zaterdag 29 december 2018

'Ik ben mijn hele gezin kwijt, mijn 22-jarige zwangere vrouw en ons driejarig zoontje'

'Mijn leven is verpest, ik heb mijn vrouw (30) en twee dochters (1 en 6) in één klap verloren'

Eén vrouw en haar zoon waren de enigen in de boot die zwemvesten droegen en ramp overleefden


Nabestaanden en overlevenden reageren vandaag, zaterdag 29 december 2018, in de Ware Tijd op de tragische bootramp op de Coppenamerivier gisterochtend, in het holst van de nacht.

Tachiro Biswane, bij de marinebasis van het Nationaal Leger te Boskamp: 'Ik ben mijn hele gezin kwijt.' Zeven lichamen die geborgen zijn na het bootongeluk op de Coppenamerivier zijn naar de marinebasis gebracht. Een boot met manschappen staat op het punt om te gaan zoeken naar nog drie vermisten, onder wie Biswanes 22-jarige zwangere vrouw en driejarige zoon. De man heeft geen hoop. 'Zowel mijn vrouw als zoon weet niet te zwemmen en ze zullen het niet gehaald hebben', zegt hij. Net als de meeste andere opvarenden is Biswane van Grankreek.

Bryan Narsingh: 'Mijn moeder van 69, zus van 41 en haar dochtertje van 4 zijn verdronken. Dit is een zware klap. Iedereen is familie van elkaar', zegt hij.

Samkoemar Hanoeman: 'Mijn leven is verpest. Ik heb mijn vrouw en twee dochters in één klap verloren. Dit is echt een shock voor mij.' De ene dochter was zes jaar, de andere amper één. Zijn oudste dochter van negen heeft het ongeval overleefd. Zijn vrouw (30) had met hem afgesproken dat zij hem zou bellen wanneer ze met de kinderen was aangekomen te Boskamp. 'Toen ik niet werd gebeld, begon ik meerdere keren te bellen maar de telefoon ging niet over. Pas tegen half zes in de ochtend kreeg ik het slechte nieuws van mijn zwager', vertelt Hanoeman.

Reynold Janomo mag van geluk spreken dat hij het tragische voorval kan navertellen. Zijn vrouw en zoon waren de enigen in de boot die zwemvesten droegen. De vesten zouden later - samen met een ijsbox - een groot hulpmiddel zijn voor het gezin en nog twee jonge kinderen om rond vier uur 's morgens de oever te bereiken nadat de boot was gezonken. Janomo: 'Ik had een ijsbox bij me en moest alles eruit doen om daarmee te dobberen. Ik trok ook twee andere kinderen naar me toe en was dichtbij mijn zoon en vrouw. Maar, op een gegeven moment zou ik in de diepte verdwijnen, omdat ik een ketelpak aanhad, dat het zwaar voor me maakte om te zwemmen. Ik zei nog aan mijn vrouw dat ik dood ga, maar ze heeft toen het hemd van het ketelpak van me af kunnen rukken. Pas daarna kon ik goed zwemmen.' Zowel zijn vrouw als zoon kan zwemmen, maar volgens de man en vader zouden ze zonder de zwemvesten machteloos zijn tegen het onstuimige water. 'Het heeft bijna twee uur geduurd om de oever te bereiken', vertelt hij.

Het vaartuig vertrok donderdagavond rond elf uur vanuit Corneliskondre aan de Wayamborivier en ging naar Boskamp. Volgens Janomo wilde de motorist bij een bocht nabij het dorp Kalebaskreek - niet ver van de eindbestemming - de oversteek doen. Toen de boot in het midden van de rivier was, kwam er water in het vaartuig door een grote golf. Er brak paniek uit. Een tweede grote golf bleek de genadeslag. De boot zonk en de mensen waren in het donker overgeleverd aan het onstuimige water. Volgens Janomo had de boot wel de capaciteit om dertig personen te vervoeren. 'Ik ben ook bootsman en vervoer soms achttienhonderd liter brandstof met de boot. De bestuurder van het vaartuig, dat is gezonken, moest niet naar het midden varen, maar dicht bij de oever van de rivier blijven.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten