(Bron foto: Suriname Mirror) |
Het uitbaggeren van de Surinamerivier is zoals eerder aangekondigd door president Desi Bouterse maandag officieel van start gegaan. De ceremonie is gehouden bij de Maritieme Autoriteit Suriname. Een van de baggerschepen ligt voor de pier aangemeerd. Er zijn nog twee schepen onderweg vanuit Curaçao. 'Ze kunnen anytime beginnen.', zei minister Vijay Chotkan van Openbare Werken, Transport en Communicatie. 'Het is een mijlpaal voor het land.' Het project komt na veel uitstel eindelijk van de grond, zo schrijft de Ware Tijd vandaag, dinsdag 3 maart 2020.
In de afgelopen jaren hebben meerdere deskundigen gewezen op het belang van een bredere en diepere vaargeul. Dit zal volgens kenners een goede ontwikkeling zijn voor de productiesector en de economie van het land, omdat grotere schepen met meer vracht Suriname zullen kunnen binnenvaren.
'We hebben als regering samen met overige stakeholders met man en macht gewerkt om dit zover te krijgen. Het moest natuurlijk jaren terug zijn gebeurd, maar niets komt voor zijn tijd', zei Chotkan. De bewindsman is daarom superblij dat het project nu wel wordt uitgevoerd.
Het baggerproject is voor ruim 56 miljoen Amerikaanse dollar gegund aan het Chinese China Harbor Engineering en zal in een jaar worden uitgevoerd. De directievoering ligt in handen van ACE Consultancy onder leiding van Stanley Koole.
Bij de monding van de Surinamerivier wordt in het eerste jaar een kanaal gegraven met een breedte van tussen zeventig en negentig meter en een diepte van twee meter. Daarnaast worden enkele plekken in de rivier ook dieper gemaakt en wordt de vaargeul op sommige plaatsen gecorrigeerd. In de overige vijf jaren zal het kanaal op diepte worden gehouden.
'We zijn al begonnen en u kunt erop rekenen dat wij het gaan doen', garandeert Koole.
Vicepresident Adhin stelde, dat de regering meer productie wil stimuleren en dat daarom nu de randvoorwaarden worden gecreëerd. 'Wij kijken serieus naar de randvoorwaarden. We hebben de infrastructuur, telecommunicatie en wetgeving verbeterd zodat de spin-off langzamerhand kan komen.' Volgens hem komt de productie moeilijk op gang als deze zaken niet goed geregeld zijn.
Assembleevoorzitster Jennifer Geerlings-Simons ziet dit project als een mogelijkheid om de export van Surinaamse producten te verhogen. Zij hoopt dat er meer grote schepen met Surinaamse goederen naar het buitenland vertrekken. Geerlings-Simons: 'Liever laat dan nooit. Ik denk dat het misschien tien jaar eerder had moeten gebeuren, dan hadden we nu de economische voordelen ervan gehad.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten