zondag 19 juni 2016

Den Blauwvinger: Ligt een ramp op de loer op de Cotticarivier?

COLUMN: Grote vrachtschepen wordt toegestaan op smalle Cotticarivier te varen


Vrachtschepen hebben al paar keer schoolboten/korjalen geramd

19-06-2016  Den Blauwvinger/De Surinaamse Krant


Ligt een ramp op de loer op de Cotticarivier in het district Marowijne? Die vraag lijkt zeker gerechtvaardigd na een zoveelste incident op deze smalle, diepe rivier. Het vrachtschip Altair ramde dinsdag 14 juni ter hoogte van het dorp Tamarin aan de rivier, ten noorden van Moengo en niet ver van het dorp Wanhatti, een korjaal die dagelijks schoolkinderen vervoert. Niemand raakte gewond, de schoolboot lag aangemeerd, maar werd door de aanvaring vernietigd. De volgende dag verscheen een videofilmpje van het incident op Facebook, waarop duidelijk te zien is hoe imposant zo'n vrachtschip, dat pal langs een dorpje vaart op de smalle Cotticarivier, is.


Veel mensen reageerden geschokt en bovenal verontwaardigd op de beelden. Een van de personen die meteen reageerde was oud-VN ambassadeur Henry Mac Donald: 'Sinds wanneer kunnen deze grote schepen op eigen kracht varen op de Cotticarivier? Voor zover ik weet werden deze schepen vroeger vooruit gesleept. Er waren zelfs speciale sleepboten daarvoor. Ik heb tenminste een kapitein gekend. Kapitein Silos had fantastische verhalen over zijn werk als kapten bij de Suralco denk ik. Wat zijn de regels? Bestaan die er nog? Dit kon veel erger zijn afgelopen! We need to get a grip on ourselves and our lives at so many echelons....weer.'

Iemand anders reageerde als volgt: 'De Cottica is dieper dan de Surinamerivier en erg smal, dus zonder sleepboten zal er altijd gevaar ontstaan. Zeer onverstandige beslissing van de havenautoriteit/loodswezen.' 'Functioneert de dienst Haven- en Loodswezen wel, want dit kan gewoon niet. Is verschrikkelijk man', aldus een dame.

MAS verstrekt onjuiste informatie over vaartijden Altair
Begrijpelijke reacties. Overigens werd de komst van het vrachtschip min of meer aangekondigd door de Maritieme Autoriteit Suriname, MAS, op haar website in een bekendmaking aan de scheepvaart op de Cotticarivier:

'Op 12 en 13 juni 2016 zal het vaartuig M/S Altair vanuit Alkmaar richting Moengo Haven en terug, de dorpen langs de Cotticarivier tussen 9:00 's morgens en 5:00 's middags passeren.' (…) 'De scheepvaart wordt verzocht hiermee rekening te houden.'

Maar, het schip voer dinsdag 14 juni langs Tamarin, dus de informatie van de MAS was niet juist.

De MAS liet twee dagen later weten aan de redactie van De Surinaamse Krant weten, dat zij onderzoek doet naar de aanvaring. De Maritieme Autoriteit maakte 6 mei vorig jaar overigens via een persbericht bekend, dat om de twee tot drie maanden een beloodsing wordt uitgevoerd naar de Cottica- en Commewijnerivier, maar dat de frequentie omhoog mag. Hoe vaak dat nu wordt uitgevoerd is niet bekend. Er zijn wel voorwaarden verbonden aan de zogenoemde beloodsing. 'In sommige gevallen zal een sleepboot nodig zijn om het schip door de bochten van de rivier heen te krijgen. Bij een schip met een maximale lengte van 100 meter is dat niet nodig.' 
De Altair is echter 118,55 meter lang, zo blijkt uit informatie op de website shipspotting.com, en volgens informatie uit Tamarin werd de Altair niet gesleept.

Het goudwinningsbedrijf Surgold/Newmont, voor wie lading door de Altair naar de haven van Moengo werd vervoerd, liet een dag of twee na het incident weten de schade van de twee meest recente vaarincidenten, waardoor leerlingen en de vervoerder gedupeerd werden, te vergoeden. In november vorig jaar vond er een ander incident met een schip van de goudmaatschappij plaats op de Cotticarivier:



Surgold/Newmont vergoedt aangerichte schade om zaak te sussen...
Albert Ramdin, Surgolds directeur Externe Relaties, heeft verklaard, vooruitlopend op de formele afwikkeling van claims, dat het bedrijf ervoor zal zorgen dat er weer vervoer zou komen voor de kinderen van het gebied. Ramdin zei verder, dat Surgold continu goederen vanaf de Nieuwe Haven naar Moengo over de rivier transporteert, bestemd voor haar grote goudmijn in het Meriangebied.

Het waren mooie, sussende, woorden van Ramdin, maar feit is en blijft dat je je in alle redelijkheid als verantwoordelijke overheid moet afvragen of het wel, moreel, aanvaardbaar is om grote zeeschepen toestemming te verlenen om de Cotticarivier op te varen, een smalle rivier met diverse bochten erin. Tot nu toe zijn er bij aanvaringen nog geen gewonden, of erger, doden, te betreuren geweest, maar de videobeelden van de twee meest recente incidenten spreken boekdelen. Ze hadden erger kunnen aflopen.

Moet eerst een kalf verdronken zijn, alvorens men de put gaat dempen?
Natuurlijk zullen voor alle betrokken bedrijven allerlei kostenaspecten een rol spelen om de transporten van materieel en goederen zoveel als mogelijk over water te laten plaatsvinden. Maar, om meer aanvaringen en erger op de Cotticarivier in de toekomst te voorkomen is het wellicht veiliger dat de vrachtschepen, die voor Suralco/Newmont en anderen varen, hun lading in de haven van Paramaribo lossen en daarvandaan verder vervoeren over de weg in trucks. Het zou daarom goed zijn wanneer verantwoordelijk minister Andy Rusland van Transport, Communicatie en Toerisme eens binnen afzienbare termijn aan de tafel gaat zitten met onder andere de MAS en Surgold/Newmont om alternatieve transportroutes vast te stellen in plaats van de smalle Cotticarivier-route of moet eerst een kalf verdronken zijn, alvorens men de put gaat dempen?

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
19 juni 2016
Amsterdam-Paramaribo

Laatste nieuws:
Het Assembleelid Marinus Bee (ABOP) heeft inmiddels gesproken met directeur Cornelis Amafo van de MAS en met Albert Ramdin van Surgold, zo werd gisteren zaterdag 18 juni bekend. 

'We hebben samen gekeken naar mogelijkheden om incidenten te voorkomen. Met de MAS is overeengekomen dat wanneer schepen de Cotticarivier aandoen, dit bekendgemaakt wordt via Radio BOP en TV Assoseye. Hierdoor zijn de mensen tijdig op de hoogte', aldus Bee tegenover Starnieuws. (Foto: Assembleelid Marinus Bee en Surgold/Newmont-directeur Adriaan van Kersen (links) en Albert Ramdin, Director External Relations)

Met het ministerie van Openbare Werken zal gesproken worden over mogelijkheden om Tamarin te ontsluiten door een weg aan te leggen. Zo kunnen de kinderen veilig met de bus worden vervoerd naar school. Bee heeft de MAS en Surgold aangeraden om een 'gran krutu' (vergadering in een dorp) te houden om de mensen in de omgeving op de hoogte te stellen van de activiteiten en de frequentie op de rivier.