maandag 22 augustus 2011

Veel bromfietsers onder dodelijke verkeersslachtoffers

Bromfietsrijbewijs 16-jarigen laat al twee jaar op zich wachten
22-08-2011 Door: Paul Kraaijer


Paramaribo - Het is vandaag, 22 augustus 2011, precies twee jaar geleden dat bekend werd gemaakt dat zestienjarigen die bromfiets rijden vanaf 2010 op rijles zouden moeten om een bromfietsrijbewijs te halen. Het voornemen van de regering werd middels een Staatsbesluit goedgekeurd en is erop gericht om de samenleving bewuster te maken van een veilig verkeer. Inmiddels is het 22 augustus 2011 en nog steeds is het bromfietsrijbewijs niet ingevoerd en overlijden er bromfietsers door eigen gedrag of door het gedrag van anderen in het verkeer.

Het afgelopen weekeinde is de zoveelste bromfietser dodelijk verongelukt. De 66-jarige Krishna Janki week zaterdag 20 augustus op de Sophia’s Lustweg uit voor verzakkingen in het wegdek. Helaas kon een achter de bromfietser rijdende auto hem niet meer ontwijken. Een paar uur na de aanrijding overleed Janki aan zijn verwondingen. De man werd hiermee het negentiende dodelijke bromfietsslachtoffer en de 52e verkeersdode van 2011.

Opvallend
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers onder bromfietsers is opvallend te noemen. Maar, is er een logische verklaring voor aan te wijzen? Neen. De oorzaak van het hoge aantal verongelukte bromfieters ligt niet altijd bij hun eigen rijgedrag, maar ook bij dat van anderen.

Toch zijn er wel degelijk kritische kanttekeningen te plaatsen bij het rijgedrag van vele, vooral jonge, bromfietsers. In november van het vorig jaar liet politie-inspecteur Agnes Valies tegenover De Ware Tijd weten dat bromfietsers vaak alleen maar het stopbord kennen, maar dat dat bord zelfs door hun roekeloze rijgedrag wordt genegeerd. Maar, wie eens om zich heen kijkt en let op bromfietsers in het verkeer, kan er niet om heen te constateren dat het niet alleen gaat om kennis van verkeersborden en verkeersregels. Veel bromfietsers zijn jong, rijden te hard op hun opgevoerde knallende en knetterende racemonsters en dragen helmen van inferieure kwaliteit die ook veelal niet goed onder de kin worden vastgemaakt en dus los zitten. Stoere jongens voeren hun bromfiets op om harder te kunnen racen dan wettelijk is toegestaan. Echter, bij het opvoeren wordt vergeten om ook de remmen af te stellen. Die remmen zijn namelijk niet ingesteld op de nieuw ingestelde te hoge snelheid.

Jongeren vooral gedragen zich onverantwoordelijk in het verkeer op hun populaire Chinese Dayang- of Japanse Yamaha-tweewielers. Vele tientallen van dit merk bromfietsen worden wekelijks aangeboden in de Surinaamse advertentiekrant Via2000 en op haar online-editie via2000.net voor bedragen tussen rond de duizend en achttienhonderd Surinaamse dollar.

Santokhi in februari 2010: ‘Bromfietsrijbewijs per 1 maart 2010’
In februari 2010 deelde toenmalig minister van Justitie en Politie, Chandrikapersad Santokhi, aan de leden van de Nationale Assemblee mee, dat Suriname 35.000 geregistreerde bromfietsen heeft. Hij sprak over de gebrekkige rijvaardigheid van vele bromfieters. De politiek sprak haar bezorgdheid uit over het aantal ongelukken in het verkeer waarbij bromfietsers zijn betrokken. De minister zei toen dat een bromfietser zonder rijbewijs niet aan het verkeer mag deelnemen en hij sprak de verwachting uit een jaar nodig te hebben om iedereen te voorzien van een speciaal bromfietsrijbewijs. Volgens Santohki zou het project Bromfietscertificaat van zijn ministerie per 1 maart 2010 starten.
Een paar maanden later, juni, werd via de media bekendgemaakt dat bromfietsers zonder rijbewijs zich moesten gaan inschrijven bij een rijschool voor het volgen van lessen. Maar, als je als bromfietser beschikt over een rijbewijs voor het besturen van andere voertuigen, dan is een speciaal bromfietsrijbewijs niet nodig..... Vreemd en onbegrijpelijk, omdat het besturen van een auto of vrachtwagen of bus toch totaal iets anders is dan het besture van een bromfiets.

Naar aanleiding van een dodelijk bromfietsongeluk in september 2010 liet politie-inspecteur Humphrey Naarden tegenover journalisten weten te pleiten voor een bromfietsrijbewijs, ‘waarbij alle bromfietsers worden onderworpen aan een rijtest ten aanzien van verkeersregels.’ Naarden: ‘Het wordt tijd dat bromfietsers onderricht krijgen hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer.’

Maar, afgaande op diverse geluiden uit het ministerie van Justitie en Politie in de media heeft het nog in te voeren bromfietsrijbewijs alleen betrekking op zestienjarigen. Kennelijk hoeven, om welke redenen dan ook, ouderen geen rijbewijs voor een bromfiets te hebben.

Bromfietsrijbewijs voor alle bromfietsers van 16 jaar èn ouder
Het is bijna september 2011 en nog steeds is er geen bromfietsrijbewijs ingevoerd. Wanneer er weer eens een bromfietser is betrokken bij een ernstig ongeluk, dan zijn politiefunctionarissen en zogenaamde verkeersdeskundigen en soms ook Assembleeleden er snel bij om te pleiten voor een bromfietsrijbewijs. Het bromfietsrijbewijs lijkt vooralsnog echter ergens te zijn gestrand. Er zullen mogelijk eerst nog een paar dodelijke bromfietsslachtoffers bij moeten komen om de regering van de ernst te laten doordringen, dat een bromfietsrijbewijs werkelijk levensreddend zou kunnen zijn. Let wel, zou kunnen zijn! Immers, uit een overzicht van ongelukken waarbij bromfietsers het leven lieten wordt duidelijk dat het aantal jonge slachtoffers, onder de 20 jaar, zeer beperkt is. Het zou dan ook toe te juichen zijn om een bromfietsrijbewijs in het leven te roepen voor iedereen die zestien jaar en ouder is en op een bromfiets aan het verkeer wil deelnemen.

Een zo volledig mogelijk overzicht van ongelukken in 2011 waarbij bromfietsers het leven lieten:

7 januari
De 58-jarige Harold Blom knalt op de Groot Henarpolderweg (Nickerie) op een andere bromfietser en overlijdt ter plaatse. Om onverklaarbare redenen week hij uit naar de andere weghelft.

12 februari
Door uit te wijken voor zwaar materieel langs de kant van de Skroerkieweg in Nickerie, rijdt de 40-jarige Sandjai Algoe met zijn bromfiets tegen een bord en belandt in een kanaal. Hij voerde geen verlichting op de bromfiets. Algoe overlijdt ter plaatse.

21 februari
Een bestelbus rijdt bromfietser Oemesh Singh op de G.G. Maynardstraat te Nickerie aan. De man overlijdt een dag later aan de opgelopen verwondingen in het Streek Ziekenhuis Nickerie. Hij zou op de rijhelft van de bestelbus zijn gekomen.

20 maart
De 41-jarige Jeffrey Wagimin Sandikrama overlijdt rond half zes ’s morgens na op zijn bromfiets te zijn aangereden door een auto op de Tawajarie Polderweg te Wanica. De veroorzaker is na de aanrijding doorgereden en liet het slachtoffer in hulpeloze toestand achter.

1 april
Op de Martin Luther Kingweg wordt de 35-jarige bromfietser Montgomery Kuisch dodelijk aangereden door een personenauto. Kuisch wilde de weg oversteken en werd geschept door de vermoedelijk met hoge snelheid rijdende auto. Nog voordat een ambulance is gearriveerd overlijdt het slachtoffer.

3 april
Een bromfietser en zijn passagier komen om het leven in de buurt van het commissariaat te Para. Ze worden door een auto aangereden en enkele meters meegesleurd. Medische hulp mocht niet meer baten.

17 april
Door geen voorrang te verleden aan een tegemoetkomende bromfietser overlijdt de 40- jarige bromfietser Sieuwpersad S. Het ongeluk vond plaats op de Nieuw Weergevondenweg. Beide bromfietsers hebben met hoge snelheid gereden. Media berichtten dan ook dat het verongelukte slachtoffer zich de dood heeft ingereden.

13 mei
Bromfietser Anandkoemar Mahabier (44) wordt op de Pandit Paltan Tewarieweg te Livorno aangereden door een auto en is op slag dood. De automobilist zou geen voorrang hebben verleend. Door de klap wordt Mahabier de lucht ingeslingerd waarna hij op de verharde weg belandt.

4 juni
Te Commewijne, op de Pandiet Moerlieweg, wordt de 23-jarige bromfietser Valentino Karijosentono op 3 juni aangereden door een pick-up. Volgens de bestuurder van de pick-up trok zijn wagen plotseling tijdens het remmen naar de rechterrijhelft van de weg. Hierop kwam hij in botsing met de bromfietser. De jongeman raakte zwaargewond en overleed een dag later.

5 juni
Een onder invloed van alcohol verkerende automobilist reed 4 juni de 38-jarige bromfietser Kishorekoemar Ramsamoed aan op de Commissaris Weytingweg. De automobilist kwam op de verkeerde rijhelft en reed Ramsamoed aan. De bromfietser overlijdt een dag later op de intensive care van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo.

2 juli
De vrouwelijke passagier van een bromfietser overlijdt na te zijn geschept door een bus op de hoek van de Nieuw Weergevondenweg en Mawakaboweg. De bus, die met hoge snelheid reed, sleurde de slachtoffers ruim driehonderd meter mee.

28 juli
De 26-jarige Alima Saman wordt op haar brommer, met als passagiere haar achtjarige dochtertje, op een kruising te Morgenstond door een auto aangereden. De auto reed waarschijnlijk met zeer hoge snelheid. Saman wordt meters meegesleurd en overlijdt een dag later in het ziekenhuis aan de opgelopen verwondingen.

29 juli
Op de Bonistraat wordt een bromfietser aangereden door een auto die aan het inhalen was en op de weghelft van de bromfietser terecht kwam. De bromfietsbestuurder overlijdt ter plekke.

30 juli
De 45-jarige Johan Faer rijdt op de Zonnebloemstraat tegen een vuilniswagen aan tijdens het inhalen. De man overleed direct na de aanrijding. In eerste instantie was er enige onduidelijkheid over de doodsoorzaak. Er waren berichten dat de man een beroerte zou hebben gehad, maar die berichten bleken niet juist te zijn.

14 augustus
Een met hoge snelheid rijdende auto rijdt op de Anton Dragtenweg de 19-jarige bromfietser Gavin Fatoe om drie uur in de ochtend dood. De auto belandde op de weghelft van Fatoe en zijn duorijder. Beide jongeren worden enkele tientallen meters meegesleurd. Fatoe overlijdt ter plaatse.

19 augustus
Op de Indira Ghandiweg rijdt de slechts 15-jarige bromfietser Severino Parana zich om vier uur ’s morgens dood tegen een pick-up die op de middenstrook van de weg stond geparkeerd. Hij overlijdt enkele uren na aankomst op de intensive care van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo. De jongen mocht uiteraard niet op een bromfiets rijden.

Noot Kraaijer:
Het artikel is op 25 augustus volledig geplaatst op de Surinaamse nieuwswebsite NoSpang.