'Wij zullen nimmer toestaan gegijzeld te worden door dit soort publicaties'
'De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij heeft met belangstelling kennisgenomen van het bericht op de nieuwswebsite dagonline.nl met de titel ‘Canadese luchtvaartdeskundige haalt hard uit naar SLM-directie’, welke gebaseerd is op informatie van de blogpost van luchtvaartdeskundige Tomas Chlumecky (@DoctorAviation op Twitter...).
De SLM heeft eerder niet de behoefte gehad te reageren op recente publicaties, waarbij de gehanteerde informatie niet correct bleek. Echter, is de SLM nu wel genoodzaakt op dit artikel te reageren, omdat dit een directe aanval is van Chlumecky aan het adres van de SLM. De nieuwe directie van de SLM kent Chlumecky niet en doet geen uitspraak over zijn kennis en kunde over de luchtvaart. Blijkbaar heeft hij ook een voorliefde voor de SLM en terecht, want de SLM is een mooi Surinaams luchtvaartbedrijf dat voldoet aan internationale standaarden, gecertificeerd is en licenties heeft om internationaal te mogen vliegen.
Het is uiteraard ook publiek geheim dat Chlumecky verschillende keren getracht heeft om in aanmerking te komen voor consultancy opdrachten bij de SLM. Zijn felle reacties richting de SLM zijn begrijpelijk, maar wij zullen nimmer toestaan gegijzeld te worden door dit soort publicaties. De schade die hij de SLM toebrengt, bewust of onbewust, sterkt de SLM te blijven geloven in de visie van de nieuw ingeslagen weg en het eigen kunnen doelbewust en doelgericht ten uitvoer te brengen.
Met internationaal erkende consultants voor verschillende onderwerpen, zoals regionale route studies e.a. en onze internationale partners, zoals TUI, Lufthansa, KLM en anderen, vliegt SLM bestendig haar ingezette route naar herstel. Het bevreemdt de SLM te moeten vernemen dat er een sterfhuisconstructie wordt geadviseerd, welke misschien ook een reflectie is van de opinie van het Surinaamse netwerk en informanten van Chlumecky. Het adagium is dat ook geïnvesteerd moet worden in een sterfhuisconstructie. Het is niet moeilijk te begrijpen dat met het sterfhuis model van Tomas Chlumecky de parels van de Surinaamse Nationale Carrier gemakkelijk en goedkoop in handen komen van derden, waarmee de bestaande problemen niet zijn opgelost.
Dat de SLM 800 werknemers heeft is totaal uit de lucht gegrepen. Het werknemersbestand van het vliegbedrijf ligt binnen erkende normen en natuurlijk wordt er gewerkt om de efficiëntie en de betrouwbaarheid van de service beleving van klanten bij alle bedrijfsonderdelen, business units en andere afdelingen en diensten op te voeren. Hierbij wordt niet uitgesloten dat er binnen bepaalde bedrijfssectoren, in samenspraak met alle industriële partners, waar noodzakelijk op verantwoorde wijze zal worden gerationaliseerd.
De wereldwijde vraag naar piloten is hoog en daar hebben alle luchtvaartmaatschappijen last van. Het verhaal van Tomas Chlumecky, als zouden er veel piloten zijn vertrokken kunnen we ook naar fabeltjesland verwijzen. Het verloop binnen het piloten bestand ligt binnen de trend die wereldwijd door zowat alle luchtvaartbedrijven wordt ervaren.
Het businessplan van de SLM dat aan de minister van Openbare Werken Transport & Communicatie zal worden gepresenteerd, is gestoeld op samenwerkingsverbanden en het verder ontwikkelen en uitbreiden van de Caribische Regio en de Mid Atlantische route. Er is al een samenwerking met TUI die verder wordt geïntensiveerd.
De SLM vertrouwt op haar betrouwbare vleugels, kennis en kunde en haar 55 jaar ervaring in de luchtvaart. Zonder directe bemoeienissen van buiten komt het goed met de SLM. De precondities daarvoor én die voor het gezond maken van de SLM zijn met de aandeelhouder verankerd. De Directie van de SLM werkt samen met alle werknemers hard om de SLM op koers te houden ondanks de vele distracties en uitdagingen.
De SLM als National Carrier concludeert dat het artikel tendentieus is en absoluut geen recht doet aan de inspanningen die dagelijks geleverd worden en de visie en strategie die is ingezet voor de toekomst van de SLM.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten