Tijd voor een goede communicatiemedewerker bij staatsbedrijf
31-08-2014 Door: Paul Kraaijer
Paramaribo – Het lijkt erop dat de NV Energiebedrijven Suriname (EBS) afgelopen week een loopje heeft genomen met haar klanten. Het bedrijf blijkt woensdag en donderdag (27 en 28 augustus) het zo verguisde 'loadshedding' niet te hebben toegepast, ondanks het feit dat de maatschappij wel een 'loadshed'-schema op haar website had gepubliceerd en de bevolking niet heeft geïnformeerd. Het schort dan ook nog steeds aan een goede communicatie met de klanten van het bedrijf.
‘We hebben geen wijken hoeven uit te schakelen, omdat er 17 Megawatt is bespaard woensdag. Ook donderdag is er overdag ongeveer 17 MW minder aan vermogen gebruikt’, liet technisch directeur van de EBS, Marcel Eyndhoven, vrijdag 29 augustus 2014 via Starnieuws weten.
Desondanks zei hij meteen daar achteraan: ‘Het is bijzonder belangrijk dat er wordt bezuinigd, anders zullen wij weer wijken moeten uitschakelen.’ Er zou immers nog steeds ongeveer 20 MW tekort aan energie zijn.
‘Wij hebben wel de schema’s gemaakt, maar voor dit weekend hopen wij ook om niet aan ‘loadshedding’ te doen. Indien wij merken dat er toch te veel stroom wordt gebruikt, zullen we genoodzaakt zijn om wijken uit te schakelen.’
Burgers en ondernemers hebben uiteraard woensdag en donderdag, en ook vrijdag en in het weekeinde, het schema op de EBS-website of in dagbladen bekeken en hielden rekening in de diverse buurten met stroomonderbrekingen. Burgers en ondernemers hebben ongetwijfeld voorzorgsmaatregelen getroffen. Immers, zij gingen uit van onderbreking op een bepaalde dag en op een bepaald tijdstip van de stroomtoevoer door de EBS. En dan zegt een van de directeuren vrijdag, nota bene op een nieuwswebsite, dat gedurende een paar dagen het 'loadshedden' niet werd toegepast, omdat er plotseling voldoende stroom bleek te zijn.
De EBS monitort de situatie continu. Als er te veel energie wordt gebruikt, kan er een black-out ontstaan. Voordat het zover komt, zullen wijken volgens het schema dat gemaakt is, worden uitgeschakeld, aldus het bedrijf.
Met de mededelingen van de EBS via Starnieuws weten burgers en ondernemers helemaal niet meer waar ze aan toe zijn. Iedereen lijkt overgeleverd te zijn aan de grillen van de leiding van het elektriciteitsbedrijf en aan een ‘loadshed’-schema waarvan nu niet bekend is of die wel of niet wordt toegepast.
De ene dag krijgt de bevolking te horen dat het 'loadshedden' zeker nog zal doorgaan tot eind oktober, terwijl de volgende dag al bekend wordt gemaakt dat de EBS met 'loadshedden' is gestopt. De burger en de ondernemer weet simpelweg niet meer waar die aan toe is. Ieder moment kan de stroomtoevoer dus worden uitgeschakeld en die burger en ondernemer is overgeleverd aan de beweringen van leidinggevenden van het elektriciteitsbedrijf.
Opmerkelijk genoeg liet president Bouterse woensdag 27 augustus al weten, in het SRS-radioprogramma Bakana Tori van presentator en perschef van het Kabinet van de President Cliffton Limburg, dat het totale verbruik in Suriname met 17 Megawatt was gedaald, waardoor volgens hem een groot deel van het stroomprobleem is opgelost.
Bouterse: ‘Ik ben zo in de wolken. Dit had ik nooit verwacht. Bijna 17 Megawatt heeft het volk uitgespaard. Ik ben zo verrast, het is onvoorstelbaar. Ik ben als een kind zo blij.' Hij zei verder verwacht te hebben een besparing door het volk van vier à zes Megawatt, vandaar zijn verbazing over het bereikte resultaat. Door deze besparing, plus de twintig Megawatt die sinds dinsdag 26 augustus weer bij geleverd wordt door het stuwmeer, is het tekort aan stroom bijna opgelost. Dat was namelijk veertig Megawatt.
De reactie van directeur Eyndhoven, vrijdag 29 augustus, kwam dus behoorlijk laat, gelet op het feit dat de Surinaamse president twee dagen eerder al had bekendgemaakt dat er aanzienlijk door de bevolking was bespaard, 27 Megawatt.
Het is afgelopen week in ieder geval duidelijk geworden dat het tijd wordt dat de leiding van het bedrijf een cursus communicatie en klantvriendelijk handelen gaat volgen. Neen, beter nog, laat de EBS een professionele communicatiemedewerker fulltime in dienst nemen.
In de grafiek zit de hoeveelheid vermogen die elk uur van de dag verbruikt wordt door de consumenten binnen het EPAR gebied. Voordat er sprake was van de dagelijkse loadshedding, zag het patroon van verbruik eruit zoals met de blauwe lijn weergegeven. De rode lijn geeft het patroon van verbruik aan, nadat er door de consumenten behoorlijk bespaard is in het verbruik. De groene balkjes geven de besparing aan.
Burgers en ondernemers hebben uiteraard woensdag en donderdag, en ook vrijdag en in het weekeinde, het schema op de EBS-website of in dagbladen bekeken en hielden rekening in de diverse buurten met stroomonderbrekingen. Burgers en ondernemers hebben ongetwijfeld voorzorgsmaatregelen getroffen. Immers, zij gingen uit van onderbreking op een bepaalde dag en op een bepaald tijdstip van de stroomtoevoer door de EBS. En dan zegt een van de directeuren vrijdag, nota bene op een nieuwswebsite, dat gedurende een paar dagen het 'loadshedden' niet werd toegepast, omdat er plotseling voldoende stroom bleek te zijn.
De EBS monitort de situatie continu. Als er te veel energie wordt gebruikt, kan er een black-out ontstaan. Voordat het zover komt, zullen wijken volgens het schema dat gemaakt is, worden uitgeschakeld, aldus het bedrijf.
Met de mededelingen van de EBS via Starnieuws weten burgers en ondernemers helemaal niet meer waar ze aan toe zijn. Iedereen lijkt overgeleverd te zijn aan de grillen van de leiding van het elektriciteitsbedrijf en aan een ‘loadshed’-schema waarvan nu niet bekend is of die wel of niet wordt toegepast.
De ene dag krijgt de bevolking te horen dat het 'loadshedden' zeker nog zal doorgaan tot eind oktober, terwijl de volgende dag al bekend wordt gemaakt dat de EBS met 'loadshedden' is gestopt. De burger en de ondernemer weet simpelweg niet meer waar die aan toe is. Ieder moment kan de stroomtoevoer dus worden uitgeschakeld en die burger en ondernemer is overgeleverd aan de beweringen van leidinggevenden van het elektriciteitsbedrijf.
Opmerkelijk genoeg liet president Bouterse woensdag 27 augustus al weten, in het SRS-radioprogramma Bakana Tori van presentator en perschef van het Kabinet van de President Cliffton Limburg, dat het totale verbruik in Suriname met 17 Megawatt was gedaald, waardoor volgens hem een groot deel van het stroomprobleem is opgelost.
Bouterse: ‘Ik ben zo in de wolken. Dit had ik nooit verwacht. Bijna 17 Megawatt heeft het volk uitgespaard. Ik ben zo verrast, het is onvoorstelbaar. Ik ben als een kind zo blij.' Hij zei verder verwacht te hebben een besparing door het volk van vier à zes Megawatt, vandaar zijn verbazing over het bereikte resultaat. Door deze besparing, plus de twintig Megawatt die sinds dinsdag 26 augustus weer bij geleverd wordt door het stuwmeer, is het tekort aan stroom bijna opgelost. Dat was namelijk veertig Megawatt.
De reactie van directeur Eyndhoven, vrijdag 29 augustus, kwam dus behoorlijk laat, gelet op het feit dat de Surinaamse president twee dagen eerder al had bekendgemaakt dat er aanzienlijk door de bevolking was bespaard, 27 Megawatt.
Het is afgelopen week in ieder geval duidelijk geworden dat het tijd wordt dat de leiding van het bedrijf een cursus communicatie en klantvriendelijk handelen gaat volgen. Neen, beter nog, laat de EBS een professionele communicatiemedewerker fulltime in dienst nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten