zaterdag 2 december 2017

'Het toestel is gevonden in een landingspositie waarbij de blades gebroken waren'

'Er is een ontploffing geweest, de piloot en de technicus hebben geen pijn geleden'


De Hi-Jet helikopter die na twee en een half jaar vermissing is gevonden in het Matawaigebied, is in een landingspositie ontdekt. Doordat de rotorbladen tegen reusachtige bomen zijn aangekomen en gebroken, is de heli van een hoogte van ruim 40 meters neergestort. Er is een ontploffing geweest, de piloot en de technicus hebben geen pijn geleden. Dit stelt Jerrel van Embricqs, directeur van Hi-Jet Helicopter Services, aan de hand van de indrukken op de plek des onheils, aldus Starnieuws vandaag, zaterdag 2 december 2017.

De autoriteiten zijn nog bezig met het onderzoek.

Hi-Jet heeft gisteren een persconferentie gehouden over de ontdekking van het vermiste toestel.


Leidinggevenden zijn een dag eerder naar de plek geweest. Ze zijn onderdeel geweest van een operatie die uit 45 man bestond. De groep is ruim vier uren door het bos gegaan om bij de plek te komen. De ontdekking is gedaan door twee inheemse jongemannen, in dienst van een Maleisisch houtbedrijf. Hun beroep is om de concessie van onaangeroerde jungle vol reusachtige bomen met hoogtes van gemiddeld 50 meter in kaart te brengen en in kapkavels te delen. Het werk gebeurt veelal te voet. Bij het 'trekken van de lijnen' zijn ze op de resten van de helikopter en de twee bemanningsleden gestuit.


De inheemsen zijn speciaal ingehuurd uit Washabo, omdat de lokale bevolking van Matawai vanwege religieuze en culturele redenen dit deel van de omgeving vermijdt. Het gebied rondom de Jan Bassi Gado berg, bij hen bekend als Nyan Basi Gado, is voor hen net zo mysterieus als de Bermuda Driehoek. Dorpelingen die zich door de jaren in het gebied hebben begeven, zijn nooit weer teruggekeerd, 'opgegeten' of 'opgeslokt' door het woud.

Van Embricqs gaf aan dat ook gezocht is in dat gebied. Eerst is ook langs de vliegroute volgens het flight plan van de heli gezocht, de route lag ook over dat gebied. De crash site bevindt zich op een aantal kilometers van de zoekzone en de vliegroute.

Op 23 mei 2015 waren twee helikopters ingezet om personeel en materiaal te leveren aan dorpen in het binnenland voor de verkiezingen, twee dagen later. Na de opdracht, onderweg terug naar Paramaribo, werden de heli’s geconfronteerd met slecht weer. Donovan van Embricqs, neef van Jerrel van Embricqs, en technicus Ryatno Kertodikromo hadden besloten door te vliegen, de bemanning van het andere toestel niet.

'Het toestel is gevonden in een landingspositie waarbij de ‘blades’ gebroken waren. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat hij geprobeerd heeft om in slecht weer te landen en te laag gekomen is waardoor die blades gebroken zijn door die bomen. Dan heb je geen lift meer en is het toestel naar beneden gestort, zo'n veertig meter. Het is een zware impact geweest, ik denk aan de hand van wat ik gezien heb, dat ze niet geleden hebben. De tank van dit toestel beslaat de gehele onderkant. Je moet je indenken, als zo'n toestel naar beneden valt, valt het op de tank. Dan heb je de motoren die bijna 8.000 graden heet zijn. We gaan ervan uit, dat er een ontploffing is geweest vanwege de delen die op zelfs veertig meter verder zijn gevonden. Het toestel is helemaal afgebrand. Ik ben geen expert maar aan de skeletten heb ik gezien dat het een heavy impact was. De skeletten zijn kapot bij de dijbenen. De skeletten waren precies op de plek waar ze waren als tijdens het vliegen. Donovan aan de rechterkant waar de captain vliegt en Ryanto aan de linkerkant.'

Of het toestel onderweg naar Paramaribo was of terugvloog om het onweer te vermijden is nog niet duidelijk. Die vraag kan pas beantwoord worden wanneer de wrakstukken zijn vrijgegeven, aldus Van Van Embricqs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten