Bnets: 'Pinnen bij de kassa is gratis, dat is in reclamecampagne vorig jaar gecommuniceerd'
Winkels die extra kosten in rekening brengen bij pintransacties zijn in overtreding. Volgens Saskia van Diepenbos van Banking Network Suriname (Bnets) is dit verboden.
Klanten van lokale banken die gebruik maken van de digitale betaaloptie worden bij enkele winkelzaken geconfronteerd met extra administratiekosten. Die kosten moeten verplicht betaald worden, terwijl pinnen bij de kassa gratis hoort te zijn.
'Pinnen bij de kassa is gratis. Dit is ook in een reclamecampagne vorig jaar duidelijk gecommuniceerd', aldus Diepenbos vandaag, woensdag 12 juni 2019, in de Ware Tijd. De kosten liggen vaak tussen de Srd 1 en Srd 3 bij elke transactie. De extra betaling wordt opgeteld bij het te betalen bedrag. Van Diepenbos zegt dat de klachten haar organisatie ook bereiken.
'Bnets neemt alle klachten serieus in behandeling. Wij nemen contact op met de desbetreffende bank en adviseren de klant ook de klacht officieel te deponeren bij de bank.'
De winkeliers hebben een overeenkomst met de bank voor het gebruik van het POS-apparaat waarmee de pintransacties gepleegd worden. In deze overeenkomst is onder meer de werkwijze geregeld.
Wanneer Bnets klachten krijgt en die doorspeelt aan de bank, maakt de desbetreffende financiële instelling op haar beurt contact met de winkelier.
Van Diepenbos zegt, dat het niet bekend is of een winkelier of ondernemer wordt beboet als hij zich niet aan de regels houdt. 'Bij overtreding van de artikelen zoals die zijn opgenomen in de overeenkomst kan - na verschillende waarschuwingen - het wel zo zijn, dat het POS-apparaat wordt ingevorderd.' De exacte maatregelen en de handhaving daarvan hangen van de individuele banken af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten