(Bron foto: AFP) |
In Latijns-Amerika worden plannen gesmeed voor een 'Panamakanaal per trein'. Het gaat om een spoorverbinding van 3.750 kilometer, die de Atlantische- met de Stille Oceaan verbindt en over het 4.000 meter hoge Andesgebergte loopt. Kostprijs van het project: 12 miljard euro.
De bedoeling van het interlandenproject is om het transport van goederen naar Europa en Azië te vergemakkelijken. De president van Brazilië Michel Temer en zijn Boliviaanse collega Evo Morales hebben gisteren, dinsdag 5 december 2017, hun handtekening gezet onder de plannen.
Vooral Bolivia is geïnteresseerd, want het land grenst niet aan een zee. De spoorlijn ‘Bioceanico’ zal lopen van de Braziliaanse havenstad Santos, door het binnenland van Bolivia, naar het Peruaanse Ilo.
Actualmente las exportaciones brasileñas, demoran 67 días en llegar desde el puerto de Santos al puerto de Shanghái; con el Qhapac Ñan del siglo XXI, solo demorarán 36 días. Saludamos la firma del memorando para el Tren Bioceánico #CFBI pic.twitter.com/NEy7nsehSM— Evo Morales Ayma (@evoespueblo) December 5, 2017
De bouw moet in 2019 starten en vijf jaar duren, goed voor zo’n 8.000 arbeidsplaatsen. Er zouden ook Europese bedrijven bij het project betrokken worden. Op het spoortraject kunnen zowel passagiers als goederen worden vervoerd.
Heel wat landbouwproducten zoals soja, maar ook ertsen als zilver of lithium kunnen dan sneller naar andere werelddelen worden getransporteerd.
Ein wichtiger Schritt für den #Panamakanal auf der #Schiene, die #transatlantische #Bahnstrecke #Bioceanico #CFB- Bolivien und Brasilien unterzeichnen Abkommen - Mehr zur Arbeitsgemeinschaft Bioceanico von @swissrail_com und @Bahnindustrie_D unter https://t.co/K2Hxrdqgi9 pic.twitter.com/E92P5RY7Vt— DIE BAHNINDUSTRIE (@Bahnindustrie_D) December 6, 2017
(Suriname Mirror/Het Laatste Nieuws/Journal do Brasil/Twitter/YouTube)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten