Voorzitter coalitieberaad laat zich niet chanteren door onbetrouwbare coalitiepartner
26 Coalitieleden is risicovol.......
18-04-2014 Door: Paul Kraaijer
Paramaribo - De Pertjajah Luhur (PL: Javaans voor 'Vol Vertrouwen') van Paul Somohardjo is maandag 14 april door de voorzitter van het coalitieberaad in De Nationale Assemblee, Desi Bouterse, uit de coalitie verwijderd. Suriname belandde van de ene op de andere dag in een politieke aardverschuiving en de Assembleeleden werden wakker geschud. Bouterse was duidelijk: 'Ik laat mij niet chanteren door een onbetrouwbare coalitiepartner.'
Wel aanwezig en toch niet aanwezig
Aan de oever van de Surinamerivier, in het gebouw van het Surinaamse parlement, zou maandag eindelijk de begroting van 2014 worden behandeld. De openbare vergadering van De Nationale Assemblee zou 's morgens om negen uur beginnen, maar tegen half elf besloot voorzitter Jennifer Geerling-Simons de vergadering te cancelen: er waren weer eens onvoldoende politici in de vergaderzaal aanwezig. Diverse Assembleeleden verleenden niet het zogenoemde 'quorum'. Het 'quorumspook' dook weer op: een doorn in het oog van de voorzitter, van het handjevol parlementsleden dat hun werk wel serieus neemt en van de Surinaamse samenleving. Assembleeleden zijn volksvertegenwoordigers en zijn door hun kiezers gekozen om hen te vertegenwoordigen in het parlement en daar ontvangen ze maandelijks een riant salaris voor van rond de 13.000 Surinaamse dollar netto. Door weg te blijven, door openbare vergaderingen en dergelijke in het parlement niet bij te wonen, geven Assembleeleden er blijk van hun kiezers en de ontwikkeling van Suriname niet serieus te nemen.
De Assembleeleden, de fractieleden, van de Pertjajah Luhur tekenden maandagochtend wel de presentatielijst in het parlement voor aanvang van de vergadering, maar gingen vervolgens in vergadering ergens op de eerste verdieping. Volgens fractieleider Somohardjo had de Assembleevoorzitter ze even moeten bellen..... Hij was zich er niet van bewust dat hij op dat moment het politieke doodvonnis tekende van zijn partij, van zijn positie in de coalitie, van zijn ministers en onderminister en van zijn overige vertegenwoordigers in het land, zoals PL-districtscommissaris Ingrid Karta-Bink in Commewijne die inmiddels plaats heeft moeten maken voor collega Mike Nerkust van Paramaribo Zuid-West en nu een nieuwe toekomst voor haar hoopt te zien weggelegd als parlementslid voor de Pertjajah Luhur.
Chantage en onbetrouwbaar
De Assembleeleden, de fractieleden, van de Pertjajah Luhur tekenden maandagochtend wel de presentatielijst in het parlement voor aanvang van de vergadering, maar gingen vervolgens in vergadering ergens op de eerste verdieping. Volgens fractieleider Somohardjo had de Assembleevoorzitter ze even moeten bellen..... Hij was zich er niet van bewust dat hij op dat moment het politieke doodvonnis tekende van zijn partij, van zijn positie in de coalitie, van zijn ministers en onderminister en van zijn overige vertegenwoordigers in het land, zoals PL-districtscommissaris Ingrid Karta-Bink in Commewijne die inmiddels plaats heeft moeten maken voor collega Mike Nerkust van Paramaribo Zuid-West en nu een nieuwe toekomst voor haar hoopt te zien weggelegd als parlementslid voor de Pertjajah Luhur.
Chantage en onbetrouwbaar
Als donderslag bij heldere hemel werd Somohardjo maandagochtend op het matje geroepen door de voorzitter van het coalitieberaad. Niet voor een gezellig praatje, neen, Bouterse deelde hem mee, dat per direct de Pertjajah Luhur door hem uit de coalitie was gezet. De beslissing ontving Somohardjo ook nog eens op papier. De afwezigheid in de openbare vergadering was voor Bouterse de druppel die de bekende emmer had doen overlopen. Hij liet de PL weten niet gediend te zijn van chantagepolitiek.
Het besluit van Bouterse om de Pertjajah Luhur uit de coalitie te knikkeren sloeg in als een bom. Het vuil smijten, iets dat men graag doet in Suriname, kon beginnen. Politieke partijen kwamen in spoedbijeenkomsten bijeen om de ontstane politieke situatie onder de loep te nemen en de consequenties ervan te bespreken.
De spoken van Somohardjo
Het besluit van Bouterse om de Pertjajah Luhur uit de coalitie te knikkeren sloeg in als een bom. Het vuil smijten, iets dat men graag doet in Suriname, kon beginnen. Politieke partijen kwamen in spoedbijeenkomsten bijeen om de ontstane politieke situatie onder de loep te nemen en de consequenties ervan te bespreken.
De spoken van Somohardjo
Na een bijeenkomst in het partijcentrum van de Pertjajah Luhur, bijna letterlijk onder de Wijdenboschbrug, begon Somohardjo met het smijten van vuil. Hij beweerde bij hoog en bij laag dat zijn partij uit de coalitie was gezet, om de weg vrij te maken voor de partij van Desi Bouterse, de NDP, om zich de ministerspost van Binnenlandse Zaken toe te eigenen. Somohardjo, die willens en wetens misbruik maakte van het 'quorumspook', ziet nu eigen spoken.
Volgens hem wil de NPD een eigen minister op Binnenlandse Zaken om invloed te kunnen uitoefenen op de gang van zaken in de richting van de verkiezingen in 2015......alsof Bouterse en zijn NDP op slinkse wijze zich bij de verkiezingen die winst willen gaan toe-eigenen.
Vergezocht van een partijvoorzitter in nood en een kat in het nauw maakt rare sprongen, ook Somohardjo. Het feit dat meteen al de naam van een nieuwe minister van Binnenlandse Zaken door een krant, de Ware Tijd, werd bekendgemaakt was voor Somohardjo de bevestiging, dat het uit de coalitie gooien van zijn fractie een vooropgezet plan was. Een dag later meldde dezelfde krant echter een andere naam. De eerste naam werd genoemd op basis van anonieme bronnen. De krant berichtte dus zeer onzorgvuldig en wilde niets meer en niets minder, dan als eerste te komen met de naam van een nieuwe minister, waarbij bronnen niet werden geverifieerd. De redactie had alvorens met die naam naar buiten te komen tot drie moeten tellen.
Somohardjo moet toch erkennen, dat hij diverse malen binnen coalitieverband wel degelijk een chantagepolitiek heeft gevoerd. Zo is hij onder andere van plan om niet voor de begroting van het ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling te stemmen, als daarvoor niet in een issue rond twee ontheven PL-ambtenaren binnen dat ministerie ongedaan gemaakt zou worden. Somohardjo beweert dat die twee ambtenaren waren vervangen door familieleden van minister Ashwin Adhin. Ook heeft hij ooit een motie van de oppositie mede ondertekend en dat was natuurlijk ook tegen het zere been van zijn coalitiegenoten. Naast de gevoerde chantagepolitiek binnen coalitieverband was de Pertjajah Luhur ook nog eens onbetrouwbaar.
Bouterse belegde dinsdagochtend, 15 april, een speciale persconferentie in het bureau van het Kabinet van de President naar aanleiding van zijn besluit om de PL uit de coalitie te verwijderen. Tijdens die conferentie, die rechtstreeks werd uitgezonden op de staatszender STVS en op de staatsradio SRS, maakte hij duidelijk, dat de PL een onbetrouwbare partij is die chantagepolitiek voerde binnen de coalitie. Naast Bouterse zat coalitiegenoot Ronnie Brunswijk van de ABOP, die blijk gaf Bouterse door dik en dun te steunen en die een rijtje gebeurtenissen opsomde waaruit de onbetrouwbaarheid van de Pertjajah Luhur moest blijken. Het was maandagochtend dan ook wel degelijk de bekende druppel geweest.
Diverse politici reageren voorzichtig
Volgens hem wil de NPD een eigen minister op Binnenlandse Zaken om invloed te kunnen uitoefenen op de gang van zaken in de richting van de verkiezingen in 2015......alsof Bouterse en zijn NDP op slinkse wijze zich bij de verkiezingen die winst willen gaan toe-eigenen.
Vergezocht van een partijvoorzitter in nood en een kat in het nauw maakt rare sprongen, ook Somohardjo. Het feit dat meteen al de naam van een nieuwe minister van Binnenlandse Zaken door een krant, de Ware Tijd, werd bekendgemaakt was voor Somohardjo de bevestiging, dat het uit de coalitie gooien van zijn fractie een vooropgezet plan was. Een dag later meldde dezelfde krant echter een andere naam. De eerste naam werd genoemd op basis van anonieme bronnen. De krant berichtte dus zeer onzorgvuldig en wilde niets meer en niets minder, dan als eerste te komen met de naam van een nieuwe minister, waarbij bronnen niet werden geverifieerd. De redactie had alvorens met die naam naar buiten te komen tot drie moeten tellen.
Somohardjo moet toch erkennen, dat hij diverse malen binnen coalitieverband wel degelijk een chantagepolitiek heeft gevoerd. Zo is hij onder andere van plan om niet voor de begroting van het ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling te stemmen, als daarvoor niet in een issue rond twee ontheven PL-ambtenaren binnen dat ministerie ongedaan gemaakt zou worden. Somohardjo beweert dat die twee ambtenaren waren vervangen door familieleden van minister Ashwin Adhin. Ook heeft hij ooit een motie van de oppositie mede ondertekend en dat was natuurlijk ook tegen het zere been van zijn coalitiegenoten. Naast de gevoerde chantagepolitiek binnen coalitieverband was de Pertjajah Luhur ook nog eens onbetrouwbaar.
Bouterse belegde dinsdagochtend, 15 april, een speciale persconferentie in het bureau van het Kabinet van de President naar aanleiding van zijn besluit om de PL uit de coalitie te verwijderen. Tijdens die conferentie, die rechtstreeks werd uitgezonden op de staatszender STVS en op de staatsradio SRS, maakte hij duidelijk, dat de PL een onbetrouwbare partij is die chantagepolitiek voerde binnen de coalitie. Naast Bouterse zat coalitiegenoot Ronnie Brunswijk van de ABOP, die blijk gaf Bouterse door dik en dun te steunen en die een rijtje gebeurtenissen opsomde waaruit de onbetrouwbaarheid van de Pertjajah Luhur moest blijken. Het was maandagochtend dan ook wel degelijk de bekende druppel geweest.
Diverse politici reageren voorzichtig
Opvallend is de voorzichtige wijze waarop de oppositie op de ontstane politieke situatie reageert. De leider van de Vooruitstrevende Hervormings Partij, Chandrikapersad Santokhi, zegt dat de blikken van zijn partij zijn gericht op 25 mei 2015 of eerder. 'We zijn ready voor de verkiezingen en de regeerverantwoordelijkheid. Dat er problemen waren binnen de coaltie, wisten wij al geruime tijd. Dat er partners eruit zouden gaan voor of na de begrotingsbehandelingen, dat wisten we ook. We maken ons programma al klaar en samen met onze partners werken we naar een politieke combinatie die sterke samenwerking en regering moet kunnen garanderen voor de structurele en duurzame ontwikkeling van ons land. Wij hebben even geen tijd voor deze zaken die vele burgers eigenlijk reeds lang van tevoren hadden zien aankomen.’
De voorzitter van de DOE-eenmansfractie Carl Breeveld peinst er geen moment over om het wapen van quorum in te zetten bij zijn deelname aan vergaderingen in De Nationale Assemblee (DNA). ‘Wij zullen altijd quorum verlenen, omdat we daarvoor gekozen zijn. We zullen er zijn om te vergaderen, tenzij dat ons onmogelijk wordt gemaakt.’ Hij verwacht, dat het de komende periode nog moeilijker werken wordt in De Nationale Assemblee dan het nu al is. Uiteindelijk worden land en volk de dupe van deze ontwikkeling, omdat beleidszaken niet van de grond zullen komen, stelt hij. ’Ik zie dat de messen worden geslepen en dat ministers direct zijn teruggeroepen. Dit is een zeer zwak moment voor onze democratie’, zegt de politicus.
De voorzitter van de DOE-eenmansfractie Carl Breeveld peinst er geen moment over om het wapen van quorum in te zetten bij zijn deelname aan vergaderingen in De Nationale Assemblee (DNA). ‘Wij zullen altijd quorum verlenen, omdat we daarvoor gekozen zijn. We zullen er zijn om te vergaderen, tenzij dat ons onmogelijk wordt gemaakt.’ Hij verwacht, dat het de komende periode nog moeilijker werken wordt in De Nationale Assemblee dan het nu al is. Uiteindelijk worden land en volk de dupe van deze ontwikkeling, omdat beleidszaken niet van de grond zullen komen, stelt hij. ’Ik zie dat de messen worden geslepen en dat ministers direct zijn teruggeroepen. Dit is een zeer zwak moment voor onze democratie’, zegt de politicus.
Breeveld, verwacht, dat wanneer het in het parlement ‘echt onhandelbaar wordt’, de regering genoodzaakt zal zijn vervroegde verkiezingen uit te schrijven. Mogelijk de beste oplossing, omdat het toch altijd ‘een rommelige coalitie is geweest’.
'Het beleid lijkt vastgelopen, want de begrotingsbehandeling komt niet op gang. Dit is een politieke crisis die in de coalitie tot uiting is gekomen’, zegt NPS-voorzitter (Nationale Partij Suriname) Gregory Rusland. Hij hoopt niet dat de stagnatie, het nog steeds niet kunnen behandelen van de begroting van 2014, de algemene ontwikkeling gaat schaden. Nu de coalitie met een krappe meerderheid in het parlement zit, moet er volgens Rusland rekening gehouden worden met vervroegde verkiezingen.
Volgens Winston Jessurun, voorzitter van DA91 (Democratisch Alternatief '91), zal de NDP haar mensen plaatsen als onder meer voorzitter van de verkiezingsbureaus. ‘Ze zullen hierdoor mogelijk de verkiezing willen beïnvloeden om winst te behalen’, stelt Jessurun.
26
'Het beleid lijkt vastgelopen, want de begrotingsbehandeling komt niet op gang. Dit is een politieke crisis die in de coalitie tot uiting is gekomen’, zegt NPS-voorzitter (Nationale Partij Suriname) Gregory Rusland. Hij hoopt niet dat de stagnatie, het nog steeds niet kunnen behandelen van de begroting van 2014, de algemene ontwikkeling gaat schaden. Nu de coalitie met een krappe meerderheid in het parlement zit, moet er volgens Rusland rekening gehouden worden met vervroegde verkiezingen.
Volgens Winston Jessurun, voorzitter van DA91 (Democratisch Alternatief '91), zal de NDP haar mensen plaatsen als onder meer voorzitter van de verkiezingsbureaus. ‘Ze zullen hierdoor mogelijk de verkiezing willen beïnvloeden om winst te behalen’, stelt Jessurun.
26
Voorzitter Jennifer Geerlings-Simons van De Nationale Assemblee en NDP-lid wijst op een belangrijk gevolg van het besluit van Bouterse. ‘Het enige wat ik kan zeggen is dat we nu, samen met de A combinatie, het aantal van 26 hebben. Wanneer ze allemaal op tijd zullen zijn, gaan we door. 26 Is het magische aantal. We gaan door. Dat is de consequentie die wij moeten begrijpen als parlementariërs. We kunnen door, dat is geen probleem, maar dat is van alle 26 leden afhankelijk. Niemand kan ziek zijn, men moet gewoon komen naar die vergadering, anders gaan we het land niet kunnen besturen. Als ze niet komen, gaan we niet doorregeren tot 2015. Ik denk dat vandaag tot iedereen is doorgedrongen dat als u er niet bent, de vergadering niet doorgaat. Dan ligt het aan onze mensen.’
Dat magische aantal van 26 wordt dus gevormd door de coalitieleden en dat zijn er sinds maandag 14 april 2014 17 (inclusief Simons) van de NDP, 3 van de partij van Ronnie Brunswijk de ABOP (Algemene Bevrijdings- en Ontwikkelingspartij), 2 van Nieuw Suriname, 2 van de PALU (Progressieve Arbeiders en Landbouwers Unie) en 2 van de KTPI (Kerukunan Tulodo Prenatan Inggil, hetgeen in het Engels betekent: Party for National Unity and Solidarity of the Highest Order). De Assemblee telt 51 leden....met 26 leden heeft de coalitie nu dus een nipte meerderheid, maar dan moet bij stemming wel iedereen aanwezig zijn. De komende periode zal moeten gaan blijken hoe serieus de coalitieleden hun werkzaamheden opvatten.
De tweemansfractie van Nieuw Suriname (NS), Harish Monorath en Prem Lachman, heeft besloten dat haar positie in het parlement ongewijzigd blijft. De partij hoort niet bij de coalitie en ook niet bij de oppositie. Afhankelijk van het onderwerp waarover vergaderd wordt in De Nationale Assemblee gaat de fractie beslissen of zij wel of geen quorum gaat verlenen. Monorath heeft overigens een uitgesproken mening over zijn collega's van de NDP. Volgens hem zijn er bepaalde NDP-parlementariërs die op continue basis verzuimen en maanden niet naar het parlement gaan. Daarentegen waren de Assembleeleden van de PL wel altijd op tijd aanwezig. ‘Zij verzuimden niet en waren altijd op tijd in de zaal. Maar wij van de NS stellen het algemeen belang in het land voorop. Dat staat centraal voor ons. Anders wordt het een economische chaos in het land. Daarom hebben we geen standpunt ingenomen om deel uit te maken van de oppositie.’
De tweemansfractie van Nieuw Suriname (NS), Harish Monorath en Prem Lachman, heeft besloten dat haar positie in het parlement ongewijzigd blijft. De partij hoort niet bij de coalitie en ook niet bij de oppositie. Afhankelijk van het onderwerp waarover vergaderd wordt in De Nationale Assemblee gaat de fractie beslissen of zij wel of geen quorum gaat verlenen. Monorath heeft overigens een uitgesproken mening over zijn collega's van de NDP. Volgens hem zijn er bepaalde NDP-parlementariërs die op continue basis verzuimen en maanden niet naar het parlement gaan. Daarentegen waren de Assembleeleden van de PL wel altijd op tijd aanwezig. ‘Zij verzuimden niet en waren altijd op tijd in de zaal. Maar wij van de NS stellen het algemeen belang in het land voorop. Dat staat centraal voor ons. Anders wordt het een economische chaos in het land. Daarom hebben we geen standpunt ingenomen om deel uit te maken van de oppositie.’
De NS heeft hier een punt, want het is een feit dat diverse NDP-Assembleeleden vaak niet in het parlement aanwezig zijn en een enkel lid kan zelfs als onbekend worden gekwalificeerd, zoals ene Nasiebhoesein Moesafierhoesein uit het district Saramacca. Iets bekender is Rames Kajoeramari van Marowijne, maar ook die schittert vaak door afwezigheid. Maar, de vaak afwezig zijnde parlementsleden steken wel maandelijks voor hun afwezigheid een salaris (veelal vergoeding genoemd) van netto rond de 13.000 Surinaamse dollar in hun zakken......
Bestuurskundige August Boldewijn kijkt met een kritische blik naar de nieuwe situatie in het parlement. ‘Politiek voeren met een smalle basis van 26 zetels is een risico. Als er een of twee leden wegblijven vanwege ziekte of cito naar het buitenland moeten, heb je een probleem.’
Het aantal coalitieleden, na het vertrek van de PL, is voor Paul Somohardjo reden om te beweren, dat die 26 Assembleeleden nu hoge eisen kunnen gaan stellen en in een positie zijn gekomen waarin juist zij kunnen gaan chanteren.
De geplaagde PL-leider tracht dus een paar dagen na zijn verwijdering uit de coalitie terug te slaan in de richting van de voorzitter van het coalitieberaad, Bouterse, die de PL chantagepolitiek verweet. 'Maar', aldus Somohardjo, 'na goedkeuring van de begroting van 2014 zal de waarde van die 26 weer tot nul zijn gedaald, omdat de regering dan geen rekening meer hoeft te houden met het parlement.'
24 April begint nieuw politiek strijdtoneel
Bestuurskundige August Boldewijn kijkt met een kritische blik naar de nieuwe situatie in het parlement. ‘Politiek voeren met een smalle basis van 26 zetels is een risico. Als er een of twee leden wegblijven vanwege ziekte of cito naar het buitenland moeten, heb je een probleem.’
Het aantal coalitieleden, na het vertrek van de PL, is voor Paul Somohardjo reden om te beweren, dat die 26 Assembleeleden nu hoge eisen kunnen gaan stellen en in een positie zijn gekomen waarin juist zij kunnen gaan chanteren.
De geplaagde PL-leider tracht dus een paar dagen na zijn verwijdering uit de coalitie terug te slaan in de richting van de voorzitter van het coalitieberaad, Bouterse, die de PL chantagepolitiek verweet. 'Maar', aldus Somohardjo, 'na goedkeuring van de begroting van 2014 zal de waarde van die 26 weer tot nul zijn gedaald, omdat de regering dan geen rekening meer hoeft te houden met het parlement.'
24 April begint nieuw politiek strijdtoneel
Bouterse maakte tijdens zijn persconferentie bekend, dat de behandeling van de begroting in het parlement geagendeerd staat voor donderdag 24 april. Op die dag begint een nieuw Surinaams politiek strijdtoneel dat zijn weerga niet zal kennen en begint ook een spannende periode in de richting van de verkiezingen van 25 mei 2015.