau bevestigen bestaan 'Masterplan Ontwatering Groot Paramaribo' – Ministerie van OW doet er echter het zwijgen toe.....

Het aanpakken van wateroverlast is volgens hem dringend, niet alleen omdat het regelmatig voorkomt, maar ook omdat het erger belooft te worden vanwege klimaatverandering. De gevolgen voor de openbare gezondheid, en de economische schade aan voertuigen, wegen en woningen zijn niet te overzien.

(Suriname Mirror/de Ware Tijd/Starnieuws)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten