- Assembleevoorzitster Jennifer Geerlings-Simons: 'In 2019 zal de onderwijswetgeving worden aangepast'
- 'De huidige Onderwijswet stamt uit de koloniale tijd en tot nu toe niet gewijzigd'
Minister Lillian Ferrier van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur vindt dat het onderwijssysteem fundamenteel moet veranderen. Suriname heeft een dynamisch kader nodig op elk niveau en in elke arbeidssector, meent Ferrier. Zij heeft gisteren de opening verricht van 'een nationale dialoog voor hervorming van het onderwijs' De Nationale Dialoog wordt tot 26 april gehouden in de Ballroom van hotel Torarica. Tijdens de dialoog wordt gekeken naar hoe het onderwijs in Suriname in de toekomst eruit moet zien, waarbij het kind centraal staat. Ook de veranderende rol van de leerkracht binnen het onderwijs en uitdagingen zoals de multiculturele diversiteit zijn essentieel. Dit bericht Starnieuws vandaag, donderdag 25 april 2019.
De minister is ervan overtuigd, dat er geen ad hoc pogingen meer moeten worden ondernomen om het onderwijs te verbeteren en geen documenten met aanbevelingen die niet worden uitgevoerd. Er zal volgens haar een goed fundament gelegd moeten worden dat continuïteit van het onderwijsproces garandeert. 'We zullen ervoor moeten zorgen, dat het onderwijssysteem wordt ondersteund door een raamwerk van relevante wetgeving zodat we verder kunnen bouwen en het beste kunnen halen uit ons menselijk potentieel.'
(Bron foto: Nationaal Informatie Instituut) |
Compentiegericht onderwijs brengt met zich mee een andere manier van onderwijs geven, van toetsen en een andere rol voor de leerkracht en de inspectie, stelde Ferrier. Ze benadrukte, dat de rol van de leerkracht meer die van coach moet zijn om kinderen te begeleiden, adviezen te geven, een uitvinder om manieren te vinden om de intrinsieke motivatie en verwondering van het kind bruisend te houden. Er zijn volgens de minister ook verschillende uitdagingen onder andere op het gebied van de meertaligheid en ondersteuning van kinderen met speciale behoeften.
Assembleevoorzitster Jennifer Geerlings-Simons stond stil bij de dieperliggende gedachte in het onderwijs en de rol ervan in de samenleving. Onderwijs moet het vertrouwen van onze kinderen en jongeren in zichzelf versterken, zei de Assembleevoorzitster. Onderricht heeft volgens haar niets met school te maken heeft, het vindt altijd plaats; mensen blijven vanaf kind tot tiener en op oudere leeftijd leren. Het grootste deel van dit leren vindt niet plaats in een gestructureerde, geïnstitutionaliseerde omgeving.
'De toegewijde leerkrachten moeten de kans krijgen zich verder te scholen en zichzelf in de spiegel te zien, omdat ze niet slechts taal en rekenen onderwijzen, maar de toekomst van Suriname in hun handen hebben. Ze moeten helpen een nieuwe generatie te vormen. De mensen die niet toegewijd zijn moeten een andere job doen.' De Assembleevoorzitster benadrukte dat voor de nieuwe leerkrachten, de beste leerlingen nodig zijn, om anderen te leren. De opleiding moet hoog zijn en het beroep moet verheven en gerespecteerd worden.
Geerlings-Simons gaf aan, dat de huidige Onderwijswet uit de koloniale tijd stamt en tot nu toe niet is gewijzigd. Er is nog geen wet naar het parlement gegaan terwijl er wel over is gesproken. De Assembleevoorzitster zegt, dat ze reeds 23 jaar wacht op de wet en dit niet langer zal doen, in 2019 zal de onderwijswetgeving worden aangepast. Ook gezondheid zal worden opgenomen worden in de onderwijswet.