woensdag 19 juni 2013

Verzet inheemsen tegen Conga goudmijnproject Newmont in Peru gaat door

Duizenden inheemsen voeren actie bij het El Perol Meer

Lokale inheemsen vrezen verontreiniging drinkwater uit bergmeren

19-06-2013 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Het verzet van lokale inheemsen in de Peruaanse regio Cajamarca tegen de komst van het vijf miljard Amerikaanse dollar kostende Minas Conga goudmijnproject van de Amerikaanse goudmijnmultinational Newmont Mining, gaat onverminderd voort. Deze week hebben zich enkele duizenden inheemsen uit protest verzameld rond het bergmeer El Perol.

In verband met het al maanden door de protesten stil liggende project is Newmont van plan het El Perol Meer droog te leggen. Water uit dit meer en andere bergmeren willen de Amerikanen en hun partner in Peru, Buenaventura, laten stromen naar vier nog te bouwen speciale waterreservoirs. Volgens beide mijnbouwbedrijven voorkomen de reservoirs waterschaarste in de regio en garanderen watervoorraden voor de steden en boeren in het gebied. De lokale inheemsen vrezen echter, dat zij de zeggenschap over hun water verliezen en dat de mijn gaat zorgen voor de nodige vervuiling in hun leefgebied.

‘Hopelijk zien het bedrijf en de regering de massa hier vandaag en stoppen ze het project’, zegt de 28-jarige Cesar Correau uit het dorp Huangashanga in het noordelijke deel van de region Cajamarca, aldus het internationale persbureau Reuters gisteren, 18 juni. Hij is een van de vele demonstranten die zich aan het verzamelen zijn rond het El Perol Meer, te voet of op paard, sommigen poncho’s dragend en traditionele hoeden van stro of baseballpetjes. Anderen dragen dekens en zakken aardappelen en rijst, om enkele dagen actie te kunnen voeren bij het meer tegen het Conga goudmijnbouwproject.

Volgens Newmont zijn er ongeveer duizend demonstranten aanwezig, maar volgens demonstranten is dat aantal opgelopen tot tussen de vijf- en zesduizend. Een ‘Reuters getuige’ schat het aantal actievoerders op vierduizend.

‘Waarom zouden wij een waterreservoir willen gecontroleerd door Newmont, terwijl wij al de beschikking hebben over meren die ons op een natuurlijke wijze van water voorzien?’, vraagt Angel Mendoza zich af, een lid van een boeren patrouillegroep uit de stad Pampa Verde.

De controverse inzake het Conga Project, dat door velen in de zakenwereld van Peru wordt gezien als heel belangrijk voor de economie van het land, zorgt voor een enorme uitdaging voor president Ollanta Humala tijdens zijn bijna twee jaren presidentschap. Hij heeft ondertussen al twee keren zijn kabinet gewijzigd onder druk van gewelddadige protesten tegen het project.
Vorig jaar viel er tijdens die gewelddadige protesten een aantal doden onder demonstranten en Newmont zag zich genoodzaakt alle werkzaamheden met betrekking tot het project uit te stellen met uitzondering van de bouw van een aantal waterreservoirs.

Het protest rond het meer, dat maandag is begonnen, was over het algemeen rustig en er waren geen confrontaties met de ruim zevenhonderd man tellende aanwezige politie.

Verklaring Newmont en Buenaventura
In een verklaring stellen Newmont en Buenaventura: ‘Zoals eerder al verklaard, gaan we alleen het voorgestelde Perol reservoir bouwen als we alle benodigde vergunningen hebben en ons proces om de bevolking, de gemeenschappen in de omgeving, bij het project te betrekken hebben beëindigd.’ Naar verwachting kan de bouw van het waterreservoir El Perol beginnen in het tweede kwartaal van 2014.
‘We respecteren het recht van iedereen om vrij en verantwoordelijk een mening te uiten, of die nu tegen mijnbouw is of juist voor economische ontwikkeling’, aldus de verklaring.

In mei 2012 zorgde een grote veldslag tussen demonstranten en politie voor het einde van een relatief rustige periode van negen maanden. Er werd zelfs enige tijd door de regering een staat van beleg afgekondigd

Een nieuwe ronde van protestacties kwam, nadat een van directeuren van het Conga Project, Roque Benavides van Buenaventura, tegenover Reuters had verklaard dat later dit jaar water uit het EL Perol Meer wordt geleid naar een nieuw reservoir. Later zei hij nog, dat het project in gevaar zou kunnen komen, als niet het water uit de meren naar de nieuwe reservoirs zou kunnen worden getransporteerd.

Minas Conga is voor 51.35% eigendom van het Amerikaanse Newmont Mining, terwijl het lokale Compania de Minas Buenaventura SA 43.65% in bezit heeft. World Bank's De ‘International Finance Corp.’ van de Wereld Bank bezit het restant.

Suriname
Het Surinaamse parlement is vrijdag 7 juni akkoord gegaan met de inhoud van een conceptovereenkomst tussen de staat Suriname en Surgold (een joint venture tussen Suralco en Newmont). De Amerikanen willen een grote goudmijn gaan opzetten in het Meriangebied, in het oosten van Suriname. Naar verwachting zal binnen afzienbare termijn de definitieve overeenkomst worden ondertekend door de Surinaamse regering en de directie van Newmont Mining.

Documentaire ‘Open Pit’ over Newmont’s Yanacocha goudmijn in Cajamarca, Peru, toont hoe vernietigend een grote open goudmijn kan zijn voor het milieu en de biodiversiteit rond de mijn. De angst onder inheemsen voor de gevolgen voor het milieu met de komst van de Minas Conga goudmijn van Newmont is begrijpelijk......:


Noot:
Lees ook dit bericht dat vandaag verscheen op mining.com en dit artikel dat vrijdag 21 juni verscheen op de website GDP Insider met als kop 'Newmont Mining Corp is undermining the environment'.

Vermeende ophef rond vliegschema president Bouterse naar China

NRC: ‘Bouterse claimt vliegtuig voor staatsbezoek en ontwijkt Schiphol’

Kabinet van de President: ‘Er rijdt geen bus naar Beijing. Moet de president misschien lopen?’

19-06-2013 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo – Het is weer eens raak. Nederlandse media kregen gisteren munitie om weer eens op de Surinaamse president Desi Bouterse te vuren. Deze keer is het geen scheet die de president dwarszit of door hem ontslagen slecht functionerende ministers, maar een vluchtschema, in verband met een reis via Kenia naar China, waardoor een de A340 airbus van de nationale luchtvaartmaatschappij SLM (Surinaamse Luchtvaart Maatschappij) even niet beschikbaar is voor ‘de gewone’ reizigers. Niet voor het eerst overigens.

Natuurlijk, niet echt leuk voor reizigers die komend weekeinde hiervan de dupe worden, maar wel logisch voor Bouterse - gelet op de internationale positie van de president - dat hij een grote omweg kiest om naar China te kunnen reizen, via Kenia en – uiteraard – niet via Schiphol. Het nieuws werd dinsdagmorgen 18 juni al wereldkundig gemaakt door de lokale Surinaamse nieuwswebsite Starnieuws, maar ’s avonds Nederlandse tijd, had ook het Nederlandse persbureau Novum lucht gekregen van het bijzondere uitstapje van de Surinaamse president. Diverse Nederlandse media pikten het bericht op.

Bouterse ontmoette Xi Jinping begin juni op Trinidad
Starnieuws berichtte gisterochtend dat Bouterse zaterdag met een SLM-airbus via Kenia naar Beijing reist voor een bezoek aan zijn Chinese collega Xi Jinping. Hij zal spreken in Beijing op een symposium over wereldvrede. De airbus is het enige grote toestel van Suriname.

Wanneer het vliegtuig van de SLM vrijdag uit Nederland in Suriname landt op de nationale Johan Adolf Pengelluchthaven, zal de gebruikelijke vlucht terug ’s avonds niet worden uitgevoerd. Starnieuws schreef te hebben vernomen, dat passagiers overgeboekt zullen worden op een vlucht die zaterdag met een ingehuurd toestel zal worden uitgevoerd. De vlucht van vrijdagavond naar Schiphol wordt gecanceld. Alle lijnvluchten naar en van Amsterdam zullen met een gehuurd toestel worden uitgevoerd. Volgens de nieuwswebsite blijft de SLM airbus in Beijing tijdens het bezoek van Bouterse.

Aan het begin van de avond maakte de SLM gisteren in een uitgebracht persbericht bekend, dat de vluchten op de route Paramaribo – Amsterdam vice versa gedurende de periode 22 tot en met 29 juni 2013 uitgevoerd worden met een Boeing B777 van EuroAtlantic Airways, een Portugese chartermaatschappij. Volgens de SLM is het niet de eerste keer dat de schema's moeten worden gewijzigd, omdat de regering een eigen vliegtuig heeft gecharterd. Maar het zou wel passen in de afspraken die zijn gemaakt tussen de luchtvaartmaatschappij en de regering.

Weinig ophef in Suriname
Starnieuws was tot gisteravond de enige nieuwswebsite die aandacht besteedde aan de reis van Bouterse naar China met de SLM. Van enige ophef leek dan ook geen sprake. Reizigers zijn deze keer zelfs ruim op tijd op de hoogte van hun gewijzigde vliegschema en kunnen zich er goed op voorbereiden. Geklaag was tot gisteravond in ieder geval niet te horen, niet in Suriname.

Tot het Nederlandse persbureau Novum ’s avonds met het bericht kwam ‘In Suriname is ophef ontstaan over een staatsbezoek van president Desi Bouterse aan China’. Het NRC en de Telegraaf  waren een paar van de media in Nederland die er uiteraard meteen bovenop sprongen - het ging immers om Bouterse - en hieraan gisteravond aandacht besteed hebben. De NOS meldde dat Bouterse de gebruikelijke tussenstop op Schiphol niet zou aandurven, omdat hij in Nederland is veroordeeld voor drugssmokkel.

In Nederland werd een vliegschema van de Surinaamse president verheven tot ophef.

Novum beweert dat het Kabinet van Bouterse een halve week lang de enige airbus van de SLM heeft geclaimd voor zijn bezoek aan China. Bouterse zou met de vlucht via Nairobi in Kenia een tussenlanding op Schiphol vermijden, de meest logische route tussen Suriname en China. Novum: ‘De voormalige legerleider moet in Nederland namelijk nog een celstraf uitzitten voor drugssmokkel.’

Volgens het Nederlandse persbureau zijn Surinaamse exporteurs van bloemen en fruit woedend. De vertraging komend weekeinde betekent volgens hen een verlies van veertig procent van de omzet, omdat hun producten niet tijdig op de veiling in Nederland zullen belanden.

‘Actie van president is slordig en schofterig’
Novum vroeg het DOE-Assembleelid Carl Breeveld om een reactie en deze stak zijn mening niet onder stoelen en banken: ‘Deze actie komt heel slordig en zelfs schofterig over. Het parlement is hierover nooit geïnformeerd. Het is goed voor Suriname dat de president een staatsbezoek brengt aan China. De manier waarop is echter ontzettend jammer. De president gaat sier maken in het buitenland, terwijl hij in eigen land niet alles op orde heeft. Sommige leerkrachten zijn al sinds december niet meer betaald.’ Niet duidelijk is of Novum meer parlementsleden heeft benaderd voor een reactie. De reactie van slechts politicus Breeveld is natuurlijk wel erg magertjes en gekleurd.

‘Er rijdt geen bus naar China’
Maar, hij kreeg de wind van voren van het Kabinet van de President: ‘De president mag toch zelf kiezen hoe hij wil reizen? En er rijdt geen bus van Suriname naar China. Moet hij dan misschien lopen?’

Niet eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de Surinaamse president vluchtschema’s van de eigen nationale luchtvaartmaatschappij in het honderd laat lopen waardoor honderden reizigers gedupeerd raken.
Eind februari dit jaar moet een SLM-toestel de president afhalen uit Malabo, de hoofdstad van het Afrikaanse Equatoriaal Guinea, waar hij een top bijwoonde van staatshoofden van Afrikaanse- en Zuid-Amerikaanse landen. De SLM lijndienstvlucht die om 22.30 uur moest vertrekken naar Amsterdam, ondervond daarvan hinder. Het vliegtuig kwam vertraagd aan op Zanderij om vervolgens de vlucht J.A. Pengelluchthaven-Schiphol uit te voeren. Die vlucht werd met een vertraging pas om 03.30 uur zaterdagochtend uitgevoerd en landde rond 16.00 uur lokale tijd in Nederland. Oorspronkelijk had ze al om 12.20 uur op Schiphol moeten zijn.

‘De SLM toont geen respect voor de kleine man’, was de reactie van een van de passagiers die naar Amsterdam zou vliegen. ‘De SLM verhuurt de kist aan de Staat en ontvangt daarvoor geld. Het is niet erg dat de president wordt opgehaald, maar we verdienen ook een beetje respect van deze maatschappij denk ik. Wij betalen toch ook’, zei hij in het Dagblad Suriname van 26 februari. ‘Doordat we later dan gepland aankomen in Nederland, ondervinden we ook schade. Als de SLM weet dat ze in gedrang zal komen, kan ze dan niet een apart toestel inhuren om beide vluchten op tijd uit te voeren? Ik denk dat niemand van de SLM de president durft uit te leggen dat het reguliere vliegschema ontregeld wordt door zijn chartervluchten.’

Meeprofiteren.....
Iedereen lijkt echter voorbij te gaan aan de inhoudelijke kanten van de buitenlandse reizen van de Surinaamse president. Dat die reizen, door omstandigheden die bekend zijn, leiden tot wat ongerief bij anderen is te betreuren en zou niet nodig moeten zijn. Maar, is het wellicht mogelijk, dat iedereen die  jammert over de buitenlandse reizen die Bouterse maakt met de SLM, uiteindelijk zelf meeprofiteert van de uitkomsten van de buitenlandse reizen van president Bouterse?