dinsdag 22 mei 2018

Gevreesde paramilitaire leider van doodseskaders in Colombia vraagt publiekelijk vergeving van zijn slachtoffers

Luis Eduardo 'El Águila' Cifuentes: 'Ik bied mijn excuses aan aan alle slachtoffers'


Een gevreesde paramilitaire leider die doodseskaders onder zijn commando had in het westelijke departement van Cundinamarca, heeft publiekelijk om vergeving gevraagd van zijn slachtoffers. Luis Eduardo Cifuentes, bekend onder zijn bijnaam 'El Águila' (De Adelaar), was lid van de paramilitaire organisatie Autodefensas Unidad de Colombia (AUC) - Verenigde Zelfverdedigingstroepen van Colombia - vanaf het midden van de jaren '80 tot zijn demobilisatie in 2004 als hoofd van het Cundinamarca-blok. 

Cifuentes sprak vrijdag 18 mei 2018 tijdens een bijeenkomst van de 'Consejo Territorial de Paz' het publiek toe: 'Ik bied mijn excuses aan aan alle slachtoffers en herhaal mijn engagement voor het niet herhalen van geweld. Ik behoorde al sinds mijn kindertijd tot de zelfverdedigingsgroepen en zag oorlogshandelingen, omdat mijn vader deelnam aan het politieke geweld in dit land.'



In zijn publieke verontschuldiging merkte Cifuentes ook op, dat hij sinds zijn demobilisatie als onderdeel van een overeenkomst tussen AUC en de regering van Álvaro Uribe Vélez 11 jaar heeft gezeten in de maximum beveiligde gevangenis van La Picota en dat die 'de beste van mijn leven waren, omdat ik stopte met het plegen van daden van kwaad'.

Cifuentes is een van de 33 leden van de 'Consejo de Paz, Reconciliación y Convivencia' van Cundinamarca.
De voormalige AUC-commandant gaf ook toe, dat hij zijn voormalige vijanden uit de Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC, Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia) had ontmoet. 'We erkenden, dat we allemaal hetzelfde soort slecht waren. We hebben zoveel schade aangericht en we hadden het allemaal mis.'

Cifuentes' gruweldaden in de oorlog omvatten ontvoering, verkrachting, gedwongen verplaatsing van plattelandsbevolking en marteling.

Hij werd vaak gezien in de steden Yacopí, La Palma, Vergara, Paime, San Cayetano, El Peñón en Pacho. Na zijn demobilisatie in 2004 kreeg Cifuentes een verlaagde straf voor 180 misdaden begaan tegen burgers. Zijn 800-pagina's vonnis onthulde uitgebreid gebruik van marteling, zoals
dood door verstikking;
slachtoffers naakt met gebonden handen in een veld gooien met mieren;
ze verbranden met lucifers en zuur;
verminking met kettingzagen;
steken en elektrische schokken van genitaliën.

Hij rechtvaardigde marteling in zijn meedogenloze strijd tegen FARC, die grote delen van de westerse Cundinamarca onder zijn controle had. Terwijl hij zijn straf uitzat, verdiende Cifuentes een graad in rechten als onderdeel van een overeenkomst tussen het Colombiaanse gevangenisdirectoraat INPEC (Instituto Nacional Penitenciario y Carcelario) en de Corporación Universitaria de Colombia - IDEAS.

(Suriname Mirror/The City Paper Bogota)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten