(Bron foto's: JBMC Arquitetura e Urbanismo) |
JBMC Arquitetura e Urbanismo uit Sao Paulo heeft een reeks metrostations ontworpen voor Salvador, de eerste hoofdstad van Brazilië. De stad is de voorbije decennia vooral uitgebouwd op de heuvels, terwijl de valleien gebruikt werden voor transport. Doordat de stad steeds groter werd, barstte de bestaande transportinfrastructuur uit zijn voegen, met lange files tot gevolg, zo bericht Bouwkroniek dinsdag 26 december 2017.
In dit landschap zijn de metrostations van ver te
zien, wat volgens de architecten vroeg om een sterke uitstraling van de
stations. Ze moeten een soort baken zijn in het landschap.
De realisatie
van metrolijn 2 was een publiek-private samenwerking voor de bouw van
12 metrostations, waarvan negen grondstations, 1 verhoogd station, 2
verhoogde stations in speciale omstandigheden, drie busterminals en 13
kilometer landschapsvorming met veel groen en fietspaden.
De metrostations werden ontworpen op twee
verdiepingen, met de platformen dicht bij de grond en daarboven een
mezzanine. Omdat het project een korte doorlooptijd had, werd gekozen
voor duurzame, gerationaliseerde en geprefabriceerde
constructiemethodes.
De prefabpalen werden op zo’n manier gerealiseerd, dat ze continuïteit geven aan het zelfdragende dak en ervoor zorgen dat er minder ruimte wordt ingenomen, wat zeer belangrijk was omdat de bouwsite aan de kleine kant was.
Het metalen dak heeft een overspanning van 23 meter en is uitgerust met thermische en akoestische isolatie. De ‘dakpannen’ staan in een hoek van 10 graden en zorgen voor daglicht en ventilatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten