Minister Pengel: 'Deel Van ’t Hogerhuysstraat wordt verbouwd tot een zesbaansweg'
De Beekhuizenbrug, die gisteren geopend is, is onderdeel van een groter plan om het verkeer beter te laten stromen. Minister Patrick Pengel van Openbare Werken, Transport en Communicatie heeft aangekondigd, dat een deel van de Van ’t Hogerhuysstraat verbouwd zal worden tot een zesbaansweg. Ondertussen zijn nog meer infrastructurele werken gaande.
'President, zet u die ‘wayaberas’ en batiekhemden niet ver weg in de kast', sprak Pengel gisteren, aldus Starnieuws vandaag, zondag 14 april 2019. 'De komende maanden, het komende jaar gaan we u vaker nodig hebben om een aantal openingen te doen. Zoals u zegt; we can do the job.'
De nieuwe brug moet de verkeersintensiteit op de Martin Luther Kingweg verminderen en het verkeer omleiden naar de Sir Winston Churchillweg. Gehoopt wordt dat het verkeer hierdoor makkelijker gaat stromen en de filevorming afneemt, gaf minister Pengel aan.
In de volgende fase wordt beoogd om verder vorm te geven aan de verkeersafwikkeling. 'Hierbij zullen de Van ’t Hogerhuysstraat vanaf het Molenpad tot en met de brug van de Van ’t Hogerhuysstraat verbreedt worden tot zes rijstroken, waarbij diverse kruispunten heringericht zullen worden. Hiervoor is er reeds een project geïnitieerd samen met de IDB.'
De brug die Livorno en Beekhuizen verbindt is 260 meter lang en is de zesde over het Saramaccakanaal. De bouw en aanpak van wegen heeft 13 miljoen Amerikaanse dollar gekost. De herinrichting van de kruising van de Van ’t Hogerhuystraat en Slangenhoutstraat, en de opzet van een installatie met verkeerslichten heeft 2.5 miljoen Amerikaanse dollar gekost, deelde Pengel mee.
Het verkeersportaal gaat de gewijzigde verkeerssituatie helpen reguleren. Het portaal is 5 meter hoog, veilig genoeg om vrachtwagens met containers onder door te laten. De Beekhuizenbrug kan net als de bruggen over de Magentakanaalweg, Coesewijnestraat en Saron 60 ton aan vracht verdragen. De Kameelbrug tot 45 ton. De brug over de Van ’t Hogerhuisstraat is beperkt tot vier ton.
'De Van ’t Hogerhuysbrug wordt in een later stadium vervangen', aldus minister Pengel mee.
Stanley Koole van ACE Consultancy hoopt dat dat zo snel mogelijk gebeurt. 'Die is 60 jaar geleden gebouwd, het is zwak. Ze is niet berekend meer op het verkeer van nu.'
De Beekhuizenbrug is in 16 maanden gebouwd door CGN Nuclear Technology Development Company Limited en het Surinaamse bedrijf Haukes. Het project valt onder het Dalian IV.
De general-manager van het Chinese bedrijf, Wu Chong, haalde aan dat Dalian al meer dan 20 jaar in Suriname actief is, ondertussen al 1.200 kilometer aan wegen heeft aangelegd en 600 huizen heeft gebouwd. Tijdens Dalian IV moet er ruim 300 kilometer aan wegen opgeleverd worden.
Ambassadeur Liu Quan sloot zich aan in het rijtje van sprekers die de Chinese en Surinaamse werkers prees voor de snelle oplevering. 'Het is alleen mogelijk geweest door een intense samenwerking en toewijding', merkte hij op.
President Desi Bouterse: 'Ik ben perplex. Ik ben jaren niet in deze buurt geweest en plotseling zie je weer een machtige brug in ons land. Dit is ons ding, laten we de ingeslagen weg voortzetten. Ik er vanuit dat we de bruggen naar elkaar sterker, groter en vlotter kunnen maken.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten