dinsdag 14 november 2017

Etnel (NPS): 'De problemen binnen het onderwijs zijn geen geheimen'

IGSR verricht diepgaand onderzoek naar oorzaken bedroevende examenresultaten diverse scholen

'Een onderzoek is eigenlijk overbodig, de leerkrachten hebben zo vaak aangegeven wat er aan de hand is'


De oorzaak van de landelijke bedroevende examenresultaten op diverse scholen in het afgelopen schooljaar is voor de autoriteiten nog steeds een groot vraagteken. Onlangs heeft president Desi Bouterse namelijk te kennen gegeven, dat het Institute for Graduate Studies and Research (IGSR) een diepgaand onderzoek zal verrichten naar deze oorzaken. 

Na de bekendmaking van de examenresultaten had de minister van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (MinOWC), Robert Peneux, eveneens verkondigd, dat er een grootschalig onderzoek zou volgen om kwaliteitsverbetering van het onderwijs te bewerkstelligen. Wat er met het onderzoek van Peneux is gebeurd, is nog de vraag.

'Een onderzoek is nooit teveel, het geeft juist extra waarde aan het geheel. Maar wat doet men uiteindelijk met de resultaten ervan?', vraagt het NPS-Assembleelid Patricia Etnel zich af in het Dagblad Suriname van dinsdag 14 november 2017.

Etnel verwondert zich, dat de autoriteiten nog steeds niet doorhebben wat er allemaal mis is gegaan in het vorig schooljaar. 'De problemen binnen het onderwijs zijn geen geheimen, waardoor een onderzoek eigenlijk overbodig is. De leerkrachten hebben zo vaak aangegeven wat er aan de hand is. Wat heeft men ermee gedaan tot nu toe?'

De leermethode op het lager beroepsonderwijs (lbo), MULO en basisscholen, gebrek aan lesmateriaal, klassengrootteproblematiek, erbarmelijke schoolmeubels, budgettekort en een gebrek aan investeringen binnen het onderwijs zijn slechts enkele van de oorzaken die zich sinds jaar en dag voordoen binnen het onderwijs. Daarnaast heeft de economische malaise de toestanden binnen het onderwijsgebeuren verder verslechterd; de aanzienlijke stijging van de kosten van levensonderhoud, herintroductie van materiaalkosten en verhoging van inschrijfgeld zorgen ervoor dat zowel de onderwijsgevenden als de leerlingen gedemotiveerd zijn.

'Welke stimulans heeft de regering aan hen geboden? De toenmalige minister Ashwin Adhin had bijvoorbeeld e-learning binnen het onderwijs beloofd, maar tot nu toe wachten we erop. Deze regering doet uitermate niets', aldus de volksvertegenwoordigster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten