De geldtransporteur heeft de import van Amerikaanse dollars stopgezet
'Sinds de 19,5 miljoen euro door Nederland in beslag is genomen, vorig jaar april, is ook het binnenhalen van Amerikaanse dollars een probleem geworden', aldus de directeur van de Finabank, Eblein Frangie, tevens voorzitter van de Surinaamse Bankiersvereniging, vandaag, maandag 11 maart 2019, op aan Starnieuws.
Er werden euro's geëxporteerd en gestort op buitenlandse rekeningen van de banken. Daarnaast werden grote hoeveelheden Amerikaanse dollars ingevoerd. Nu heeft de geldtransporteur de import van Amerikaanse dollars ook stopgezet, totdat de zaak met Nederland opgelost is. Alle waardetransporten, ook goud, worden met de KLM vervoerd via Amsterdam.
Frangie zegt, dat er een grote aanvoer is van euro's via Frans-Guyana, toeristen uit Europa en overmakingen vanuit Nederland naar familie. Deze euro's werden via de Centrale Bank van Suriname (CBvS) getransporteerd naar correspondent banken in andere landen. Van daaruit werden elektronische betalingen gedaan. Sinds een jaar ligt dit systeem vast, waardoor er ook een overschot aan euro's is ontstaan.
De behoefte aan papieren Amerikaanse dollar is groot, vooral in de goudsector. Met de Braziliaanse ambassade wordt samengewerkt om de garimpeiros (goudzoekers )in het legale systeem te brengen, waardoor minder contante Amerikaanse dollars nodig zijn. Ook in de visserijsector, waar veel buitenlanders opereren, onder wie Venezolanen, moet cash met Amerikaanse dollars worden betaald.
Nu de grote importen van Amerikaanse dollars niet kunnen plaatsvinden, is er een krapte ontstaan aan papiergeld, terwijl de banken over voldoende reserves beschikken.
Op de vraag waarom niet via een ander land dan Nederland Amerikaanse dollars geïmporteerd kunnen worden, antwoordt de bankier, dat de geldtransporteur met vliegmaatschappijen werkt die een waardetransport vergunning hebben. Tot nu toe heeft van al de luchtvaartmaatschappijen die op Suriname vliegen, alleen de KLM een waardetransport vergunning. Het gaat om heel dure verzekeringen. Voor kleine luchtvaartmaatschappijen is zo'n verzekering te duur. Ook het goud van de goudmaatschappijen wordt vervoerd via de KLM. Dit geldt voor alle waardetransporten.
Terwijl het papiergeld niet binnenkomt, is de vraag van de goud-, vis- en houtsector toegenomen. De grote bedrijven zijn steeds meer op zoek naar 'cash dollars'. Veel betalingen vinden nog in contanten plaats. 'Elektronische betaling is geen probleem, want dat kunnen de banken aan', benadrukt Frangie. De banken beschikken over voldoende Amerikaanse-dollar-liquiditeiten om deze girale transacties te kunnen verrichten. Hij stelt, dat er initiatieven gaande zijn om toch nog Amerikaanse dollars te kunnen importeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten