Nu moet minder tonnage geladen worden in schepen...
De scheepvaartsector is van de ene op de andere dag geconfronteerd met het feit, dat de Maritieme Autoriteit Suriname (MAS) de kaartdiepte van de Surinamerivier heeft bijgesteld (zie onderaan). De kaartdiepte van de vaargeul is met onmiddellijke ingang met 30 centimeter verminderd. Vorig jaar was de aanpassing 20 centimeter. In totaal is de kaartdiepte met een halve meter verminderd.
Het gevolg van deze maatregel is, dat er véél minder tonnage geladen kan worden op de schepen. Sommige scheepvaartmaatschappijen hebben, om zo min mogelijk schade te lijden, besloten dat de schepen eerst Georgetown, Guyana, aan doen en dan Paramaribo. Op die manier kan toch meer lading worden meegenomen, dan wanneer het schip vol beladen binnenkomt.
De minimale kaartdiepte in de vaargeul is gesteld op 4 meter bij laag water.
Cornels Amafo, directeur van de MAS, zegt vandaag, maandag 25 juni 2018, op Starnieuws dat als deze maatregel niet was getroffen, schepen aan de grond zouden lopen. Het is al geruime tijd bekend dat de vaargeul aan het dichtslibben is en baggeren de enige oplossing is.
Amafo beaamt dat baggeren de enige oplossing is, maar dit besluit ligt bij de regering. Minister Patrick Pengel van Openbare Werken, Transport en Communicatie zegt, dat het baggeren in voorbereiding is. Hij kon nog niet aangeven wanneer het project zal worden uitgevoerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten