25-07-2013 Door: Paul Kraaijer
Paramaribo – Het is niet de eerste keer dat ik schrijf over de erbarmelijke inhoudelijke en technische kwaliteit van het merendeel van de Surinaamse omroepen. Toch kan ik het niet laten om mij er weer eens op te storten vanuit een opeenhopende ergernis over het door ABC (‘the love station’ Ampies's Broadcasting Corporation) constant, tot vervelends toe, herhalen van programma’s. Het duidt op een armoedige voorraad programma’s in het ABC-archief, als die omroep al een programma-archief heeft. Overigens klinkt Ampie's Broadcasting Corporation interessanter dan de omroep in werkelijkheid is.
Tot vervelends toe programma’s in de herhaling
Het is triest gesteld met het programma-aanbod van ABC. Deze omroep presteert het om tig-keren dezelfde programma's tot vervelends toe te herhalen, soms zelfs twee dagen of twee weken achter elkaar. Wordt bijvoorbeeld zaterdagavond een aflevering van de Amerikaanse serie 'Cake Boss' uitgezonden, dan wordt die aflevering gewoon de volgende zaterdagavond weer uitgezonden. Gewoon een voorbeeld uit velen. Kennelijk neemt de omroep haar kijkers niet serieus. Kennelijk houdt de omroep geen rekening met haar kijkers.Kennelijk zitten medewerkers van de omroep gewoon te slapen...... en schuiven ze gewoon maar weer, zonder op te letten, een dvd in de 'gleuf'.
Ook worden nog steeds programma's (docu's, films) constant onderbroken en zelfs afgebroken, omdat de dvd vastloopt, mogelijk door verouderde of zelden schoongemaakte recorders of door een slechte kwaliteit van de disk.
Ook worden nog steeds programma's (docu's, films) constant onderbroken en zelfs afgebroken, omdat de dvd vastloopt, mogelijk door verouderde of zelden schoongemaakte recorders of door een slechte kwaliteit van de disk.
Ruimten tussen programma’s worden opgevuld met de meest irritante ‘muziek’-clips en om de tijd te doden tot een live uitzending van de zoveelste oninteressante voetbalwedstrijd, veelal voorzien van Spaans- of Portugeestalig commentaar waar het merendeel van de kijkers ongetwijfeld geen woord van begrijpt, wordt de al ontelbare malen uitgezonden bijna half uur durende documentaire ‘Forgotten Birds of Paradise’ over de onafhankelijkheidsstrijd van inwoners van West Papoea uitgezonden,
die plotseling wordt afgebroken om plaats te maken voor het ‘zeeziekmakende’ logo van ABC. (...en ja hoor, zaterdagavond 27 juli 2013 zond ABC vanaf kwart voor acht weer deze documentaire uit en op zaterdag 24 augustus 2013 zond ABC vanaf kwart over twaalf 's middags weer deze documentaire uit en zaterdag 31 augustus 2013 weer 's middags door ABC....het lijkt erop dat ABC geen andere documentaires in huis heeft en dat is zeer triest en armoedig. Deze omroep houdt absoluut geen rekening met haar kijkers.)
Omroep negeert de kijkers
die plotseling wordt afgebroken om plaats te maken voor het ‘zeeziekmakende’ logo van ABC. (...en ja hoor, zaterdagavond 27 juli 2013 zond ABC vanaf kwart voor acht weer deze documentaire uit en op zaterdag 24 augustus 2013 zond ABC vanaf kwart over twaalf 's middags weer deze documentaire uit en zaterdag 31 augustus 2013 weer 's middags door ABC....het lijkt erop dat ABC geen andere documentaires in huis heeft en dat is zeer triest en armoedig. Deze omroep houdt absoluut geen rekening met haar kijkers.)
Omroep negeert de kijkers
Zit je gespannen en met gekromde tenen naar een thriller te kijken, begint de film te haperen, te schokken, vast te lopen en kun je al voorspellen wat er gaat gebeuren: ABC, ‘the love station’, breekt de film gewoon af (soms komt iemand er bij de omroep pas na een aantal minuten achter dat er iets mis is) - zonder enige excuus of uitleg, want dat fatsoen naar de kijkers toe ontbreekt volkomen - en daar zit je dan, te foeteren op het ongelooflijke amateurisme bij die omroep. ABC heeft verder met regelmaat problemen met het geluid en kan het gebeuren dat je een paar minuten naar een programma kijkt zonder geluid, voordat een medewerker wakker wordt. Overigens, dit gebeurt niet alleen bij ABC.... het is inherent aan de Surinaamse televisiecultuur.
‘Lekker’ en ‘leuk’ ‘bij ons hier op vier’
‘Lekker’ en ‘leuk’ ‘bij ons hier op vier’
ABC is dan ook geen echte omroep, maar meer een amateuristische poging om op een professionele omroep te willen lijken, die films, documentaires en vooral Amerikaanse comedy’s vanaf dvd’s vertoont, afgewisseld door zogenoemde eigen actualiteiten- en sportprogramma’s waarvan de inhoudelijke-, presentatie- en technische kwaliteit abominabel is.
Kinderlijke presentatrices die constant ‘spiksplinternieuwe’ afleveringen van programma’s aankondigen en alles ‘lekker’ en ‘leuk’ lijken te vinden en hun van tevoren ingesproken en opgenomen teksten spreken doordrenkt van aankondigingen over welke bedrijven programma’s zijn ‘gesponsord’ gevolgd door een commercial van een bedrijf. De wijze van presenteren doet vermoeden, dat de drie dames - die afwisselend programma's aankondigen - denken dat ze tegen kleuters praten.
Het dagelijkse 's middags actualiteitenprogramma Magazine 4 wordt iedere maandag gepresenteerd door iemand die zichzelf zeer leuk en ook nog eens belangrijker vindt dan zijn gast - vaak een zogenoemde 'grote geest' van het land - in de studio. Vaak laat hij zijn gasten niet uitspreken en lijkt het alsof hij gasten zijn eigen mening wil opdringen. Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand als bijvoorbeeld de kunstenaar Erwin de Vries nog door die man geïnterviewd wil worden. De lach van die man - in Nederland zouden zo iemand een 'Popie Jopie' worden genoemd - is meelijwekkend, maar ja, zoals voor zovelen geldt in de Surinaamse omroep is ook dit slechts een bijbaantje. En daar schuilt een door omroepen cruciaal gemaakte fout: personeel dat naast een paar minuten werken bij de omroep een fulltime baan elders heeft, bijvoorbeeld bij een ministerie of bij een Surinaams Bureau voor Standaarden of bij een of andere stichting.
Kinderlijke presentatrices die constant ‘spiksplinternieuwe’ afleveringen van programma’s aankondigen en alles ‘lekker’ en ‘leuk’ lijken te vinden en hun van tevoren ingesproken en opgenomen teksten spreken doordrenkt van aankondigingen over welke bedrijven programma’s zijn ‘gesponsord’ gevolgd door een commercial van een bedrijf. De wijze van presenteren doet vermoeden, dat de drie dames - die afwisselend programma's aankondigen - denken dat ze tegen kleuters praten.
Het dagelijkse 's middags actualiteitenprogramma Magazine 4 wordt iedere maandag gepresenteerd door iemand die zichzelf zeer leuk en ook nog eens belangrijker vindt dan zijn gast - vaak een zogenoemde 'grote geest' van het land - in de studio. Vaak laat hij zijn gasten niet uitspreken en lijkt het alsof hij gasten zijn eigen mening wil opdringen. Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand als bijvoorbeeld de kunstenaar Erwin de Vries nog door die man geïnterviewd wil worden. De lach van die man - in Nederland zouden zo iemand een 'Popie Jopie' worden genoemd - is meelijwekkend, maar ja, zoals voor zovelen geldt in de Surinaamse omroep is ook dit slechts een bijbaantje. En daar schuilt een door omroepen cruciaal gemaakte fout: personeel dat naast een paar minuten werken bij de omroep een fulltime baan elders heeft, bijvoorbeeld bij een ministerie of bij een Surinaams Bureau voor Standaarden of bij een of andere stichting.
Een positieve uitzondering in het programma-aanbod van ABC is het wekelijkse (donderdag) eigen jongerenprogramma Switch. Maar, dat dankt het programma vooral aan de spontane wijze waarop het wordt gepresenteerd door een dame die oog en oor heeft voor haar gasten en altijd vrolijk en opgewekt is en normaal, volwassen, kan spreken en interviewen. Gewoon, een verademing in het ABC programma-arsenaal.
De amateurs van ‘In de Branding’ met één leuk koppie
De amateurs van ‘In de Branding’ met één leuk koppie
Overigens heeft ook de omroep Apintie TV zo haar journalistieke en technische gebreken. Het dagelijkse actualiteitenprogramma ‘In de Branding’ bijvoorbeeld heeft er een handje van om onderwerpen abrupt af te breken, zelfs wanneer iemand nog spreekt wordt het item plotseling afgebroken. De mensen die dit programma, technisch, klaar maken voor uitzending lijken zelf nauwelijks de items erin goed vooraf te bekijken en te beluisteren. Bijna in iedere uitzending wordt wel een item abrupt beëindigd. Het lijkt welhaast op het knip- en plakselwerk van peuters in de fröbelklas.... Journalistiek gezien kan er aan dit programma nog bijzonder veel verbeteren. Ook wat betreft de presentatie, die vaak te belerend wil zijn en zich opstelt als hoeder van de samenleving. Een leuk koppie wil nog niet altijd zeggen een goede presentatie.......
‘Een productieve werkdag’ ‘voor de opbouw van ons switi Sranan’
‘Een productieve werkdag’ ‘voor de opbouw van ons switi Sranan’
Wat dat betreft beschikt ‘concurrent’ ‘Mmanten Taki’, het dagelijkse ochtend actualiteitenprogramma van de staatsomroepen STVS/SRS, in ieder geval over een betere presentatie. Maar, om nu steeds het programma aan te kondigen met woorden als ‘ik hoop dat we ons allemaal vandaag weer inzetten voor de opbouw van ons switi Sranan’ of ‘ik wens iedereen een productieve werkdag toe’ of ‘rijdt u voorzichtig in het verkeer hoor’ – of woorden van soortgelijke strekking – gaat mij toch iets te ver. Het wordt de hoogste tijd voor een SLM-kotszakje.
Ik kan me niet voorstellen dat de presentator van het Nederlandse dagelijkse actualiteitenprogramma EenVandaag of van het late NOS Journaal of van Pauw en Witteman of Knevel en Van den Brink ‘s avonds de uitzending afsluit met een tekst als ‘slaapt u later vanavond allemaal lekker, zodat u zich morgen allemaal uitgerust en wel kunt inzetten voor de opbouw van ons mooie polderland met waaiende molenwieken, ruisende bomen en windmolens, rosse buurten en coffeeshops en een te duur kopje koffie op een van de vele terrassen in de vele mooie, middeleeuwse, steden en pittoreske dorpjes in ons kleine oranje landje aan de noeste Noordzee’.
Hoelang moet in vredesnaam de opbouw van een land duren?
Laat ik het dan maar niet hebben over de te persoonlijke tranentrekkende wijze waarop video muziekclips, tussen twee onderwerpen, in ‘Mmanten Taki’ worden aangekondigd.
Kredietlijn uit China en/of India
Lijkt mij tijd voor een presidentiële commissie Ordening Publieke Omroepen....., omdat de kwaliteit van de huidige omroepen van een bedroevend niveau is. Laat de regering ook een zogenoemde kredietlijn openen met China en/of India om te investeren in het professionaliseren van de Surinaamse omroep en voor de financiering van nieuwe apparatuur, uitbreiding van het programma-archief en vervanging van het huidige personeel door kwalitatief goed personeel. Dat is dringend nodig voor een land, waar mensen al sinds 1975 constant maar blijven herhalen, dat het in opbouw is......
Hoelang moet in vredesnaam de opbouw van een land duren?
Laat ik het dan maar niet hebben over de te persoonlijke tranentrekkende wijze waarop video muziekclips, tussen twee onderwerpen, in ‘Mmanten Taki’ worden aangekondigd.
Kredietlijn uit China en/of India
Lijkt mij tijd voor een presidentiële commissie Ordening Publieke Omroepen....., omdat de kwaliteit van de huidige omroepen van een bedroevend niveau is. Laat de regering ook een zogenoemde kredietlijn openen met China en/of India om te investeren in het professionaliseren van de Surinaamse omroep en voor de financiering van nieuwe apparatuur, uitbreiding van het programma-archief en vervanging van het huidige personeel door kwalitatief goed personeel. Dat is dringend nodig voor een land, waar mensen al sinds 1975 constant maar blijven herhalen, dat het in opbouw is......
Geen opmerkingen:
Een reactie posten