dinsdag 17 april 2018

Nieuwe SLM Boeing 737-700 nog niet de lucht in: Handleidingen toestel nog niet beschikbaar...

(Bron foto: YouTube)
Trainen piloten en cabinepersoneel van Boeing is uitgesteld


Het 'nieuwe' toestel van de SLM, een Boeing 737-700, die gisteravond in Suriname is geland, zal voorlopig niet ingezet kunnen worden. De handleidingen van het toestel zijn nog niet beschikbaar en dit vertraagt de afronding van de technische inspectie, aldus bericht 'special SLM-reporter' Wifred Leeuwin vandaag, dinsdag 17 april 2018, in de Ware Tijd.

De SLM is al lruim een jaar bezig om het toestel te huren en een technische delegatie van het bedrijf is in februari in China geweest voor een laatste technische inspectie. De toenmalige directeur van luchtvaartwaakhond CASAS, Brian de Souza, was daarbij aanwezig. Omdat het leasecontract met het Chinese bedrijf is getekend en de afspraak was dat het toestel in maart afgeleverd moest worden, is het naar Suriname gehaald. Van gebruik is echter geen sprake.

De Ware Tijd zou hebben vernomen, dat de nieuwe leiding bij de CASAS zeer strikt de hand houdt aan nationale standaarden, vervat in regelgeving, een afgeleide van internationale standaarden voor de vliegveiligheid. Hoe lang het toestel aan de grond gehouden zal worden, hangt af van enkele factoren waaraan de SLM moet werken. Met het ontbreken van de technische voorschriften is ook het trainen van piloten en cabine personeel die op het toestel zullen worden ingezet verschoven.

De SLM maakt sinds vorig jaar, in afwachting van dit toestel gebruik van een gehuurde Boeing 737 -800 afkomstig uit Tsjechië compleet met bemanning voor de regionale vluchten. Dit huurcontract eindigt in april.

Of door de nu opgetreden stagnatie van de 'nieuwe' machine de huur verlengd wordt is nog niet besloten. De SLM had aanvankelijk voor de mid Atlantische route een beter toestel, dat zuiniger is in brandstofverbruik en meer faciliteiten heeft voor de passagiers willen leasen.

De gedachte ging uit naar een tweemotorig toestel, maar voor dit type is de strikte vereiste, dat de maatschappij gecertificeerd moet zijn en moet voldoen aan voorwaarden van de ICAO (International Civil Aviation Organization), de internationale burgerluchtvaart organisatie. Zo zou de SLM haar piloten, en personeel van cabine en luchthaven moeten omscholen. Aangezien de SLM hieraan niet voldoet en dus niet over een Extended range Twin engine Operational Performance Standards (ETOPS) certificaat beschikt , mag niet met een tweemotorig toestel worden gevlogen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten