'De boten hebben geen vergunning, zij zullen moeten voldoen aan alle voorwaarden'
Ondernemers in de visserijsector zijn verontrust over de mogelijkheden aan boord van de hektrawlers (fabrieksboten) uit China. 'Er is een hijskraan aan boord, wat erop duidt dat de vis die op zee gevangen wordt, overgeheveld kan worden naar een moederschip. De situatie is erger dan wij dachten', zegt een ondernemer vandaag, vrijdag 30 november 2018, op Starnieuws.
Minister Lekhram Soerdjan van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) zegt, dat er wat ruis is in de samenleving. 'De boten hebben geen vergunning. Zij zullen moeten voldoen aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor een vergunning. In 2017 is er toestemming gegeven aan Ross International Fisheries NV dat het bedrijf in aanmerking zou kunnen komen voor een vergunning. Het gaat om een soort bereidverklaring. De boot moet worden geïnspecteerd en als er toestemming is, volgt de keuring.'
De nieuwswebsite PublicNieuws bericht onder andere:
'(...) Op 13 mei 2017 heeft de waarnemend directeur van het ministerie van Landbouw Veeteelt en
Visserij (LVV), D. Kasanmoesdiran, een 16-tal visvergunningen
verstrekt aan ROS National Fishery N.V., een in Paramaribo-Noord
gevestigde onderneming.
ROS National Fishery N.V. is
bij gewijzigde akte op 3 mei 2017 bij de notaris opgericht en heeft de
16 visvergunningen van LVV ontvangen naar aanleiding van haar verzoek
schrijven van 11 mei 2017.
De verleende visvergunningen door
LVV aan ROS National Fishery N.V. zijn; 7 (Zeven) SK Vergunningen, 3
(Drie) SKB vergunningen en 6 (Zes) Trawler vergunningen.(...)'
De twee trawlers uit China die toegelaten zijn in Suriname (Fu Yuan Yu 9808 - Fu Yuan Yu 9809), zijn nu aangemeerd bij de steiger van Kuldipsingh NV. Zij lagen eerst voor anker bij de steiger van De Molen. Er is toestemming gegeven aan de twee boten om binnen te kunnen varen. De overige vier boten zijn voor de kust van Suriname.
De sector is voor vandaag uitgenodigd door minister Soerdjan. Vissers maken zich zorgen over de komst van de trawlers. De bewindsman zegt echter, dat de zorgen ongegrond zijn. Er kan alleen vergunning gegeven worden als de boten voldoen aan de voorwaarden. 'Wij zullen ons houden aan wet- en regelgeving', benadrukt Soerdjan. De voorwaarden waaraan de boten moeten voldoen, zijn duidelijk. Als ze daaraan voldoen en er is controle, hoeft er geen drukte gemaakt te worden, meent de minister.
De sector vindt, dat de boten met een motorvermogen van 2.000 pk niet voldoen aan de voorwaarden. In de praktijk is dit niet te controleren.
Chinese
activiteit in de Surinaamse visserijsector is echter niet vreemd. Al
een aantal jaren is het bedrijf ChinaNational Fisheries Corporation (CNFC)
– met kantoren in Beijing en Las Palmas de Gran Canaria, Spanje –
actief in Suriname.
Begin november brachten de Surinaamse ministers
Soerdjan en Stephen Tsang van Handel, Industrie & Toerisme zelfs
nog een bezoek aan het bedrijf in Beijing. Bij dat bezoek, zo
berichtte het Nationaal Informatie Instituut,
gaven de Chinezen te
kennen meer te willen investeren in de Surinaamse visserij-industrie.
'Zij
zijn reeds enkele jaren actief in de sector met 5 boten en hebben de
visserij sector goed in beeld kunnen brengen. Er is interesse in de
zeevisserij en in de verwerking van vis.'
CNFC
is het nationaal visserijbedrijf van de Chinese overheid. Het bedrijf
is in 30 jaar uitgegroeid tot een transnationale onderneming en heeft
een vissersvloot van ruim 300 boten verspreid van de Noordzee,
Afrika, Pacific, Indische Oceaan tot en met Latijns-Amerika.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten