zondag 28 januari 2018

Achterop de motor zitten voortaan verboden in delen Colombiaanse hoofdstad

Regering tracht met 'achteropzit' verbod 'drive by shootings' en overvallen tegen te gaan


Jonge motorrijders zijn vrijdag 26 januari 2018, in Bogota de straat op gegaan om te protesteren tegen de in hun ogen onnodige maatregel om het aantal straatroven- 'drive by shootings'- en overvallen tegen te gaan. De motor is een alom populair vervoersmiddel in de misdaad. De regering wil een verbod voor het 'achterop zitten'  in bepaalde gebieden van Bogota heractiveren, want dit verbod stamt in principe al uit 2014, maar in de uitvoering ervan was een beetje de klad gekomen. Reden voor jonge motorfreaks de straat om te gaan om te protesteren.


De maatregel is speciaal gericht tegen jonge 'meerijders'. De overheid in Colombia heeft laten weten vooral 14- en 15-jarigen op de bon te gaan slingeren die achterop plaatsnemen, waarbij het overigens niet uitmaakt of het gaat om motoren, scooters of brommers. En het is dan ook geen toeval dat vooral die leeftijdscategorie nadrukkelijk aanwezig was bij het protest tegen de uitvoering van deze wet.

Op donderdag verdedigde burgemeester Enrique Peñalosa van Bogota het verbod op Twitter en zei: 'Ik wil geen beperkingen opleggen aan motorfietsen, maar de toename van misdaden gepleegd door passagiers hebben het onmisbaar gemaakt.'


De schietende bijrijder is populair geworden in de tijd dat Pablo Escobar de macht had in de Colombiaanse drugshandel. Mannen die voor hem werkten kregen er handigheid in om tegenstanders op deze wijze uit de weg te ruimen. Het voordeel van een motor of opgevoerde brommer is zijn wendbaarheid. Dat maakt het wegkomen in de smalle straatjes van een heuvelachtige stad als Medellin makkelijker.

Naast het feit dat moordenaars achterop plaatsnemen, gaan in een land als Colombia ook straatrovers en overvallers op deze wijze te werk.


(Suriname Mirror/Caracol/The Guardian/YouTube/Panorama/Twitter/El Colombiano)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten