maandag 17 februari 2020

Toegang op exclusieve basis van EZ Air tot hangarruimte op luchthaven Hato, Curaçao, ‘niet objectief onmisbaar’ om als vliegmaatschappij te kunnen concurreren

FTAC oordeelt: 'Geen misbruik machtspositie CAP'


Toegang op exclusieve basis van EZ Air tot de hangarruimte op de Curaçaose luchthaven Hato is ‘niet objectief onmisbaar’ om als vliegmaatschappij te kunnen concurreren op de markt voor het uitvoeren van commerciële vluchten. Dat bepaalt de Fair Trade Authority Curaçao (FTAC),  aldus vandaag, maandag 17 februari 2020, het Antilliaans Dagblad

Onlangs heeft deze concurrentiewaakhond de ‘Beschikking op aanvraag EZ Air bv inzake misbruik machtspositie door Curaçao Airport Partners nv bij het verhuren van hangar’ vastgesteld. Het weigeren van dergelijke toegang kan geen misbruik zijn in de zin van de Landsverordening inzake concurrentie.

De FTAC is ook van oordeel, dat de gehanteerde aanbestedingsprocedure als methode om de beperkt beschikbare hangarruimte toe te wijzen ‘niet onredelijk is’ in de zin van de genoemde wet.

'Met betrekking tot de gewraakte voorwaarden over de lease van een nieuw te bouwen hangar, is de FTAC van oordeel, dat sinds CAP een deel van die voorwaarden heeft losgelaten, het belang om op dit onderdeel van de klacht een uitspraak te doen, daarmee is komen te vervallen.' De FTAC concludeert dat geen van de gedragingen van airportexploitant CAP, zoals genoemd in de klacht van EZ Air, kwalificeren als misbruik en beschouwt de klacht van EZ Air hiermee als ‘ongegrond’ en wijst de aanvraag van EZ Air af.

EZ Air beschikt sinds december 2018 over een vergunning tot vluchtuitvoering en heeft twee Beechcraft 1900 vliegtuigen gestationeerd op de luchthaven van thuisbasis Curaçao. CAP is sinds 2003 de exploitant van luchthaven Hato. EZ Air maakt bij de uitvoering van haar economische activiteiten gebruik van de faciliteiten op de airport. EZ Air en CAP hebben een geschil over de toegang tot een hangar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten