Starnieuws bericht vandaag, woensdag 10 juli 2019, dat Airbus de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM) ter vervanging van zijn huidige vloot, een ex-testvliegtuig van de vliegtuigbouwer heeft aangeboden. In een reactie zegt Airbus, dat het ging om een jong vliegtuig dat alleen voor systeemtests was gebruikt en zeer weinig vlieguren had. De SLM is bezig zijn vloot te vervangen.
Starnieuws schrijft te hebben vernomen, dat ook Boeing maanden geleden een aanbod heeft gedaan aan de SLM. Maar, een discussie over goedkoop en duurkoop heeft uiteindelijk de kop van SLM-algemeen directeur Gerard Lau gekost. Hij is voor twee maanden geschorst, waarbij diverse redenen zijn opgegeven voor dit besluit.
Airbus stelt, dat de SLM ook minstens vier andere vliegtuigen van verhuurders overwoog. Bij al deze mogelijke vliegtuigen ging het om toestellen die vijf jaar zijn. Ze voldoen volgens Airbus aan alle vereisten van de SLM en zijn voorzien van de modernste cabines. De SLM-leiding zegt, dat ze 'vooralsnog geen reactie heeft op de statement van Airbus'.
(Bron foto: Boeing) |
Na talloze onderzoeken is gebleken, dat de A330-200 het geschiktste toestel is om de A340 te vervangen, stelt Airbus. Als voordelen noemt Airbus dat de A330 het populairste langeafstandsvliegtuig ter wereld is. Meer dan 1.300 toestellen van dit model zouden operationeel zijn. De A330 zou ook de oplossing zijn voor de vereiste 'laagste kosten en laagste risico'. Het vereist minder technische wijzigingen en lagere uitgaven voor Surinam Airways. Voorts kan de A-330 worden gevlogen door dezelfde piloten als van de A340. 'De overgang zou eenvoudig zijn met minimale kosten.'
Volgens Airbus is het duidelijk, 'dat deze lange termijn vlootvervangingsbesluit een grote impact zal hebben op de toekomstige winstgevendheid van de luchtvaartmaatschappij gedurende vele jaren'. De vliegtuigbouwer blijft de A330-200 aanprijzen als 'onverslaanbaar in termen van economie, aangezien deze de laagste aanschafkosten biedt en de laagste onderhoudskosten'.
Airbus gaat verder door te stellen, dat de brandstofefficiëntie en concurrerende onderhoudskosten leiden tot een aanzienlijke tweecijferige kostenverbetering in vergelijking met de huidige A340. 'De 787-8 daarentegen heeft hogere vaste eigendomskosten die niet worden gecompenseerd tijdens de operatie, wat leidt tot een niet-winstgevende oplossing.' Zo zullen de totale operationele kosten van een A330 toestel 8 procent lager zijn dan van de 787. Het betekent volgens Airbus een voordeel van meer dan US$ 3 miljoen aan besparingen per jaar.
Bij de aangeboden A330 toestellen aan 'Surinam Airways'', gaat het om vliegtuigen die zeer weinig zijn gebruikt en zijn het casco en de motoren praktisch nieuw. Bij de geselecteerde 777-200ER gaat het volgens Airbus om een 15 jaar oud toestel met een verouderd interieur. 'Omdat er op korte termijn geen 787 beschikbaar is, zal Surinam Airways een 777-200ER moeten gebruiken als een dure tussenoplossing. Het besluit om een 777-200ER te gebruiken, is technisch noch economisch zinvol.'
Airbus vindt dat Surinam Airways de beslissing moet heroverwegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten