woensdag 9 juli 2014

Buschauffeurs hebben te veel noten op hun zang

'Gewoon' over het fietspad racen.....levensgevaarlijk
Passagiers worden niet als klanten, maar als vee behandeld

Chauffeurs gebruiken weg als racebaan: het wilde westen van de bus en zijn chauffeur

....en dan willen die asociale klantonvriendelijke chauffeurs regels voor de passagiers, de klanten....

09-07-2014 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Bushouders van de Particuliere Lijnbushouders Organisatie (PLO) willen een tariefsverhoging. De bushouders beweren dat zij met het huidige tarief niet kunnen uitkomen. Ook willen ze eindelijk eens de door het ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme toegezegde bushokjes geplaatst, waarop al ruim een jaar wordt gewacht. De bushouders kwamen met hun wensenlijstje op de proppen tijdens de algemene jaarlijkse vergadering van de PLO eind juni.

Dan maar weer over het fietspad.....
Regels voor passagiers.....de wereld op z'n kop
Maar het toppunt is, dat de bushouders en buschauffeurs ook graag regels zien voor de passagiers. Die regels zouden door het ministerie moeten worden opgesteld en op schrift. Overigens zouden die regels zes jaren geleden ook al door de PLO zijn gevraagd. De chauffeurs beweren dat er passagiers zijn die zonder te betalen uitstappen. Verder beweert de PLO dat de overheid geen tariefsverhoging wil, terwijl de passagiers worden beschermd door het uitblijven van regels.

De chauffeurs en bushouders hebben veel noten op hun zang. Regels voor passagiers? Laten ze zich eerst eens klantvriendelijk opstellen en gedragen en hun bussen onderhouden. Laten ze zich zelf eens houden aan regels en aan (verkeers-)wetgeving.

Wanneer gaan alle chauffeurs zich eens netjes in het verkeer gedragen?
Wanneer gaan ze eens niet over fietspaden om 'files' te omzeilen?
Wanneer gaan ze zich eens aan de toegestane snelheid houden?
Wanneer gaan ze hun bussen eens een keertje naar behoren onderhouden?
Wanneer worden de gaten in de bodemplaten van de bussen eens gedicht, zodat je als passagier niet de weg onder je voorbij ziet gaan?
Wanneer gaan ze eens niet tegen elkaar racen om maar als eerste de volgende klanten langs de straat op te kunnen pikken?
Wanneer draaien ze eens de volumeknop van de radio flink naar links?
Wanneer komt er in bussen eens wat meer ruimte voor bagage?
Wanneer gaan chauffeurs zich eens netjes kleden?
Waarom geen uniform, zoals zo vele beroepen in Suriname hebben?
Wanneer ….....
Wanneer ….....

Exterieur belangrijker dan interieur
Met andere woorden: zorg eerst eens wat voor meer comfort voor de klanten, de passagiers! De chauffeurs hebben voor hun beroep gekozen, laten ze er dan wat fatsoenlijks van maken. Maar, de bushouders en chauffeurs doen vooral niets anders dan klagen. Het zijn jammerkonten eerste klasse.

Het kan wel netjes......
Maar, kijk eens naar het merendeel van de bussen. Chauffeurs lijken meer aandacht te besteden aan de buitenkant van hun bussen, dan aan het interieur. Het merendeel van de stoelen en banken in de lijn- en andere bussen zijn echter zwaar beschadigd. Raampjes die nauwelijks open kunnen worden geschoven. Vuil overval in de bus. De chauffeurs lijken te vergeten dat zij een dienstverlenend beroep uitoefenen en dat de klant koning behoort te zijn. In de bussen lijken passagiers echter meer als vee te worden behandeld door chauffeurs.
Neen, als de buitenkant van de bus er maar mooi en stoer uitziet. De ene bus moet er nog mooier uitzien dan de andere bus. Met afbeeldingen van vooral mooie hindostaanse dames lijken chauffeurs het aftandse interieur van hun bus te willen verhullen. Een compromis. Maar, wat heeft de passagier aan al die kleurrijke afbeeldingen op de bussen? De passagier wil simpelweg netjes en fatsoenlijk en rustig en comfortabel van a naar b worden vervoerd. Daarvoor betaalt de passagier ook.

Passagier staat niet te wachten op asociale chauffeur
De passagier wil niet vervoerd worden door een asociale chauffeur

die veel te hard rijdt,
die om een file te omzeilen met hoge snelheid een fietspad op rijdt om de file te passeren en daarmee fietsers en bromfietsers in gevaar brengt,
die een levensgevaarlijke wedstrijd houdt met een collega, met over en weer inhalen, om maar als eerste de volgende passagiers langs de weg op te pikken,
die om de vijftig tot honderd meter stopt om passagiers op te pikken die niet bij een halte staan,
die bij bepaalde wegen stopt, hinderlijk gaat claxonneren in de hoop passagiers aan te kunnen trekken,
die om verkeersdrukte te ontwijken gaat 'boren' waardoor passagiers niet kunnen uitstappen op de plek waar zij dat hadden gewild, die te veel passagiers vervoerd, waardoor zij zich echt opeengepakt voelen als vee,
enzovoorts, enzovoorts.

In de spiegel kijken en naar de bus
Niet voor niets zijn met regelmaat bussen betrokken bij verkeersongelukken. Kortom, alvorens de bushouders en chauffeurs gaan jammeren, laten zij dan eerst eens goed in de spiegel kijken en vervolgens heel goed haar hun bus.
Je wordt toch buschauffeur, omdat je graag dienstverlenend wilt zijn en mensen, passagiers, van a naar b op een rustige, fatsoenlijke en comfortabele wijze wilt vervoeren en toch niet om die passagiers als vee te behandelen.......

Noot:
Half augustus 2014 pleit de PLO in de Ware Tijd voor de zoveelste keer voor verhoging van de subsidie en het tarief.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten