donderdag 28 februari 2019

Rotterdams oliebedrijf Count heeft zinnen gezet op Isla-raffinaderij Curaçao

'Er waren aanvankelijk drie belangstellenden, nu Motiva is afgehaakt zijn dat er nog twee'


Het Rotterdamse oliebedrijf Count probeert de controle te krijgen over de Isla olieraffinaderij op Curaçao. Een vermeende corruptieaffaire en de chaos in het nabijgelegen Venezuela, waar alle olie voor de raffinaderij vandaan komt, schrikt de Rotterdammers niet af, aldus RTL Nieuws vandaag, donderdag 28 februari 2019. 

Het leek een gedane zaak. De olieraffinaderij Isla op Curaçao zou door de lokale overheid worden verkocht aan het Amerikaans-Saudisch bedrijf Motiva. Er werden al maandenlang exclusieve gesprekken gevoerd. Maar, de deal ketste eerder deze maand af. De Amerikanen trokken zich terug, omdat de directeur van de olieraffinaderij bij een andere geïnteresseerde partij steekpenningen zou hebben geëist. Dat gebeurde bij de Rotterdamse grondstoffenhandelaar Count. Aan een medewerker van dat bedrijf werd 750.000 dollar gevraagd voor zogenaamde advieskosten. Die zouden moeten belanden in de zakken van de directeur van de raffinaderij. Bij Count zou iemand bereid zijn geweest het geld te betalen maar ketste het af om de exacte hoogte van het bedrag. Uiteindelijk zou het bedrag aan smeergeld volgens het Antilliaans Dagblad moeten oplopen tot ruim 4 miljoen dollar.


Financieel directeur Jeffrey Bollebakker van Count erkent dat zijn bedrijf in de corruptiezaak terecht is gekomen. 'We hebben er melding van gemaakt. Maar, het rapport was heel suggestief en wij zijn ervan overtuigd dat we niets fout hebben gedaan.' Motiva eiste in de exclusieve onderhandelingen van de laatste maanden totale openheid over de zaak en trok zich tenslotte terug als potentiële koper. Het wilde op geen enkele manier verbonden worden aan corruptie.

De raffinaderij is eigendom van de overheid van Curaçao. De Venezolaanse oliemaatschappij PdVSA (Petróleos de Venezuela S.A.) least het complex en verwerkt er olie uit eigen land. Maar, een internationale handelsblokkade en mismanagement door PdVSA zorgt ervoor dat de olieproductie van Venezuela is ingestort. Sinds 2014 halveerde de productie tot 1500 vaten per dag. En veel van die geproduceerde olie kan het land niet uit vanwege de door de VS opgelegde handelsblokkade. Tientallen schepen zijn volgetankt met ruwe olie uit Venezuela, maar kunnen nergens naartoe. De raffinaderij ligt praktisch stil. Ondertussen loopt eind dit jaar op de raffinaderij Curaçao het leasecontract met de Venezolanen af.

Een speciaal comité van de regering op Curaçao zocht al lange tijd een koper. Na de corruptieaffaire is het comité vervangen en wordt nu geleid door Evelyn Kruithof-Bor, de directrice van een pensioenfonds op Curaçao.

'We hebben weer belangstelling', zegt Bollebakker van Count. 'En we denken een grote kans te maken. Er waren aanvankelijk drie belangstellenden. Nu Motiva is afgehaakt zijn dat er nog twee.' Hij voelt zich niet afgeschrikt door de gespannen situatie met Venezuela waarde de raffinaderij alle ruwe olie vandaan haalt. 'We zijn niet van plan daar olie uit andere landen te gaan verwerken. De raffinaderij ligt vrijwel bovenop de ruwe olie vandaar.'

Hij verwacht dat de gespannen situatie over niet al te lange tijd wel zal verbeteren. Wel is er geduld nodig: 'Ik denk dat we voor dit kooptraject zeker een half jaar nodig hebben. Er is nu en nieuwe selectiecommissie. Daar moeten we mee gaan praten. We hebben ze nog niet gezien.' Count wil net als de Venezolaanse oliemaatschappij nu nog doet de raffinaderij gaan leasen. Het eigendom blijft dan bij de overheid van Curaçao. Er zijn grote investeringen nodig om de raffinaderij die de zware olie uit Venezuela verwerkt milieuvriendelijker te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten