Onschuldige commercial Parbobier valt niet goed bij politicus
10-05-2014 Door: Paul Kraaijer
Paramaribo – Politici in Suriname zijn behoorlijk uniek in de wereld. In het Surinaamse parlement, De Nationale Assemblee, is het niet ongewoon, dat parlementsleden zich te buiten gaan aan ordinaire schreeuw- en scheldpartijen. Daarenboven is het taalgebruik van diverse Assembleeleden van een bedenkelijk laag niveau. Het is geen uitzondering, kijkend naar fragmenten uit een openbare vergadering van het parlement, dat je feitelijk kijkt naar een kleuterklas met door elkaar schreeuwende kleuters die niet naar hun leerkracht willen luisteren. Soms ga je zelfs twijfelen aan het verstandelijke vermogen van een parlementslid.
De geslaagde Parbo-smoes commercial en Girjasing
Het parlementslid Assembleelid Shailendra Girjasing van de Verenigde Hervormings Partij (VHP) deed afgelopen week velen verbazen, toen bekend werd dat hij in een brief aan parlementsvoorzitter Jennifer Geerlings-Simons het verzoek deed om per onmiddellijk een commercial van de Parbo Brouwerij van de Surinaamse televisiestations te laten verwijderen.
Al enige tijd zenden televisiestations een commercial uit waarin echtparen tegen elkaar liegen enkel en alleen maar om een biertje met vrienden te gaan nuttigen. Dit is een bijzonder slecht voorbeeld voor de jeugd. 'Liegen' is geen deugd', aldus Girjasing. Kennelijk is hij onbekend met het gezegde 'een leugentje om eigen bestwil'......
In de commercial worden yoga- en meditatielessen als reden gebruikt door enkele heren om gezellig stiekem, zonder dat de echtgenotes het weten, samen een Parbootje te gaan drinken. Maar, volgens Girjasing, heeft Parbo kennelijk niet veel informatie over wat yoga en meditatie inhouden. Miljoenen mensen ter wereld passen deze technieken toe voor een gezonde leefstijl, wat niet van alcohol kan worden gezegd, aldus de politicus. Met de boodschap in de commercial komt het erop neer, dat men het nuttigen van alcohol boven een gezonde leefstijl plaatst, schrijft het Assembleelid.
Maar, het drinken van een of twee biertjes is toch echt niet schadelijk voor de gezondheid en maakt zeker geen inbreuk op een gezonde leefstijl. Kortom, de politicus drijft door, overdrijft, ziet spoken en plaatst geheel ten onrechte meditatie en yoga op een waarschijnlijk alleen voor hem zichtbaar voetstuk.
'U bent op de hoogte van de discussies van verschillende parlementariërs in uw college waarbij men hun afkeuring heeft uitgesproken over de videoclip en aan de regering ter zake aandacht gevraagd. Tegen alle normen en waarden in, gaat het bedrijf tot heden door tot het doen afdraaien van deze clip in verhoogde frequentie. Op grond van het bovenstaande vraag ik via u aan de regering de vertoning van deze clip op de Surinaamse televisiestations onmiddellijk te willen stopzetten', aldus Girjasing.
Contraproductief en vergezocht
Al enige tijd zenden televisiestations een commercial uit waarin echtparen tegen elkaar liegen enkel en alleen maar om een biertje met vrienden te gaan nuttigen. Dit is een bijzonder slecht voorbeeld voor de jeugd. 'Liegen' is geen deugd', aldus Girjasing. Kennelijk is hij onbekend met het gezegde 'een leugentje om eigen bestwil'......
In de commercial worden yoga- en meditatielessen als reden gebruikt door enkele heren om gezellig stiekem, zonder dat de echtgenotes het weten, samen een Parbootje te gaan drinken. Maar, volgens Girjasing, heeft Parbo kennelijk niet veel informatie over wat yoga en meditatie inhouden. Miljoenen mensen ter wereld passen deze technieken toe voor een gezonde leefstijl, wat niet van alcohol kan worden gezegd, aldus de politicus. Met de boodschap in de commercial komt het erop neer, dat men het nuttigen van alcohol boven een gezonde leefstijl plaatst, schrijft het Assembleelid.
Maar, het drinken van een of twee biertjes is toch echt niet schadelijk voor de gezondheid en maakt zeker geen inbreuk op een gezonde leefstijl. Kortom, de politicus drijft door, overdrijft, ziet spoken en plaatst geheel ten onrechte meditatie en yoga op een waarschijnlijk alleen voor hem zichtbaar voetstuk.
'U bent op de hoogte van de discussies van verschillende parlementariërs in uw college waarbij men hun afkeuring heeft uitgesproken over de videoclip en aan de regering ter zake aandacht gevraagd. Tegen alle normen en waarden in, gaat het bedrijf tot heden door tot het doen afdraaien van deze clip in verhoogde frequentie. Op grond van het bovenstaande vraag ik via u aan de regering de vertoning van deze clip op de Surinaamse televisiestations onmiddellijk te willen stopzetten', aldus Girjasing.
Contraproductief en vergezocht
Pfffff.....niet een beetje erg vergezocht meneer Girjasing? Ongelooflijk. Gaat u zich eens bezighouden met echte politieke issues. In ieder geval bezorgt u Parbo nu wel extra (reclame-)aandacht...heeft u daar van tevoren bij stilgestaan? Uw actie werkt dan ook absoluut contraproductief.
Girjasing wil dus met zij brief, dat censuur wordt toegepast op een commercial van een bekende en grote en gerespecteerde en gewaardeerde lokale onderneming. De argumentatie onder het verzoek is heel vergezocht.
Waarom komt de VHP'er nu met zijn kritiek op een onschuldige commercial?
Wie is Girjasing om zo misplaatst en vergezocht en betuttelend te reageren op een leuke commercial? Waarom bleef zijn reactie uit op bijvoorbeeld een commercial van een – voor zover ik mij kan herinneren - pindakaasmerk, waarbij een kleuter met een vinger pindakaas uit de pot haalde en vervolgens die vinger in zijn mond stopte? Dat was toch zeker geen goed voorbeeld voor kinderen meneer Girjasing? Kortom, het is selectieve verontwaardiging bij het Assembleelid.
Al mediterend over tot de orde van de dag onder het genot van een Parbootje
Girjasing, ga gewoon weer over tot de orde van de dag en drink er al mediterend een overheerlijk Parbootje bij.....
Noot:
De Parbo Brouwerij heeft zaterdag 10 mei in De West gereageerd op de brief van Girjasing:
'De Parbo Bier brouwerij vindt dat VHP-parlementariër Shailendra Girjasing spijkers op laag water zoekt. ‘Wij hebben nooit met commercials de bedoeling gehad om mensen te beledigen en te bedriegen en het liegen te stimuleren’, aldus de marketing manager van het bedrijf Eric Dias zaterdag 10 mei 2014 in De West.
Hij reageert op een brief van de parlementariër naar aanleiding van een videoclip van de bierbrouwerij, waarin partners tegenover elkaar smoesjes gebruiken alleen maar om bier te kunnen nuttigen. ‘Het idee achter onze commercials is om 18-jarigen en ouderen op een ludieke manier te veroveren en ervan te overtuigen dat Parbo Bier lekker is’, aldus Dias.
‘De bedoeling van het reclamespotje is echter niet om jongeren aan te zetten tot het nuttigen van bier. Al onze reclames zijn gericht op jongeren van 18 jaar en ouder’, aldus Dias die vervolgens zegt dat de promoactiviteiten die door de brouwerij van Parbo Bier worden georganiseerd, ook voor deze leeftijdsklasse bestemd zijn.
Hierop merkte Dias op dat op het internet te lezen is dat drie glaasjes bier voor een man en twee glaasjes bier voor een vrouw niet slecht zijn. Integendeel is het goed voor de bloedvaten, volgens Dias. ‘Het gros van de Surinaamse samenleving heeft geen moeite met, noch commentaar op dit reclame spotje. Ik wacht de discussie af’, aldus Dias.'
Girjasing wil dus met zij brief, dat censuur wordt toegepast op een commercial van een bekende en grote en gerespecteerde en gewaardeerde lokale onderneming. De argumentatie onder het verzoek is heel vergezocht.
Waarom komt de VHP'er nu met zijn kritiek op een onschuldige commercial?
Wie is Girjasing om zo misplaatst en vergezocht en betuttelend te reageren op een leuke commercial? Waarom bleef zijn reactie uit op bijvoorbeeld een commercial van een – voor zover ik mij kan herinneren - pindakaasmerk, waarbij een kleuter met een vinger pindakaas uit de pot haalde en vervolgens die vinger in zijn mond stopte? Dat was toch zeker geen goed voorbeeld voor kinderen meneer Girjasing? Kortom, het is selectieve verontwaardiging bij het Assembleelid.
Al mediterend over tot de orde van de dag onder het genot van een Parbootje
Girjasing, ga gewoon weer over tot de orde van de dag en drink er al mediterend een overheerlijk Parbootje bij.....
Noot:
De Parbo Brouwerij heeft zaterdag 10 mei in De West gereageerd op de brief van Girjasing:
'De Parbo Bier brouwerij vindt dat VHP-parlementariër Shailendra Girjasing spijkers op laag water zoekt. ‘Wij hebben nooit met commercials de bedoeling gehad om mensen te beledigen en te bedriegen en het liegen te stimuleren’, aldus de marketing manager van het bedrijf Eric Dias zaterdag 10 mei 2014 in De West.
Hij reageert op een brief van de parlementariër naar aanleiding van een videoclip van de bierbrouwerij, waarin partners tegenover elkaar smoesjes gebruiken alleen maar om bier te kunnen nuttigen. ‘Het idee achter onze commercials is om 18-jarigen en ouderen op een ludieke manier te veroveren en ervan te overtuigen dat Parbo Bier lekker is’, aldus Dias.
‘De bedoeling van het reclamespotje is echter niet om jongeren aan te zetten tot het nuttigen van bier. Al onze reclames zijn gericht op jongeren van 18 jaar en ouder’, aldus Dias die vervolgens zegt dat de promoactiviteiten die door de brouwerij van Parbo Bier worden georganiseerd, ook voor deze leeftijdsklasse bestemd zijn.
Hierop merkte Dias op dat op het internet te lezen is dat drie glaasjes bier voor een man en twee glaasjes bier voor een vrouw niet slecht zijn. Integendeel is het goed voor de bloedvaten, volgens Dias. ‘Het gros van de Surinaamse samenleving heeft geen moeite met, noch commentaar op dit reclame spotje. Ik wacht de discussie af’, aldus Dias.'