'De Belgische wetenschappers kunnen niet in hun eentje aan de slag gaan, ze werken nauw samen met mensen van Suriname'
Volksvertegenwoordiger Riad Nurmohamed (VHP) is verbijsterd, dat de Belgische wetenschappers, die in de komende jaren het basisonderwijs zullen transformeren, bekogeld worden met afkrakende opinies vanuit de samenleving. Hij licht woensdag 24 januari 2018 in het Dagblad Suriname toe, dat landen als Nederland en België gekenmerkt worden door uitstekend onderwijs. 'We moeten experts uit zulke landen, die Suriname willen helpen, juist appreciëren', zegt Nurmohamed.
Tevens beweert hij, dat deze landen niet naar geldzucht streven. De autoriteiten moeten ervoor zorg dragen dat de voorgenomen projecten beleidsmatig begroot worden in de komende jaren. 'Het onderhoud van zo een programma moet ook in het budget opgenomen worden; dit is nergens in de begroting aangehaald.'
De parlementariër merkt op dat critici het verwijt hebben, dat de buitenlandse experts compleet zullen bepalen hoe het Surinaams onderwijs eruit moet zien, terwijl zij de Surinaamse praktijk niet kennen. Daarnaast vrezen velen voor de moeilijkheidsgraad na de hervorming van het onderwijs. Dit is iets wat Nurmohamed niet kan bevatten. 'De Belgische wetenschappers kunnen niet in hun eentje aan de slag gaan; ze werken nauw samen met mensen van Suriname.'
Het betreft overigens een deel van de tweede fase van het Basic Education Improvement Project (Beip) waarin de buitenlandse experts een rol zullen vervullen.
Nurmohamed zegt, dat landen jaarlijks een project mogen indienen bij de Vrije Universiteit van Brussel (VUB). Zo heeft Suriname een project ingediend en hiervoor groen licht gekregen.
'Sommige van die professoren werken al lang in Suriname, waardoor zij een binding hebben gehad met ons land; ze hebben al 10 jaren een ontwikkelingssamenwerking met de universiteit van Suriname.'
De volksvertegenwoordiger vindt het absurd, dat er zelfs in De Nationale Assemblee (DNA) kritiek wordt geleverd op het niveau van het huidig onderwijs dat door leerlingen pittig wordt ervaren. 'Ons onderwijs is nu vrij gemakkelijk; het moet op alle niveaus, vanaf de lagere school tot de universiteit, opgetrokken worden. We zijn inmiddels 30 jaren achter geraakt.'
De transformatie van het onderwijs is voornamelijk van belang om kritische burgers te vormen in het land. 'Maar, er zijn mensen die juist willen dat de kinderen minder intelligent blijven.'
Aangezien er binnen het onderwijs een groot tekort is aan lokale expertise, is het noodzakelijk om buitenlandse expertise in te schakelen. 'De masteropleiding Onderwijskunde bijvoorbeeld is pas in het afgelopen jaar van start gegaan in Suriname', vertelt Nurmohamed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten