In Suriname heeft overheid Twitter nog niet ontdekt
02-03-2017 Den Blauwvinger/De Surinaamse Krant
Het schort in Suriname aan een goede communicatie vanuit de overheid met de burger. Stuur je een e-mail aan een minister, ministerie, Kabinet van de President of een lid van De Nationale Assemblee (DNA) dan wordt negen van de tien keer niet gereageerd. Zoek je actuele informatie over een issue bij een ministerie op social media als Facebook dan kun je zoeken tot je een ons weegt en Twitter? Twitter? Daar is nog niemand te vinden van de Surinaamse overheid op een of twee parlementsleden na.
De Surinaamse overheid lijkt de kracht van Twitter (nog) niet in te zien. Maar, dat kan ook gezegd worden van bedrijven, media en individuele personen. Suriname en Twitter liggen ver uit elkaar. Op Facebook daarentegen zijn bijna alle ministeries aanwezig, maar die aanwezigheid wil nog niet zeggen dat er goed gebruik van wordt gemaakt. Een paar ministeries zien het belang van Facebook in en posten daar actuele berichten, maar het merendeel van de ministeries, Burger Informatie Centra van districten, parlementsleden, organisaties, enzovoorts, is verre van actueel.
Twitter zou voor de Surinaamse overheid effectiever moeten zijn, maar die overheid moet Twitter nog ontdekken. Twitter werkt snel en de kracht ligt in de gedwongen bondigheid van de te plaatsen berichten. Toch heeft Twitter bewezen meer succesvol te zijn dan Facebook. Internationaal gezien wordt het zeer veel gebruikt door onder andere regeringsleiders (denk onder andere aan een van de beroemdste recente Twitteraars, de Amerikaanse president Donald Trump), ministeries, politici, organisaties en media. Nieuws op Twitter is snel en dus zeer actueel. Vele berichten worden 'geretweet' en gebruikt door media wereldwijd. Is er ergens in de wereld een natuur- of andere ramp, dan is Twitter de bron van informatie.
Het is dan ook merkwaardig dat bijvoorbeeld president Desi Bouterse geen Twitter-account heeft, of het ministerie van Buitenlandse Zaken of instanties als het Bureau voor Openbare Gezondheidszorg (BOG), het Korps Politie Suriname en het Nationaal Coördinatie Centrum voor Rampenbeheersing, NCCR, of Assembleeleden. Van de Assembleeleden is Carl Breeveld (DOE) voor zover bekend de enige met een actief Twitter-account, sinds februari 2010. Geen enkel Staatsbedrijf in Suriname is op Twitter te bespeuren.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken kondigde overigens op haar website op 16 juni 2016 met trots aan dat zij een Twitter-account had geopend.
'(…) Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft daarom besloten om vanaf vandaag via Twitter (met een internationaal bestand van 500 miljoen gebruikers), belangrijke “tweets” inzake de promotie van Suriname en het buitenlandsbeleid met de Surinaamse en wereld gemeenschap te delen.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan thans gevolgd worden via: MFA Suriname (https://twitter.com/ForeignAff_Sur). (…)'
Maar, vervolgens heeft het ministerie niets met haar Twitter-account gedaan. Slechts één bericht op 17 mei – waarschijnlijk om even van Twitter te proeven – en vier berichten op 17 juni..... Dit zegt genoeg over de Surinaamse Twitter-vrees.
Waarom kan een ministerie van Buitenlandse Zaken in andere landen in de regio wel zeer actief zijn op Twitter en waarom geeft dit ministerie in Suriname er na een paar dagen alweer de brui aan? Gemakzucht? Dat zal het zijn. Waarom kan een afdeling Voorlichting zich ook niet storten op Twitter?
Bouterse en zijn perschef Clifton Limburg zouden eens te rade moeten gaan bij andere regeringsleiders/presidenten op het Latijns-Amerikaanse continent die bijna allemaal een eigen en actief account op Twitter hebben, zoals:
president Juan Manuel Santos van Colombia (@JuanManSantos), president Nicolas Maduro van Venezuela (@NicolasMaduro), presient Raúl Castro Ruz van Cuba (@RaulCastroR), de Peruaanse president Pedro Pablo Kuczynski (@ppkamigo), Michel Temer van Brazilië (@MichelTemer), presidente Michelle Bachelet van Chili (@mbachelet), Mauricio Macri van Argentinië (@mauriciomacri) en Evo Morales Ayma van Bolivia (@evoespueblo).
Allen zijn bijna dagelijks actief op Twitter, alsook hun afdelingen Voorlichting en ministeries.
Qué bueno que Congreso Internacional Socialista esté en Colombia, hoy, que entregamos una noticia esperanzadora al mundo: ¡#LaPazAvanza! pic.twitter.com/EXxsV8Cn0c— Juan Manuel Santos (@JuanManSantos) March 2, 2017
Cuando estamos con la verdad, por la justicia y por derecho, estamos con los pueblos del mundo. #MarParaBolivia— Evo Morales Ayma (@evoespueblo) March 2, 2017
Dat geldt ook voor nieuwswebsites, kranten, radio- en televisiestations in boven genoemde landen. Ook die zijn zeer actief op Twitter.
En ook wat betreft de media op Twitter loopt Suriname op trieste, beschamende wijze achter. Surinaamse media op Twitter zijn op een hand te tellen.
En ook wat betreft de media op Twitter loopt Suriname op trieste, beschamende wijze achter. Surinaamse media op Twitter zijn op een hand te tellen.
Neem nu de zo opgehemelde, maar qua journalistiek van een bedenkelijk niveau zijnde nieuwswebsite Starnieuws. Sinds april 2010 had deze nieuwswebsite een Twitter-account, maar het laatste van een paar berichten dateert van 1 mei 2010....!! Het lijkt een opleving te zijn geweest. De Suriname Herald, eveneens een nieuwswebsite, probeert haar best te doen op Twitter sinds maart 2012. Zij had tot en met woensdag 1 maart 5.000 berichten geplaatst en heeft slechts 83 zogenoemde volgers. Dan is er nog het Dagblad Suriname, dat sinds oktober 2016 een account op Twitter heeft. Dit dagblad heeft op Twitter 33 volgers en woensdag 1 maart 2017 stond de berichtenbarometer op 2.934.
De enige in het mediaveld van Suriname die succes boekt op Twitter (en op Facebook) is de nieuwswebsite De Surinaamse Krant. Sinds januari 2015 actief met een account op Twitter en had op 1 maart 2017 1.082 volgers, waaronder diverse instanties, organisaties en personen (onder andere journalisten) in Latijns-Amerikaanse landen en 12.033 geposte berichten. En dat vindt weer zijn positieve weerslag in het aantal bezoekers van de website van De Surinaamse Krant.
Wil de Surinaamse overheid een goed communicatiebeleid voeren, dan kan zij niet om Twitter heen. Dat beleid rammelt nu aan alle kanten.
Er wordt slecht gecommuniceerd, terwijl communicatie essentieel is voor een regering, een staatshoofd en voor ministeries om hun actuele nieuws, mededelingen en andere informatie onder een breed publiek op snelle wijze onder de aandacht te brengen.
Het wordt hoog tijd dat Twitter binnen de overheidsburelen en de media ontdekt wordt als belangrijke bron om nieuws te verspreiden. De wereld maakt dan ook kennis met Suriname.
Hoogachtend,
Den Blauwvinger
De enige in het mediaveld van Suriname die succes boekt op Twitter (en op Facebook) is de nieuwswebsite De Surinaamse Krant. Sinds januari 2015 actief met een account op Twitter en had op 1 maart 2017 1.082 volgers, waaronder diverse instanties, organisaties en personen (onder andere journalisten) in Latijns-Amerikaanse landen en 12.033 geposte berichten. En dat vindt weer zijn positieve weerslag in het aantal bezoekers van de website van De Surinaamse Krant.
Wil de Surinaamse overheid een goed communicatiebeleid voeren, dan kan zij niet om Twitter heen. Dat beleid rammelt nu aan alle kanten.
Er wordt slecht gecommuniceerd, terwijl communicatie essentieel is voor een regering, een staatshoofd en voor ministeries om hun actuele nieuws, mededelingen en andere informatie onder een breed publiek op snelle wijze onder de aandacht te brengen.
Het wordt hoog tijd dat Twitter binnen de overheidsburelen en de media ontdekt wordt als belangrijke bron om nieuws te verspreiden. De wereld maakt dan ook kennis met Suriname.
Hoogachtend,
Den Blauwvinger
2 maart 2017
Amsterdam-Paramaribo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten