zondag 6 juli 2014

Vadertje Adhin spreekt via tv MULO-eindexamenleerlingen toe......

Motivatiespeech is beschamend dieptepunt Surinaams onderwijs

Minister gaat op belerende toon buiten zijn onderwijsboekje

06-07-2014 COLUMN Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Wat heeft de jonge Surinaamse minister van Onderwijs en Volksontwikkeling (MinOV), Ashwin Adhin, bezield om op beeld een op belerende, vaderlijke, saaie en nu en dan op een welhaast kinderlijke toon, in een zogenoemde motivatiespeech eindexamenkandidaten van het MULO (Meer Uitgebreid Lager Onderwijs) toe te spreken alsof zij kleuters zijn? De speech is tot vervelends toe door een aantal televisiezenders uitgezonden. Neemt de minister 'zijn' leerlingen wel serieus? Behandelt hij ze met de speech niet als kleuters?

Bijna 5.000 vierdeklassers zijn woensdag 3 juli begonnen aan het MULO-eindexamen. Een dag later kwamen door nog eens 5.000 derdeklassers bij om deel te nemen aan het toelatingsexamen voor het VWO, de HAVO en het NATIN (Natuurtechnisch Instituut).

Adhin stelt zich 'dienstig' op
Zelfs vandaag, zondag 6 juli, werd de toespraak nog op televisie vertoond. 'Het lijkt mij zeer dienstig mij te richten tot..... (…)'. De eerste 'dienstige' woorden van de minister, strak en stram gezeten achter een bureau met een gemaakte glimlach. Zijn ogen gingen van links naar rechts, van rechts naar links en van beneden naar boven en weer terug. Motivatiespeech? Dan had hij de tekst met wel wat meer enthousiasme mogen 'voordragen'.

'Dit is voor elke student een belangrijk moment, een mijlpaal, een bekroning voor de inzet voor de vele jaren dat jullie onderwijs hebben genoten. (…) De inzet die je aan de dag legt wordt beloond en bepaalt welk beroep je gaat uitoefenen en hoeveel geld je gaat verdienen. (…)'
Spreekt Adhin kleuters toe of werkelijk MULO-scholieren? Het woordgebruik en de toon zijn te kinderachtig en te betuttelend voor woorden. Ongelooflijk dat een minister zich kennelijk genoodzaakt ziet om tot dit niveau af te moeten dalen in de spelonken van zijn eigen falend onderwijsbeleid.

Slechte MULO-eindexamenresultaten
Mogelijk hebben de slechte MULO-eindexamenresultaten in de afgelopen jaren deze jonge minister ertoe bewogen, ertoe aangezet, om een wanhopige motivatiespeech te houden. Een treurige en volledig mislukte poging om op zijn Surinaams de Nederlandse motivatiespreker Emile Ratelband te kopiëren.

Tja, de eindexamenresultaten waren de afgelopen jaren niet best. Vorig jaar slaagde slechts 53.6% van de MULO-eindexamenleerlingen. De toetsresultaten waren zeer slecht.
 

De jaren eraan voorafgaand laten bijna allen hetzelfde percentage zien: 2012 was een positieve uitzondering met 63.5% geslaagden, 2011 52.6%, 2010 59.3%, 2009 57.1%, 2008 53.5%, 2007 52.7% en in 2006 53.3%.

Of eindexamenleerlingen nu werkelijk iets zullen hebben aan de motiverende toespraak van minister Adhin valt natuurlijk sterk te betwijfelen. Mogelijk wil hij zich al indekken voor wellicht weer teleurstellende eindexamenresultaten. Hij kan dan in ieder geval stellen er alles aan gedaan hebben om de MULO-leerlingen te stimuleren hun best te doen en zich in te spannen voor goede eindresultaten.

'Ga op tijd naar bed en neem extra vitaminen B en C in'
In zijn speech geeft Adhin de leerlingen zelfs enkele 'hints en tips' voor een succesvol eindexamenresultaat:

studeer in een rustige omgeving
studeer regelmatig
spaar leerstof niet onnodig op, je raakt dan onnodig gestrest
eet op tijd en gezond
blijf bewegen door aan sport te doen, een gezonde geest huist immers in een gezond lichaam
ga op tijd naar bed en probeer heel vroeg in de ochtend de leerstof te herhalen
maak van lastige onderwerpen samenvattingen.

Bewindsman heeft geen hoge dunkt van MULO-leerlingen
Werkelijk, het zijn woorden uit de mond van de minister van Onderwijs en Volksontwikkeling, die kennelijk 'zijn eigen' leerlingen onderschat en niet serieus neemt. Dat is ernstig. Een minister die met een vermeende motivatiespeech overduidelijk laat doorschemeren en zelfs de bevooroordeelde suggestie wekt, dat hij MULO-eindexamenleerlingen te dom acht om zich om op een goede wijze voor te bereiden op het eindexamen. Een dikke onvoldoende voor Ashwin Adhin.
Een van zijn laatste tips voor de leerlingen was zelfs 'neem extra vitamine B en C in'. Immers, aldus de minister, internationaal onderzoek zou hebben uitgewezen, dat leerlingen die extra vitaminen innemen, minder gestrest zijn. Hoe komt de minister er bij, dat MULO-eindexamenleerlingen gestrest zouden zijn? De man lijkt het onderwijsveld niet goed te kennen. Ongetwijfeld heeft hij geen enkele leerling persoonlijk gesproken, alvorens de speech op beeld vast te leggen. Hij richt zich tot slot zelfs tot de ouders: 'Let op de verrichtingen van uw kinderen' om te eindigen met een wens gericht aan de MULO-eindexamenleerlingen: 'Ik wens jullie veel succes toe met de examens.' Nou, daar zullen de leerlingen wat aan hebben.

Wie volgt......
Het is niet te hopen dat deze misplaatste en mislukte motivatiespeech van de onderwijsminister in de toekomst gevolgd gaat worden door onzinnige motivatiespeeches van collega-ministers. Zou minister Ismanto Adna van Sport- en Jeugdzaken het ooit in zijn hoofd halen om bijvoorbeeld spelers van voetbalclubs in een video toe te spreken:

'Beste voetballers gedraagt u zich allen voorbeeldig op de groen-bruine grasmat, spuug bijvoorbeeld niet zomaar een scheidsrechter in het gezicht want voor u het weet wordt dat een politiek issue in ons parlement. Schop niet onnodig uw tegenstander op misdadige wijze van het veld. Bereidt u zich goed voor: ga op tijd naar bed, drink af en toe een Parbootje, rook nu en dan een frisse joint, sta vroeg op, neem een heerlijke douche of mocht dat niet kunnen vanwege onvoldoende waterdruk, werp een paar volle emmers water over uw slaperige lichaam, eet een of twee puntjes gezond, drink een glas melk afkomstig van een lokale koe en ren een rondje bij u in de straat of rond het huis. Oh ja, en vergeet vooral niet tijdens de wedstrijd te scoren, want zonder scoren kunt u geen match winnen.'...........