woensdag 5 december 2018

Bushouders op de route Paramaribo-Lelydorp (PL) dreigen met acties

Opgelegde maatregelen van ministerie OWT en C vallen verkeerd

'Ons traject is al overbelast met bussen van de routes PO, PBO en PH die allemaal rijden op de Indira Gandhiweg, naast de 160 PL-bussen'


Bushouders op de route Paramaribo-Lelydorp (PL) zijn faliekant tegen sommige maatregelen van het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT en C). Ze komen vandaag, woensdag5 december 2018 bijeen in het kantoor van de Particuliere Lijnbushouders Organisatie (PLO) aan de Van 't Hogerhuysstraat om hiertegen een standpunt in te nemen, aldus de Ware Tijd.

'Als de afdeling Transport van het ministerie met deze werkwijze doorgaat, zullen harde acties volgen', zegt Rawien Bajnath, woordvoerder van de PL- bushouders. Hij wil nog niet in detail treden over de eventuele acties.

Joyce Blokland, directrice van Transport, is volgens hem het brein achter de maatregelen. De druppel die de emmer deed overlopen is volgens Bajnath de maatregel die gisteren is ingegaan, dat PL-bussen niet 'los' meer mogen rijden. 'We moeten parkeren bij de eindhalte en wachten op onze beurt. Dit kunnen we niet de hele dag doen, anders lopen we inkomsten mis', legt de woordvoerder uit. Ook zijn de bushouders boos dat het ministerie vergunningen blijft verstrekken waarvan de trajecten gedeeltelijk vallen op de PL-route. Hierdoor wordt de spoeling dun en maken ze niet veel winst. Het gaat onder meer om bushouders die de route onderhouden waar het ziekenhuis in Wanica komt. Ook is er nu een nieuwe route Lelydorp-Universiteit, bestemd voor studenten.

'Ons traject is al overbelast met bussen van de routes PO, PBO en PH die allemaal rijden op de Indira Gandhiweg. Naast de 160 PL-bussen', zegt Bajnath.

Daarnaast zijn de PL-bushouders er niet over te spreken dat per bus slechts één chauffeur de hele dag moet rijden. Dat in het kader van ordening van de bussector. Volgens de woordvoerder moet dit dagelijks tussen vijf uur in de ochtend tot negen uur 's avond. 'De chauffeurs kunnen dat niet elke dag doen. Ze zullen bijvoorbeeld vier dagen rijden in een week en hierdoor kunnen we de bus de overige dagen niet inzetten.'

Of de PL-bushouders de geplande rechtstreekse betaling van de subsidie goed vinden, kan Bajnath nog niet zeggen. Hij heeft vernomen, dat pas wanneer een bushouder vier of meer ritten per dag heeft gereden die in aanmerking komt voor de subsidie. 'Als we bij de eindhalte op onze beurt moeten wachten, zullen we de vier ritten niet halen', aldus de woordvoerder. Blokland was niet bereikbaar voor commentaar, aldus de Ware Tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten