'Vooral de regering en
burgemeesters willen dat de pers hen van dienst is'
De media in Colombia zijn te afhankelijk van duistere contracten om
overheidspropaganda te publiceren of te creëren, zo heeft Fundación para la Libertad de Prensa,FLIP, in zijn jaarverslag bekendgemaakt. De overgrote
meerderheid van de Colombiaanse mediakanalen zijn voor 40 tot 50% van
hun inkomsten afhankelijk van 'officiële advertenties', wat de
mogelijkheden van het nieuws om onafhankelijk te rapporteren in gevaar
brengt.
Het mechanisme van 'officiële advertenties' biedt autoriteiten
de mogelijkheid contracten te sluiten met mediakanalen om propaganda
over projecten, beleid en plannen te verspreiden zonder mediabewaking.
Zwakke regelgeving en systematisch misbruik maken echter enorme uitgaven
aan propaganda mogelijk, vaak gepresenteerd als authentieke
berichtgeving. Deze financiële afhankelijkheid heeft een systeem van
patronage gecreëerd waarin overheidsinstanties diegenen kunnen belonen
die in overeenstemming zijn met de officiële boodschap en politiek, en
om degenen die afwijkende reclame-inkomsten te ontnemen.
Dit systeem is gewapend om propaganda en zwijgzame kritiek te
verspreiden. Van regionale bladen tot de belangrijkste krant van
Colombia, El Tiempo, het hele media-ecosysteem van Colombia is vervuild
met deze contracten.
In grote steden zoals Bogota, Medellin en Barranquilla was tot 70%
van de informatie over deze contracten verborgen voor de onderzoekers
van FLIP. Deze openbare instanties sluiten ook contracten met particuliere
tussenpersonen, die niet verplicht zijn om informatie aan het
publiek te verstrekken, waardoor informatie over deze deals voor
onderzoekers wordt verdoezeld. Deze realiteit is een schending van het
recht op informatie, uiteengezet in Colombia's wet inzake transparantie
en toegang tot informatie.
Een van de meest getroffenen is lokale
journalistiek, waar de winstmarges krap zijn en overheidsreclame een van
de weinige opties is om niet failliet te gaan. Journalisten die in
moeilijke lokale omstandigheden werken, zeggen dat de nieuwsagenda wordt
vertekend door deze deals.
'De entiteiten, met name de regering en het kantoor van de
burgemeester, willen dat de pers hen van dienst is', legt Otto Sánchez
uit, een journalist in Vichada. Branded content is een wereldwijde
trend: veel kranten, waaronder de Financial Times en de New York Times,
hebben speciale teams voor merkcontent en gesponsorde publicaties.
De
giftige mix van Colombia van politiek, propaganda en handel ondermijnt
nog meer het recht op informatie van het land en het recht op een vrije
pers. FLIP heeft in het hele land meer dan 1.850 contracten gemeten, ter
waarde van ongeveer $ 160 miljoen. Deze enorme
contracten, vaak vaag geformuleerd, verbergen en verdraaien de ware aard
van overheidsrelaties met media, die ver zijn afgedwaald van de grenzen
die door de wetten van Colombia worden gesteld, en ver buiten de normen
van internationale mensenrechtenverdragen.
Distorsie, censuur en
propaganda door 'public advertising' zijn trends in de regio, ondanks de
Inter-Amerikaanse Commissie voor de Rechten van de Mens, die stelt dat
lidstaten specifieke wettelijke regels over officiële publiciteit moeten
aannemen. Zittende politici hebben toegang tot substantiële publieke
middelen, die worden gebruikt om positieve publiciteit te genereren en
zelfs tegenstanders aan te vallen: in 2018 stegen de uitgaven voor
verkiezingen aanzienlijk, wat significante vragen opriep over de
mogelijkheid van medialanding tijdens verkiezingsperioden van Ecuador
tot Paraguay.
In 2017 oordeelde het Hooggerechtshof van Mexico dat officiële reclame moest worden gereguleerd, omdat het een schending van
het recht op vrijheid van meningsuiting inhield. Er is echter weinig
gedaan om dit besluit ten uitvoer te leggen, het minst in Colombia.
(Suriname Mirror/Colombia Reports)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten